• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Iron X gebruiken of niet?

Mujana

Detailing rookie
10 aug 2012
33
0
Gisteren voor het eerst een flinke lading spullen van CarClean aangeschaft. Binnenkort dus druk aan de slag (maar zie er naar uit).
Ik rijd een Zwarte Nissan Juke van net een jaar oud.
Ik vraag me af, of jullie het raadzaam vinden om na het wassen (en drogen), eerst C.Pro C.Quartz Iron X Cleaner spray voor de gehele auto te gebruiken (alle panelen/ramen/velgen/etc. en dus vóór het kleien ).
Vervolgens dan na het polishen nog CarPro eraser? Of is dit alles een beetje teveel van het goede?
Bedankt voor de tips!
 
Ik zou inderdaad de auto eerst afspuiten .
Dan Iron-x inspuiten,weer afspuiten.
Dan wassen met 2 emmer methode.
Dan auto kleien.
Auto dan polijsten indien nodig.
Afnemen met eraser.

Je had het al aardig goed begrepen.
Succes verder.

Gr Jerry
 
Zeker bij een zwarte auto waar je alles op ziet ...
Na het eerste wassen Iron X gebruiken, nogmaals wassen en pas daarna kleien
 
Dat scheelt kleien. Zoveel mogelijk vervuiling (ijzer, teer, etc) al op voorhand weghalen, zodat de klei dat niet opneemt, scheelt je tijd en klei.
 
Oke, logisch. Kan natuurlijk ook zeggen ik ga alleen kleien, aangezien dit ook al het vuil weg haalt. Is dan natuurlijk alleen de vraag wat is goedkoper. Iron x, daarna klei of alleen klei en dat wat vaker vervangen
 
Als er ijzervervuiling in de klei komt heb je kans op krassen
Daarom is kleien zonder Iron X risicovoller
Net vier velgen van de buurman zijn auto ingespoten
Nog geen 100 ml Iron X verbruikt
 
Bedankt voor de antwoorden; altijd zoveel reacties is gewoon geweldig. Lekker actief forum!
Moet je Iron X gewoon opsprayen en een paar minuten laten zitten (op de lak dus), of juist met een vochtige doek/speciale spons inwrijven (volgens mij zag ik dat staan op hun eigen website)?
Zoals blijkbaar velen die voor de eerste keer met dit spul gaan werken, nogal huiverig voor lak/rubbers/kunststof delen (onderkant bumpers/etc/chroom....blijkbaar maakt dit niks uit voor Iron X (tast niets/nada/nul aan?
 
Iron-X gewoon opsprayen, even laten zitten en weer afspoelen.
Een paar minuten is wellicht wat lang (zeker met de temperaturen van afgelopen tijd). Het moet niet gaan opdrogen.
 
Net lang genoeg laten inwerken tot het dus net niet droog wordt en dan als een gek de auto terug natsproeien .

Als het opgedroogd zou zijn : terug er over sprayen met ...iron-x :ja

maar zeker : ruim naspoelen !

Zorg er iig voor dat je afspoelt met een volle straal om geen zandkorrels op je lak te krijgen door een harde waterstraal (door opspringend water dus...)

Best je klei opdelen in stukken voor bvb de properdere delen en de vuilere . (achter de wielen....)

Je klei in een bakje leggen met warm water helpt ook om deze goed te kneden en zo kan je afwisselen als je meerdere stukjes hebt.
 
Hoe meer vuil je los kunt maken zonder de lak aan te raken, hoe beter. Ik begin, sinds ik de foammaster heb, met het foamen van de auto. Vervolgens spuit ik de auto af met een HD. Daarna spray ik op de natte auto de iron-x en laat deze net niet opdrogen. Ik spuit de iron-x van de lak en vervolgens was ik de auto met de twee emmer methode. Met deze werkwijze is de auto zo schoon mogelijk alvorens je de lak daadwerkelijk aan gaat raken met de washmitt. Na het wassen en voor het drogen spray ik de auo nog even in met body solvent van meg's om de teerspettertjes los te weken. De body solvent was ik met een emmer water en sop weg waarna ik de auto ga kleien. Na het kleien spoel ik de auto nogmaals af en dan droog ik de auto met een de Monello droogdoek.

Deze werkwijse hanteer ik alleen als ik de auto een full detail ga geven. Even tussendoor wassen gaat een stuk minder uitgebreid.
 
@LB : heb al van meerdere mensen gehoord dat het eigenlijk nog beter is om na het foamen eerst de wagen gewoon af te spoelen met de tuinslang (zonder druk dus) en daarna pas met de HD .

Zo "blaas" je het nog aanwezige vuil/zand dat in de foam zit niet IN/TEGEN de lak.

Als je polijst is dit minder van belang natuurlijk , maar ik vind wel dat ze een punt hebben.