• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Introductie: nieuwe Polo-eigenaresse en detail-liefhebber

PoloBeertje

Detailing rookie
2 jan 2026
5
15
Dag Cleanriders van Nederland,
Ik woon in Rotterdam-Zuid en ben sinds ongeveer 6 maanden trotse eigenaresse van een VW Polo 1.4 MPI (6R generatie) uit 2011, Trendline, metallic-grijs.
Van mijn buren heb ik begrepen dat Polo’s soms het imago hebben van “stoere boyz” op de snelweg… haha. Ik ben daar ongeveer het tegenovergestelde van, maar ik ben wel ontzettend blij met mijn autootje.
(Foto's volgen nog: excuses alvast voor de naakte all-season banden - mijn wieldoppen waren treurig genoeg gestolen.)

Detailen is iets waar ik al jarenlang van geniet: sinds mijn tienerjaren poets ik met veel liefde de auto’s van mijn ouders, waarna ze altijd een laagje Turtle Wax kregen. Machinaal polijsten ben ik nog aan het leren. Ik heb destijds één keer geprobeerd met de polijstmachine van mijn vader, maar dat vond ik nog een beetje spannend.

De laatste maanden ben ik vaak op straat bij mijn auto te vinden, met een 20L-emmer en een heleboel microvezeldoeken bij de hand. Ik vind het heerlijk om met de auto bezig te zijn en steeds meer te leren over producten en technieken. Zo heb ik me bijvoorbeeld verdiept in de verschillen tussen Pol Star en Green Star, en Glaco DX versus Glaco Jet Strong — elke keer ontdek ik weer iets nieuws.

Mijn doel is om het PoloBeertje spik-en-span te krijgen voor een Gyeon Syncro coating. Daarvoor moet nog een aantal dingen gebeuren:
  1. Deukjes laten uitdeuken — bij voorkeur zonder opnieuw te spuiten.
  2. Goed leren polijsten — afgelopen zomer heb ik samen met mijn buurman een Toyota Prius aangepakt met zijn DA polijstmachine. Het ging redelijk, maar wij hebben veel beginnersfouten gemaakt, zoals één pad gebruiken voor de hele auto en geen tape gebruiken. (Maar de hele straat was komen kijken hoe mooi de auto was geworden! Dus ons niveau is misschien niet het niveau van een ander - ook een belangrijke les, denk ik ;))
  3. Slagsteengaatjes bijwerken na het polijsten.
  4. COATING!
Na de coating zou ik graag willen investeren in velgen en me verdiepen in manieren om de onderkant van mijn auto tegen roest te beschermen. En misschien het interieur een diepe reiniging geven — toekomstmuziek.

Maar alvast een vraag aan jullie: voor het uitdeuken wil ik graag een professional inschakelen — ik durf dat echt (nog) niet zelf te proberen. Ik weet dat ik hier geen specifieke aanbieders kan vragen, maar ik ontvang heel graag tips over hoe je een betrouwbaar schadeherstelbedrijf met bekwame en betrokken medewerkers vindt.
Is een BOVAG-keurmerk een goede richtlijn? Of is het juist handig om via Reddit, andere fora of persoonlijke aanbevelingen te vragen naar specifieke medewerkers die secuur te werk gaan? Wat ik hier op het forum lees, is dat de kwaliteit vaak meer van de medewerker zelf afhangt dan van het bedrijf als geheel — logisch, maar een goed bedrijf neemt waarschijnlijk ook consistente en bekwame werknemers aan, toch?
En hebben jullie voorkeur voor een klein bedrijf of juist een van de grotere franchises? Wat zijn jullie ervaringen daarmee qua kwaliteit en service?

Nou, in ieder geval alvast hartelijk dank voor jullie advies en tips! Ik ben blij om hier van jullie te mogen leren en mijn hobby te delen - alle tips en ervaringen zijn welkom!
P.S. Nederlands is niet mijn eerste taal, dus spelfouten of grammaticale fouten mogen genegeerd worden — of, als jullie willen, graag vriendelijk corrigeren.

Welcome To The Team GIF by MOODMAN

Welkom hier, en ik zie op het werk ook veel Polo's van diverse generaties van verpleegsters, dus ik denk dat het stoere imago van een Polo wel meevalt. Wat de deukjes betreft ik denk dat je gemiddeld beter uit bent met een klein bedrijf (éénmanszaak) die van uitdeuken zonder spuiten zijn specialiteit heeft gemaakt. Bij schadebedrijven hangt uitdeuken zonder spuiten er vaak een beetje bij, en krijgt weinig aandacht.

Als ik me niet vergis heeft CarClean ook wel eens Van Beek uit Gouda ingeschakeld omdat DSH op de datum van de betreffende Summer Detail Day onvoldoende mensen beschikbaar had. Ik kan Van Beek niet terugvinden, dus geen idee of het bedrijfje nog bestaat.

Wat de wieldoppen betreft, ooit een auto gehad waar iedere keer een wieldop verdween, zelfs vastzetten met tie-raps hielp niet echt: als bij garagebezoek de wielen (en dus de doppen) eraf moesten, werden ze vaak niet goed vastgezet, waardoor er weer een wieldop ongemerkt zijn eigen weg ging. Voor mij destijds reden om een set lichtmetalen velgen te zoeken. Voor je Polo kun je ook bij andere generaties of andere modellen van de Vaggroep shoppen, je moet alleen op de maten letten, dat dit geen probleem vormt:
- diameter (zal voor de Polo standaard waarschijnlijk 14 en 15 inch zijn (en bij andere diameter dus ook een andere bandenmaat, om dezelfde rolomtrek te houden)
- breedte van de velg uitgedrukt in J, bijvoorbeeld 6J
- boutgaten, dat zal in het geval van de Polo 5 x 100 mm zijn (dat betekent 5 wielbouten op een steekcirkel van 100 mm), en bij originele velgen van de VAG-groep heb je altijd bolconische wielbouten nodig, bij 'imitatie'-velgen heb je soms conische wielbouten nodig en moet je dus ook andere wielbouten.
- ET-waarde, in principe de ET-waarde van de velgen niet meer dan 5 mm laten afwijken van wat er origineel is gemonteerd. Bij een lagere ET waarde komen de wielen verder naar buiten, en staat de auto dus breder op de wielen. Als je meer dan 5 mm afwijkt van de originele waarde kun je allerlei problemen krijgen (aanlopende wielen bij inveren of bij maximaal insturen, versnelde slijtage van wiellagers door verkeerde belasting van de lagers, en soms kan het zijn dat sneeuwkettingen niet meer passen.
- naafgatdiameter is voor alle oudere en niet al te grote modellen van de VAGgroep 57,1 mm, dat betekent bij de meeste velgen dat je bijvoorbeeld een Seat velg kunt kopen en dat daar gewoon een VW-naafkapje op past.

Laatst bewerkt:
Welkom hier, en ik zie op het werk ook veel Polo's van diverse generaties van verpleegsters, dus ik denk dat het stoere imago van een Polo wel meevalt. Wat de deukjes betreft ik denk dat je gemiddeld beter uit bent met een klein bedrijf (éénmanszaak) die van uitdeuken zonder spuiten zijn specialiteit heeft gemaakt. Bij schadebedrijven hangt uitdeuken zonder spuiten er vaak een beetje bij, en krijgt weinig aandacht.

Als ik me niet vergis heeft CarClean ook wel eens Van Beek uit Gouda ingeschakeld omdat DSH op de datum van de betreffende Summer Detail Day onvoldoende mensen beschikbaar had. Ik kan Van Beek niet terugvinden, dus geen idee of het bedrijfje nog bestaat.

Wat de wieldoppen betreft, ooit een auto gehad waar iedere keer een wieldop verdween, zelfs vastzetten met tie-raps hielp niet echt: als bij garagebezoek de wielen (en dus de doppen) eraf moesten, werden ze vaak niet goed vastgezet, waardoor er weer een wieldop ongemerkt zijn eigen weg ging. Voor mij destijds reden om een set lichtmetalen velgen te zoeken. Voor je Polo kun je ook bij andere generaties of andere modellen van de Vaggroep shoppen, je moet alleen op de maten letten, dat dit geen probleem vormt:
- diameter (zal voor de Polo standaard waarschijnlijk 14 en 15 inch zijn (en bij andere diameter dus ook een andere bandenmaat, om dezelfde rolomtrek te houden)
- breedte van de velg uitgedrukt in J, bijvoorbeeld 6J
- boutgaten, dat zal in het geval van de Polo 5 x 100 mm zijn (dat betekent 5 wielbouten op een steekcirkel van 100 mm), en bij originele velgen van de VAG-groep heb je altijd bolconische wielbouten nodig, bij 'imitatie'-velgen heb je soms conische wielbouten nodig en moet je dus ook andere wielbouten.
- ET-waarde, in principe de ET-waarde van de velgen niet meer dan 5 mm laten afwijken van wat er origineel is gemonteerd. Bij een lagere ET waarde komen de wielen verder naar buiten, en staat de auto dus breder op de wielen. Als je meer dan 5 mm afwijkt van de originele waarde kun je allerlei problemen krijgen (aanlopende wielen bij inveren of bij maximaal insturen, versnelde slijtage van wiellagers door verkeerde belasting van de lagers, en soms kan het zijn dat sneeuwkettingen niet meer passen.
- naafgatdiameter is voor alle oudere en niet al te grote modellen van de VAGgroep 57,1 mm, dat betekent bij de meeste velgen dat je bijvoorbeeld een Seat velg kunt kopen en dat daar gewoon een VW-naafkapje op past.

WOW, wat een informatie - dankjewel :D
Hier ben ik echt heel blij mee. Ik heb duidelijk wat huiswerk te doen.

Goed om te weten over de afweging eenmanszaak vs. grotere schadebedrijven. Ik wist oprecht niet wat daarin meestal beter is; de grotere namen voelen soms automatisch betrouwbaarder, maar ja...
Ik kan Van Beek inderdaad ook niet vinden als ik even zoek, dus geen idee of dat bedrijf nog bestaat. DSH klinkt in ieder geval als een goede optie - en voor mijn auto ben ik 100% gek genoeg om naar Den Bosch te rijden.

Wat betreft de wieldoppen: bij mij waren ze alle 4 in 1 keer gestolen. Dat ging heel snel - ik stond maar zo'n 15-20 minuten geparkeerd. Dat was in de binnenstad van Maastricht gebeurd. Ik dacht zelf aan cheapies aan te schaffen (van bijvoorbeeld de Lidl) + tie-wraps inderdaad, gewoon op *iets* erop te hebben.
Maar lichtmetalen velgen klinken dan inderdaad als een duurzamere oplossing.

Ik kom hier later waarschijnlijk nog wel op terug met wat vervolgvragen over velgen en maten :)

En wat betreft de door jou opgemerkte correlatie tussen Polo-eigenaarschap en verpleegkundigen: interessant! Mijn eigen beroep zit er niet ver vandaan, dus dat is eigenlijk een hele goede gok!
# n=1, dus wetenschappelijk bewezen

• Leuk
Reacties: Cordoba