• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Informatie verzoek stappenplan.

Konnor

Detailing addict
30 apr 2019
28
60
Hallo iedereen,

Graag zou ik jullie mening willen ontvangen over een mogelijke stappenplan wat ik momenteel in gedachten heb.
Dit is namelijk mijn eerste keer dat ik mij hiermee bezig houd, en wil het graag goed aanpakken zonder dat ik straks een
hoop geld heb uitgegeven aan wax en dergelijke wat niet geschikt blijken te zijn.

Lak kleur: Ice Blue (zie bijlage)

Wat vinden jullie van het volgende plan (Velgen en banden laat ik even achterwegen in het stappenplan):
- Eerst beginnen met insectfree van Valma (Had ik namelijk al);
- Snow Foam van Monello en wassen met shampoo.
- Kleien met Dolce Verde
- Afplakken waar nodig en vervolgens polijsten met DAP900 V3 en Monello middelen (Complete aktie pakket).
- Glaze, hier ben ik nog niet helemaal over uit, maar dacht zelf aan Poorboys World White Diamond.
- Wax - Collinite Liquid Insulator Wax No. 845

Helaas zie ik door de bomen het bos niet meer, teveel mogelijkheden aan producten dat ik maar een keuze heb moeten maken.

Voor de ruiten/spiegels was ik aan het denken aan:
- Soft99 Ultra Glaco Long Type
- Soft99 Glaco Mirror Coat Zero

Misschien dat ik nog iets mis, wat ik over het hoofd zie.
Voel vrij om me aan te passen.

Tevens, maken jullie nog gebruik voor iets anders voor de bumpers, spoiler en spiegelbehuizing in dezelfde kleur, of gebruik je hier ook gewoon een laagje wax voor?



Alvast bedankt voor de informatie.
 

Bijlagen

  • large_1542265180378015.JPG
    large_1542265180378015.JPG
    165,5 KB · Weergaven: 217
Laatst bewerkt:
Je stappenplan is vrij goed.

1. Insectenverwijderaar Valma.
2. Foamen Monello + afspuiten.
3. Wassen 2 bucket methode + afspuiten.
4. Ijzerverwijderaar (non ferro), inwerken + afspuiten
5. Teerverwijderaar (Gyeon tar), inwerken + afspuiten.
6. Kleien met Monello klei en dodo lube + inclusief ramen.
7. Opnieuw wassen 2 bucket methode+ afspuiten en drogen.
8. Afplakken.
9. Polijsten. Testspot doen. Minst agressieve combo proberen en kijken wat het doet, eventueel opschalen naar medium combo. Zo tot gewenst resultaat. Eens je tevreden bent terug afschalen naar finishing combo.
10. Foamen met Nanolex prewash + afspuiten.
11. Eventueel wassen 2 bucket methode + afspuiten en drogen.
12. Ontvetten met Gyeon Prep.
12. Colli 845 dun aanbrengen en afnemen.
13. Ruiten in de Turtle Wax Clearvue.
14. Eventueel trims nog behandelen.
15. Genieten van het harde werk.

Velgen en banden heb ik achterwege gelaten.
 
Bedankt voor de snelle reacties.

Ik merk al dat ik een paar dingen niet wist, gelukkig loonde het vragen :)
Een aantal materialen had ik al aangeschaft zoals de non ferro, gelukkig zit ik momenteel nog niet verkeerd ermee en moet ik alleen nog wat extra erbij bestellen om het compleet te maken.
 
Mijn visie:
1. Insectenverwijderaar Valma.
2. Foamen Monello + afspuiten. (Nanolex pre wash zou ook kunnen)
3. Wassen 2 bucket methode + afspuiten.
4. Ijzerverwijderaar (non ferro), inwerken + afspuiten
5. Teerverwijderaar (Gyeon tar), inwerken + afspuiten.
6. Kleien met Ddj supernatural clay mild en dodo lube + inclusief ramen.
7. Opnieuw wassen 2 bucket methode+ afspuiten en drogen.
8. Afplakken.
9. Polijsten. Testspot doen. Minst agressieve combo proberen en kijken wat het doet, eventueel opschalen naar medium combo. Zo tot gewenst resultaat. Eens je tevreden bent terug afschalen naar finishing combo.
10. Foamen met Nanolex prewash + afspuiten.
11. Eventueel wassen 2 bucket methode + afspuiten en drogen.
12. Ontvetten met Gyeon Prep. (Optioneel omdat je 1 pre wash en de auto gewassen hebt)
12. Colli 845 dun aanbrengen en afnemen.
13. Ruiten behandelen met Nanolex glas Sealent (erg makkelijk in gebruik en heel goede standtijd)
14. Trims hard plastic met Gyeon Trim (prijzig maar heeft heel goede standtijd)
15. Zachte (raamrubbers) met Nanolex Tire en rubber restorer evt sample.
Wat voor type auto heb je?
 
Ook voor deze bijdrage bedankt, valt alleen iets duurder uit dan ik verwacht had als ik voor de duurdere setjes ga.

Merk Hyundai i30
 
Je bent een beginner @Konnor en doet al meer dan de gemiddelde “thuis”wasser. Zorg dat het leuk blijft en bouw stapje voor stapje uit.

Los van bovenstaande aanvullingen, die overigens goed zijn hoor, is je eigen stappenplan dan ook prima om mee te beginnen. Je hoeft immers niet gelijk naar een tien.

Mijn reactie op je post:
  • Neem de tips van het wassen als bovengenoemd over.
  • Gebruik een goede shampoo (Dodo Born to be Mild bijv) om te voorkomen dat je waxlaag de eerstvolgende keer wordt aangetast door de shampoo.
  • Alleen de glaze kun je achterwege laten in je opsomming, je gaat immers al polijsten en daarmee de krasjes weghalen die de glaze anders zou opvullen.
  • De Soft99 voor de spiegels laten staan. Ik heb het een keer gebruikt, wordt er niet blij van... staat nu in de kast stof te happen.
  • Voor de gespoten bumpers ed kun je gewoon wax gebruiken.
  • Je gebruikt alleen voor zwart (niet gespoten) kunststof bijv. een dressing
 
Klopt dat ik rustig zou kunnen beginnen wat ik ook deed bij mijn eerste bestelling, maar als ik eenmaal begin blijf ik aankopen doen tot ik uiteindelijk alles heb wat mij aangeraden wordt.
In 1.5 week tijd al veel aangeschaft gehad, o.a. emmers en toebehoren / doeken / foamset van Monello.

Uiteraard ga ik nog even verder kijken of ik meteen voor de duurdere setjes ga (Gyeon Trim / Nanolex Ultra Glass Sealant Kit Deluxe) of eerst rustig begin.


Wat me al opviel bij het foamen tussen de stappen door is dat er vooral de keus gemaakt wordt voor de Nanolex prewash.
Heeft dit een voorkeur of is dit een must, of zou hierbij ook de Monello Snow Foam kunnen aangezien ik deze namelijk al in huis heb.
 
Monello foam kan ook wel. De Nanolex is eigenlijk vooral bedoeld om na het polijsten te ontvetten en polijstresten te verwijderen. In principe kan je de Nanolex foam ook gewoon gebruiken om te foamen bij een onderhoudswasbeurt. Mijn ervaring is wel dat het toch de waxlaag aantast in tegenstelling tot de Monello foam die PH neutraal is. De Nanolex heeft een PH waarde van rond de 14 terwijl de Monello Ph neutraal is. Zelf heb ik beide staan. Voor gewoon een wasbeurt gebruik ik de Monello.
 
  • Leuk
Reactions: Konnor
maar als ik eenmaal begin blijf ik aankopen doen tot ik uiteindelijk alles heb wat mij aangeraden wordt.

"Bezint eer ge begint"
Waarschijnlijk goed voor Carclean en het "te koop topic" op het forum, maar mogelijk minder voor jou (en de portemonnee).
Zou je echt aanraden te beginnen bij de basis en van daaruit verder uit te bouwen. Is ook goed om bepaalde producten/merken te testen of het je bevalt (of niet).

Verslavend is het toch wel en je collectie breidt zich gaandeweg verder en verder uit, des te langer je er meer bezig bent.
 
  • Leuk
Reactions: M3fan en Rémon
Het zal zeker goed komen, ik ga uiteraard geen dingen dubbel kopen.
Het gene wat ik bedoelde is:
- Emmer methode (dubbele emmer, en extra emmer voor banden/velgen + gritguard en Buckanizer)
- Verschillende doeken (drogen/polijsten/velgen/ramen..)
- Paar washmits (velgen en rest)

En uiteraard de normale verbruik materialen, foam/shampoo/wax...

Dus eigenlijk meer de voorbereidingen om "te beginnen" op de juiste manier.