• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

IPA (Isopropanol) nu wel of niet schadelijk voor de lak?

johnwoo

Detailing guru
20 feb 2011
333
155
Even een leuke discussie starten.

Hoor verschillende verhalen over IPA. Wel schadelijk of niet schadelijk voor de lak.

Ik hoor bijvoorbeeld dat de lak erg schraal is na het gebruik van IPA, maar anderen zeggen weer dat de lak dan juist erg schoon is geworden.
De verdunning laat ik even in het midden aangezien ik niemand woorden in de mond wil leggen. Het kan dus ook zijn dat het niet schadelijk is mits er een verdunning wordt toegepast etc..

Dus:

Is IPA schadelijk voor de lak, zowel puur of verdunt??

Zo ja, waarom schadelijk?
Zo nee, waarom niet schadelijk?
Uiteraard eventuele mitsen of maren aangeven

Hopelijk komen we dan tot een duidelijke conclusie!!
 
Zolang je een aantal spelregels in acht neemt valt het volgens mij wel mee :

- Altijd verdund gebruiken
- Altijd op een doek spuiten en dan met de doek de lak afnemen

Volgens mij is het een eigenschap dat na het gebruik van IPA de lak weer wat stroever aanvoelt omdat je dan een schone lak hebt.

Zelf ben ik wel erg terughouden met IPA op lakken waar Monello ook niet lekker op pakt zoals Saab & Kia lakken.
Daarnaast weet ik uit eigen ervaring dat het op rode uni lakken van Opel ook niet lekker werkt en gebruik ik het daar ook niet meer op.
De laatste tijd val ik steeds vaker terug op Spruzzo omdat ik weet dat dat wel veilig voor de lak is zonder met allerlei factoren rekening te hoeven houden.

Wel een interresant topic, ben benieuwd wat de rest ervan vindt.
 
Nog een review by tinus mbt tot de schraalheid: https://forum.Carclean.com/cc_postst2089/Minitest-verwijderen-polijstresten-met-IPA-TopInspection-of-MFdoek.aspx
 
Juffer1 zei:
De laatste tijd val ik steeds vaker terug op Spruzzo omdat ik weet dat dat wel veilig is zonder met allerlei factoren rekening te hoeven houden.

.


Nu niet voor het één of ander maar Spruzzo irriteert mijn huid behoorlijk, iets dat ik met IPA niet heb. dus het is maar wat je veilig noemt. De aversie tegen IPA wordt hier vooral gehyped, IPA wordt al jaren gebruikt bij restauratie van antiek, en bijv grammafoonplaten worden er om de zoveel tijd mee schoongemaakt.

Maar een autolak zou er opeens niet tegenkunnen? Ik gebruik IPA 1:2 , en heb daar nog nooit problemen mee gehad. Het verdampt ook zo snel dat dat amper kan. Dat de lak stroever aanvoelt dan ervoren is normaal bij iets dat goed gereinigd is, als je bijv. je haren goed hebt gewassen voelen ze ook stroever aan dan ervoren.
 
@McShine : er had na het woordje veilig en is nog een toevoeging tussen gemoeten om het duidelijker te maken : is bij deze gebeurd.

Overigens reageert iedere lichaam anders op producten, zo krijg ik een geirriteerde huid na het gebruik van Natty's paste wax dus dan zou dat ook niet meer veilig zijn ?
Denk niet dat we dat als dicussiepunt kunnen meewegen.

Wat John aangeeft is dat er nogal wat onduidelijkheid bestaat omtrent IPA, de toepassing ervan en eventuele neven effecten.
Jij geeft net als mij ook aan dat het normaal is dat na een IPA wipe-down de lak stroever wordt.
Waarin we verschillen is dat jij nog nooit problemen hebt gehad door het gebruik van IPA en ik dat dus al wel op meerdere auto's (Saab, Kia en de rode Opel lak) zo heb ervaren.
 
Duidelijk, maar kun je aangeven welke problemen je had met IPA? Mijn vader is senior chemist bij DSM, en durft zijn handen ervoor in het vuur te steken dat IPA wipe down geen kwaad kan op een autolak.
 
Zowel bij de Saab als Kia's sprayde ik een verhouding van 1 deel IPA op 1 - 1,5 deel water op een koraal doek.

Vervolgens haalde ik deze doek over de lak waarna je een soort vochtige waas kreeg. Normaliter trekt dit vanzelf weg (verdampt) maar in dit geval bleef de waas gewoon op de lak achter.
Tevens werdt de lak dof en deze aanslag (te vergelijken met secht afgedroogde spiegels / tegels) was dus ook niet meer te verwijderen met S&W / LT.

Bij de zwarte Saab 9-3 Aero :
Eerst een hit met SSR1 en een licht groen pad, zonder resultaat. Na 10 minuten dat deel opnieuw gewassen, geclayed en een nieuwe hit met SSR1 en een licht groene pad gedaan waarna het wel weg was.

Bij de Kia :
Nieuwe hit met SSR1 en een licht groene pad verwijderde deze aanslag direct.

Astra G (uni rood)
Nieuwe hit met finale en een licht groene pad gaf geen resultaat. Na 10 minuten dat deel opnieuw gewassen, geclayed en een nieuwe hit met finale op een licht groen pad waarna het wel wegging.

Astra H (uni-rood)
Nieuwe hit met finale en een licht groene pad gaf geen resultaat. Na 10 minuten dat deel opnieuw een nieuwe hit met finale op een licht groen pad waarna het wel wegging

Alle auto's stonden al zeker 3 uur binnen uit de zon en de lak was dus niet warm.
Op de Astra's heb ik daarna Spruzzo geprobeerd en daar heb ik geen problemen bij gehad.

Overigens zijn dit 4 uit de 70 / 80 auto's waar ik tot dusver een IPA wipe-down heb gedaan dus verhoudingsgewijs valt het reuze mee.
Ik weet voor mezelf nu bij welke merken ik beter geen IPA kan gebruiken, dus daar pak ik nu dan ook de spruzzo voor.
 
McShine zei:
... Mijn vader is senior chemist bij DSM, ...

In dat geval, zou hij eens naar deze problematiek willen kijken.
Niet schrikken (al staan er nog geen foto's bij)

Het lijkt "off topic" maar bedenk dat "lak" een algemene term is voor waar vanaf vroeger tot nu ontwikkeling achter zit
Juist de kennis over die ontwikkeling is van belang voor discussies als deze.


Hans

Edit; ik hoef geen zekerheid, een basale analyse op basis van algemene eigenschappen zou al voldoende zijn

Mijn indruk is dat oude lakken eenvoudig(er) verweren en tegelijkertijd poreus worden.
Dat uit zich dan in dieptevervuiling of poederen / verkrijten.
Voor het zuiveren van dieptevervuiling kan je IPA gebruiken, maar ben voorbereid op de optische effecten (dofslaan)
Vooral het poederen kan je met IPA verergeren, glad wordt het dan alleen met fysieke bewerking.
 
Het residu wat je zag is zeker niet de IPA geweest, mits de kwaliteit hoog genoeg is. Wel kan het nodig zijn je wipe down te herhalen, omdat sommige organische aanslag niet in 1 keer kan worden afgebroken.

Zelf gebruik ik IPA LiChro 99%, en gebruik ik gedestilleerd water.

@Hans, Zonder de zekerheid van wat het product is dat gebruikt werd icm het product waar het op wordt aangebracht met eventuele omstandigheden kun je niet verwachten dat hij daar een analyse op kan doen.

Het enige dat je nu weet is dat de beste man naar een wasstraat is gegaan waarbij het product de autolak schijnbaar heeft opgelost.

Mijn theorie "Velgenreiniger verwisseld met autoshampoo?" , want dat zou het een en ander kunnen verklaren.
 
McShine zei:
Het residu wat je zag is zeker niet de IPA geweest, mits de kwaliteit hoog genoeg is. Wel kan het nodig zijn je wipe down te herhalen, omdat sommige organische aanslag niet in 1 keer kan worden afgebroken

2 regels eronder geef je richting Hans aan dat je zonder zekerheid van het toegepaste product icm het oppervlakte waarop op wordt aangebracht en icm de omstandigheden nooit een goede analyse kan doen ? Maar je weet wel zeker dat het in mijn geval niet de IPA is geweest ?

Overigens niet vermeld maar wel gedaan : bij de Saab heb ik meerdere malen een wipe down op dat paneel gedaan waarna de problemen alleen maar groter werden en ik Tim heb gebeld hoe en of dit nog op te lossen was.
Deze gaf toen het advies om geen IPA meer te gebruiken en er in de toekomst ook erg terughoudend mee te zijn.

Mijn inziens (als leek dan) is het wel zeer toevallig dat deze problemen zich voordoen op meerdere dezelfde (merk) auto's na het toepassen van deze stap met IPA.
Als ik een product toepas en ik krijg daar dit resultaat mee dan is het voor mij duidelijk dat het niet aan de stappen ervoor ligt maar aan het product wat ik het laatste heb gebruikt icm de lak.
Aan de gebruiker kan het in dit geval niet liggen want uitgezonderd van bovengenoemde merken heb ik tot op heden op andere merken auto's nog geen enkele keer ditzelfde probleem ondervonden.
De meest simpele oplossing in mijn ogen is dan geen IPA meer gebruiken bij dit type / merk auto's en gewoon op safe gaan dus voor Spruzzo te kiezen.

Nogmaals : dit is tot op heden op slechts een handjevol auto's gebeurd. Het is dus niet gezegd dat het op ieder type auto gebeurd.
De IPA die ik overigens gebruik is uit de groupbuy van Dennis geweest en is 99,9% cosmetische Isoproanol.
 
Juffer1 zei:
Deze gaf toen het advies om geen IPA meer te gebruiken en er in de toekomst ook erg terughoudend mee te zijn.


Tim = Monello = Spruzzo ]d~^

Waarmee ik niet wil zeggen dat hij liegt, maar je gaat een fietsenmaker ook niet vragen waarom je schoenen slijten bij het lopen.

IPA wordt al jaren door de bekende detailers gebruikt, het eerste topic met lakdefecten door IPA moet ik nog vinden. ;)
 
Beter zoeken

http://www.techlib.com/reference/paint.html
http://www.trademarklondon.com/styled-9/

Voor mij op oude lak geen IPA meer, en op vervuilde oude lak ook geen APC

Hans
 
Denk dat ik het hier maar bij laat want McShine en ik gaan samen niet uit deze discussie komen.

Hij vindt het een magnifiek middel terwijl ik toch wel mijn bedenkingen er bij heb en niet ga wachten tot ik de eerste ben die er wel blijvende lakdefecten aan over houdt.
 
Tot op heden geen problemen onder vonden met IPA op de VAG lak, maar moet wel zeggen dat ik eigenlijk 1:4 gebruik.

Op de Renault tot nu toe alleen spruzzo gebruikt.
Persoonlijk vindt ik spruzzo prettiger.
Maar dat heeft te maken met de geur en resultaat en hoe de doek over de lak glijd. kan het niet echt goed uitleggen.:weetniet wil niet zeggen dat ik het goed doe, maar het werkt voor mij.

Maar net als polijsten, ieder lak is anders dus ook hier testspot doen. :lol
 
Hallo!

ook ik heb IPA in mijn "collectie" :jippie en gebruik deze op de volgende manier : (na een polijstsessie )

spray de IPA(1/1 tot 1/10 ,kies je zelf:-b ) op een bvb megatowel en neem dan bvb een deurpaneel af , je zal merken dat er na +- 1 tot 5

seconden niets meer te vinden is van "vocht" op je lak en zodoende ook niet kan "invreten" in je lak!

zelf gebruik ik 1 deel IPa op 2 delen gedemi.......strijkwater dus!

volgens mij ligt het eraan HOE je iets gebruikt en niet enkel WAT je gebruikt , in dit geval ...IPA dus :-"

Danny
 
Ik gebruik zelf ook IPA. Meestal in een 1:1 verhouding, maar het kan ook sterker zijn. Als de fles half leeg of half vol is (ligt eraan hoe je het bekijkt....) gooi ik er weer een scheut IPA in en vul de fles aan met water.

Ik heb tot op heden nog nooit problemen gehad, zelfs met pure IPA niet.

Ik wordt er een beetje moedeloos van dat het hele gedoe om IPA zwaar overdreven en overhypt wordt.

Doe gewoon wat je zelf denkt dat het beste is.
Laat je oren niet hangen naar wat anderen je proberen te zeggen of op te dwingen te doen.