• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

ingetrokken watervlekken

Jorn

Detailing rookie
17 jul 2025
2
15
Beste forumleden,

Mijn Golf GTE heeft een Gyeon Synchro glascoating, die zit er nu ongeveer een jaar en 30.000KM op. De coating is me erg goed bevallen en de beading was echt geweldig, tot een paar weken geleden..
Een paar weken geleden heeft mijn auto onder een sproeier gestaan terwijl ik aan het werk was, helaas had ik het niet direct door. Het water uit deze sproeier komt uit een ondiepe bron, vol met kalk en ijzer dus. Toen ik aan het eind van mijn werkdag de auto zag schrok ik er echt van, hij zat helemaal onder de kalkvlekken welke helaas in de volle zon in de coating gebrand waren. Bij thuiskomst heb ik gelijk mijn auto gewassen met Gyeon Restart Wash. Tijdens het wassen zag ik al dat de beading van de panelen die in de zon gestaan hebben erg slecht was. Ook na een aantal weken en meerdere wasbeurten is er helaas geen verbetering.

Hieronder een aantal foto's na de laatse wasbeurt van de auto:

1753377804070.webp

slechte beading op het dak

1753378178955.webp

iets betere, maar nog steeds slechte beading op de motorkap

1753378035154.webp

De beading zoals ik het gewend ben, de auto is al bijna droog zonder af te drogen, dit is alleen nog bij de panelend die niet in de zon gestaan hebben.

1753377956978.webp

De vlekken zijn vooral goed zichtbaar vlak na het afdrogen van de auto.

1753378143669.webp

als de lak droog is zijn de vlekken minder goed zichtbaar, als de auto in de zon staat is het wel te zien.

Mijn auto gaat dinsdag mee op vakantie, een roadtrip van in totaal 4000KM. Ik heb een plannetje gemaakt om de schade weg te halen of tenminste te verminderen. Ik hoor graag wat ik nog toe kan voegen aan de stappen of eventueel weg kan laten en natuurlijk zijn alle tips welkom. Hieronder het stappenplan:

-Normale handwas met Gyeon Restart Wash
-Ontijzeren, Gyeon Iron remover
-Afspuiten en drogen
-Gyeon waterspot
Volgens de handleiding kan ik dit op de panelen spuiten en afnemen/uitboenen met een MF doek. Hierna is het aangeraden om de auto nogmaals te wassen, is dat echt vereist?
Voor de zekerheid wil ik voor de 2de keer wassen een rondje doen met Prep.
-Wassen met Gyeon Bathe
-Drogen met Cure of Ceramic Detailer
-Rondje met Cure en een Softwipe

Wat vinden jullie van mijn plan?
Als er iemand is die ervaring heeft met Gyeon Waterspot, dan hoor ik het ook graag., angezien het best wel een gevaarlijk middel is waarmee erg veel schade gemaakt kan worden op de lak en vooral het glas. Hoe lang mag het intrekken, is de overspray al schadelijk, afnemen met een droge doek en daarna gelijk met Cure, enz....

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Bijlagen

• 1753377874970.webp
    1753377874970.webp
    572,4 KB · Weergaven: 5
Ik heb Waterspot in huis echter mis ik de uitgebreide ervaring met dit middel (gelukkig). Ik denk dat het wel wijs is om het middel op de doek te spuiten ipv direct op de lak althans zo zou ik het in 1e instantie proberen te gebruiken en dan kijken wat het doet.

Laatst bewerkt:
Ik heb een soortgelijk probleem gehad, daar had een hovenier de planten water gegeven naast mijn auto die daarna nog 6 uurtjes in de zon heeft staan bakken.

Ik heb gefoamd, afgespoeld, iron behandeling, afgespoeld gewassen met Bathe en toen weer afgespoelen.

De waterspot heb ik op een paneel geneveld, daarna op een andere Washmitt op waterspot gespoten en daar het paneel mee afgenomen. Daarna het paneel weer afgespoten en weer gewassen en afgespoeld.

Je wil zeker niet dat er waterspot in een kier achterblijft en er later alsnog uitloopt, het is echt een serieus goedje.

Ik was na bovenstaande van alle vlekken af.

• Leuk
Reacties: RoCo en Ric325i