• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

handwash VW Golf

DownstarNL

Detailing guru
29 okt 2022
184
115
Dag Detailers,
Ik heb mij vandaag voor het eerst geregistreerd op het forum. Zie ook mijn voorsteltopic.
Zoals ook daar aangeven rijd ik momenteel in een tijdelijke golf Bluemotion 2017 als lease auto, omdat ik wacht op mijn bestelde Polo Rline Business+.
Voor deze auto heeft er iemand in gereden die niet zo degelijk met de auto is omgegaan. Kortom, veel rare deukjes/krasjes/vlekken in de lak etc.
Als leaserijder schijnt het heel normaal te zijn om je auto af te raggen en niet netjes te onderhouden. Als ik anderen dan ook meldt dat ik de auto met de hand was en poets, dan is het eerste wat ik hoor 'Huh, maar het is toch een leasebak? De Maatschappij mag ik zijn handjes knijpen met zulke rijders'.
Afijn, de auto is door mij onderhanden genomen met voor mij ook nieuwe spullen. Voorheen waste ik hem met de hand met vrij goedkope action, aliexpress en lokale winkel spul.
Nu (ook mede om straks de nieuwe auto goed te kunnen onderhouden) wat professionelere spullen gekocht:
Ook heb ik nog zitten kijken om de auto met een glaze te behandelen (Poorboys Black Hole). Maar ik vond dat de aanschaf niet waard voor nu.
Ik verwacht de nieuwe auto namelijk binnen enkele weken. En ik verwacht de black hole voor een nieuwe lak niet zo snel nodig te hebben.

thumbnail_20221001_151229.jpg

thumbnail_20220930_141807.jpg



Het slachtoffer voor de washbeurt had veel last van Traffic Film en de velgen waren nog nooit gereinigd met een velgenreiniger. Hoogstens eens afgespoeld met hoge druk:

thumbnail_20221002_094205.jpg
thumbnail_20220930_143606.jpg

thumbnail_20221002_094214.jpg


thumbnail_20220930_143615.jpg




thumbnail_20221002_094847.jpg


De auto kan ik alleen wassen in een Wasbox in de buurt. Dus met een jerrycan vol water en twee emmers naar de wasbox gegaan.
Daar met de schuimlans de auto eerst in het schuim gezet om het vuil wat er op zit wat los te weken. Maar voor mijn gevoel heeft dit niet echt veel effect.
De auto daarna met de hogedruk afgespoeld;


thumbnail_20221002_100347.jpg

thumbnail_20221002_100331.jpg


Daarna de Non Ferro velgenreiniger aangebracht op de velgen en met een velgenborstel/kwast wat in gewerkt op de spaken.
(niet al te grondig en niet echt goed in de velg zelf kunnen komen). Maar de paarse aanslag geeft goed aan dat er een hoop zooi af is gekomen.
Verder de banden zelf iets gereinigd, maar daarvoor moet ik nog even een goede cleaner/borstel hebben.

thumbnail_20221002_101642.jpg
thumbnail_20221002_101059.jpg


Daarna ben ik gestart om de auto met de Thick washmitt van Monello en 2 emmers te wassen. van boven naar beneden.
Washmitt pakte goed vuil op en gleed door de PoorBoys Slick & Sud goed over de lak. Washmitt was na een tijdje wel vuil, doordat er na het spoelen in de schone emmer toch wel wat in de langere haren achter bleef.
Na het wassen de auto kunnen drogen met de droogdoek van Monello. Dat ging prima, doek pakt echt een hoop water op.
Doordat ik alleen beschikking heb over een hoge drukspuit, kan ik het 'drogen' met open kraan methode niet toepassen. Dus de doek is sneller vol.

Na het drogen heb ik de auto in de collnite 845 wax gezet met de monello pad (mooi handzaam formaat en stevig! Voorgaande pads liet ik nog wel eens vallen en dan moest ik ze vervangen weer door een schone omdat ze geen grip hadden. Hier geen last van).
Ik had de wax wat opgewarmd in warm water en daardoor was het goed aan te brengen en ook vrij gemakkelijk uit te poetsen met de peluche verde:

thumbnail_20221002_114209.jpg




De auto heeft na het oppoetsen van de wax een mooie diepe glans gekregen en de velgen zijn na het reinigen bijna als nieuw!
Minder tevreden was ik over de Tyre shine die ik nog had liggen. Die deed het erg goed op de banden van mijn vriendin, maar bij mij viel het mij wat tegen.
Oordeel zelf:


thumbnail_20221002_122544.jpg


thumbnail_20221002_122649.jpg
thumbnail_20221002_122604.jpg
thumbnail_20221002_122509.jpg


thumbnail_20221002_122842 (1).jpg
thumbnail_20221002_135314.jpg

thumbnail_20221002_122539.jpg
thumbnail_20221002_122459.jpg


Voor en na

thumbnail_20220930_143615.jpg
thumbnail_20221002_122539.jpg



thumbnail_20221002_121154.jpg

Iets van de tyreshine te zien, maar ik had meer effect verwacht.

Beading van de Collnite Wax No. 845 na enkele dagen. Mooi om te zien hoe het water zo van de auto loopt als je begint te rijden!

thumbnail_20221009_104032.jpg

thumbnail_20221006_085220.jpg

Verder heb ik gisteren nog even gebruik gemaakt van de kortingscode van 15% en mij zelf ook nog aangeschaft:
Zodat ik de volgende keer betere prewash kan doen en zo meer Traffic Film al kan verwijderen (Is deze ook veilig voor een nieuwe auto? of is dit te agressief voor de lak?)
En een nieuwe Tire shine omdat ik hier goede verhalen over las en deze op waterbasis is zodat ik hem snel na detailen in de box nog kan gebruiken ;)!
 

Bijlagen

  • thumbnail_20221002_135314.jpg
    thumbnail_20221002_135314.jpg
    223,2 KB · Weergaven: 40
Laatst bewerkt:
Lekker bezig geweest. Je gaat zeker een positief effect krijgen van de Bilt Hamber Auto Foam vooraf en deze is niet te agressief voor de lak. Geen zorgen daarover en ook lekker zuinig met een hand foamer.

Ik vermoed dat de nodige producten over verloop van tijd wel aangeschaft worden en de collectie steeds meer compleet wordt ;)
 
Lekker bezig geweest. Je gaat zeker een positief effect krijgen van de Bilt Hamber Auto Foam vooraf en deze is niet te agressief voor de lak. Geen zorgen daarover en ook lekker zuinig met een hand foamer.

Ik vermoed dat de nodige producten over verloop van tijd wel aangeschaft worden en de collectie steeds meer compleet wordt ;)
Thanks voor je info!
Ik ben erg benieuwd naar de handfoamer en de BH Auto Foam. Die probeer ik eerst nog even op deze golf uit. Daar kan weinig mee mis gaan verder.

Wat kun je zelf nog aanraden wat ik nu niet het lijstje heb staan wat eigenlijk wel een must is?

Nu al mooie resultaten. Lekker bezig. En dit is nog maar het begin :cool:
Haha zeker!
Leuk om te collectie steeds verder uit te breiden. Zoals vermeld ook zitten kijken naar Black Hole. Maar dat is eigenlijk alleen van toepassing op wat oudere lakken denk ik toch? Dat hoef ik op een nieuwe lak normaliter binnen een jaar toch niet te gebruiken?
Hij staat er strak bij zo, met een heel mooi resultaat en een goed verslag.
Thanks!
Ja ook zelf leuk om in verslag vorm het resultaat weer te zien. Al was deze wasbeurt van zon 3 weken terug. Inmiddels zit er al weer best een laag traffic film op de auto.

Wat raden jullie aan om het bij te houden? Wassen jullie de auto steeds met de hand om de 2 weken of?
 
Wat een verschil zeg. Zo zie je wat een goede was en wasbeurt al kan doen.
De Bilt Hamber autofoam kun je ook prima gebruiken op je nieuwe auto. Gebruik hem zelf ook regelmatig. En ik ben er fan van!
 
  • Leuk
Reactions: DownstarNL
Haha zeker!
Leuk om te collectie steeds verder uit te breiden. Zoals vermeld ook zitten kijken naar Black Hole. Maar dat is eigenlijk alleen van toepassing op wat oudere lakken denk ik toch? Dat hoef ik op een nieuwe lak normaliter binnen een jaar toch niet te gebruiken?
Black Hole vult hele kleine swirls op zodat het oppervlak er weer diep en glanzend uit ziet. Ook in nieuwe lak zitten die swirls, auto's uit het topsegment worden om die reden soms ook wel gepolijst vóór aflevering. Ook voor jouw lak zou het waarschijnlijk absoluut geen kwaad kunnen, ik zou het gewoon eens proberen.
Je moet Black Hole gebruiken voordat je een wax aanbrengt. In jouw geval moet je dus nog weer een poosje wachten tot je Collinite weer verdwenen is.
 
Dat is een mooi begin. Voor de volgende keer zou ik voordat je wax gaat aanbrengen de lak wel eerst reinigen met een iron remover, en eventueel ook kleien (ik ben zelf niet zo'n fan van elke keer kleien voorafgaand aan het waxen, i.v.m. het risico op marring. Maar op zo'n auto van 5 jaar oud, zeker met het matige onderhoud, zou ik toch wel eerst even chemisch decontaminaten en dan kleien). Maar als je over een paar weken een nieuwe auto krijgt, dan begrijp ik de keuze ook wel.

Heb je ook nog iets gedaan aan het interieur?
 
Ik zag je bij het voorstellen (ik heb me ook net voorgesteld). Prachtige resultaat zeg! En grappig dat we bijna dezelfde producten aangeschaft hebben! Alleen was ik niet op de hoogte van een kortingscode :-(
Is deze er nog? Want wil graag een stap verder gaan met kleien etc.
 
Wat een verschil zeg. Zo zie je wat een goede was en wasbeurt al kan doen.
De Bilt Hamber autofoam kun je ook prima gebruiken op je nieuwe auto. Gebruik hem zelf ook regelmatig. En ik ben er fan van!
Ja ik ben erg benieuwd wat het voor verschil gaat brengen. Dinsdag krijg ik de spullen in huis. En ik ben woensdag vrij, dus kan ik het mooi even testen.

Zoals eerder gezegd, hoe houden jullie de auto bij na het wassen? De auto had na aardig wat kilometers na 2 weken al weer een beste traffic film.
Ik had verwacht dat het misschien met de collnite wax, ook makkelijker zou zijn deze er weer af te spoelen met de HD. Alleen was na het afspoelen in de wasbox de film nog vrij goed aanwezig.

Betekend dat jullie de auto dan elke 2 a 3 weken met de hand wassen? Of spray je de auto ook wel eens in met alleen BH en spoel je hem daarna na?


Black Hole vult hele kleine swirls op zodat het oppervlak er weer diep en glanzend uit ziet. Ook in nieuwe lak zitten die swirls, auto's uit het topsegment worden om die reden soms ook wel gepolijst vóór aflevering. Ook voor jouw lak zou het waarschijnlijk absoluut geen kwaad kunnen, ik zou het gewoon eens proberen.
Je moet Black Hole gebruiken voordat je een wax aanbrengt. In jouw geval moet je dus nog weer een poosje wachten tot je Collinite weer verdwenen is.

Misschien voor een volgende ronde ook naar eens kijken voor een glaze dan!
Voor de golf zal het inderdaad niet meer nodig zijn.

De nieuwe auto is blauw van kleur. Beetje afhankelijk van hoe het licht valt tussen licht en donker blauw in.
Zie bijvoorbeeld deze verschillen maar eens:
maxresdefault (9).jpg

Screenshot_20221030_180949_Google.jpg

Gaat hier beiden om reef blue.
Is voor zon kleur dan de black hole ook geschikt?
 
Dat is een mooi begin. Voor de volgende keer zou ik voordat je wax gaat aanbrengen de lak wel eerst reinigen met een iron remover, en eventueel ook kleien (ik ben zelf niet zo'n fan van elke keer kleien voorafgaand aan het waxen, i.v.m. het risico op marring. Maar op zo'n auto van 5 jaar oud, zeker met het matige onderhoud, zou ik toch wel eerst even chemisch decontaminaten en dan kleien). Maar als je over een paar weken een nieuwe auto krijgt, dan begrijp ik de keuze ook wel.

Heb je ook nog iets gedaan aan het interieur?
Thanks voor je tip.
Ik heb de auto al eens eerder gekleid. Dan wel alleen dak en motorkap. Zijkant en achterklep voelde destijds eigenlijk nog vrij glad aan.

Kan die iron remover ook gewoon de non ferro zijn? Ik zag mensen dat namelijk ook gewoon gebruiken op de lak. Alleen voelde dat voor mij niet echt 'safe'.
Je zou ook nog Autoglym Super resin polish kunnen proberen!
Is dat een alternatief voor bijvoorbeeld de black hole of moet ik dit niet scharen als glaze maar meer als een polijst middel?

@Monda de code was OL15 en was geldig op 27 en 28 oktober. Ik kwam er toevallig achter via de dealsite pepper.com
 
  • Leuk
Reactions: Monda
Zoals eerder gezegd, hoe houden jullie de auto bij na het wassen? De auto had na aardig wat kilometers na 2 weken al weer een beste traffic film.
Ik had verwacht dat het misschien met de collnite wax, ook makkelijker zou zijn deze er weer af te spoelen met de HD. Alleen was na het afspoelen in de wasbox de film nog vrij goed aanwezig.

Betekend dat jullie de auto dan elke 2 a 3 weken met de hand wassen? Of spray je de auto ook wel eens in met alleen BH en spoel je hem daarna na?

Handwas is natuurlijk het beste, maar niet iedereen heeft daar altijd tijd en zin in (waaronder ikzelf). Als de auto goed vies is geworden in de dagen nadat ik hem wat persoonlijke liefde heb gegeven ga ik nog wel eens naar een wasbox met een pre-wash (citrus prewash of BH Touch-less in mijn geval) voor of na het werk. Werkt super en lekker snel. (Ook top voor de massa's aan vliegjes als je daar last van hebt. Natuurlijk is de auto niet perfect schoon maar wel een groot verschil met alleen even afspoelen wat meestal niet meer dan het grove vuil er af haalt. Werkt nog beter als er een goede bescherming op zit.
Leuke van dit alles is dat je het zelf ook een beetje proefondervindelijk kan gaan ervaren.
 
Thanks voor de info!
Ik ga morgen eens testen met de nieuwe spullen hoe de prewash het doet. Al ga ik hem morgen daarna nog wel met de hand wassen :D. Maar dan zal ik het verschil wil eens even zien met en zonder goede prewash.
 
Dat verschil zal dag en nacht zijn!

Let op de goede volgorde: eerst inspuiten met prewash, en pas daarná afspuiten. Niet eerst afspuiten, dan prewash en daarna weer afspuiten