• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Is het de wax wat de glans geeft???

LB

Detailing guru
Tester of Bling
4 jan 2009
1.815
123
48
Zo af en toe lees je dat het niet de wax is wat de glans geeft, maar het de voorbereiding is. Daar zou ik graag wat meer over willen weten.

Onlangs heb ik een testtube van DJ aangeschaft. In de omschrijving in de webwinkel van CC staat aangegeven dat het glans resultaat extra mooi zal worden als je eerst de hardwax aanbrengt en vervolgens de zachte wax. Dit zou een nog spectaculairder resultaat geven. Uit deze tekst maak ik op dat de wax (zeker de combinatie harde en zachte wax) in grote mate bijdraagt aan de glans. In mijn collectie heb ik wax van Swissvax zitten. In de webwinkel van Swissvax staat bij de Concorso wax vermeld dat deze een natte glans geeft. Ook hierbij is mijn indruk dat de mate van glans in grote mate afhangt van de soort wax.

Mijn eigen ervaring is dat de voorbereiding heel belangrijk is om het maximale uit een wax te halen. Geen of geen juiste voorbereiding zal een minder resultaat geven. In welke mate draagt de wax bij aan het resultaat. Ik heb zeker bij de Concorso echt de indruk dat de wax in grote mate bijdraagt aan de glans, maar als ik sommige berichten lees zou dat niet het geval kunnen zijn.

Beetje verwarrend. Logisch dat een goede voorbereiding belangrijk is voor het eindresultaat. Een goed begin is immers het halve werk. De beste wax ter wereld zal tegenvallen als de voorbereiding slecht is. Kan iemand voor mij verduidelijken in welke mate de wax bijdraagt aan het eindresultaat, of is de wax puur en alleen een beschermende laag? Ik zelf heb de indruk dat de wax een grote rol speelt bij de het eindresultaat en meer is dat een beschermend laagje.
 
Ik wil niet zeggen dat de wax een grote rol hierbij speelt, maar een rol speelt het wel. Al smeer je de duurste wax op een onvoorbereide auto, dan zal er toch echt geen wetlook komen :no Hij zal harder gaan glimmen, that's it.
Door de ingredienten in een wax krijg je bepaalde eigenschappen, eigenschappen zoals een diepere glans (wat weer een wetlook effect geeft).

Persoonlijk blijf ik van mening dat 80% van de glans bepaald wordt door de voorbereidingen en niet door de wax. De wax is "the icing on the cake" voor de extra glans en diepte. en natuurlijk de bescherming.
 
Het ligt helemaal aan de lak en de staat van de lak, ik denk dat de laatste glansstap van de wax wel iets meer kan zijn dan die 20%, maar dat is echt afhankelijk van het type lak. Op mijn auto zal dat percentage lager zijn, omdat de lak van mijn auto zelf al een hoge glansgraad heeft.
 
De staat van de lak was ik inderdaad even vergeten te vermelden :schaam Een lak met veel sinaasappel effect zul je je nooit zo mooi krijgen. De glans zal er wel zijn, maar anders, het effect is vele malen minder. Ook speelt de kleur een erg grote rol.
 
Samengevat: De voorbereiding geeft glans, maar kan versterkt en beschermd worden met een goede wax. Al heb je de beste wax, zonder goede voorbereiding haal je niet het maximale uit de wax wat het eindresultaat zal verminderen. Het eindresultaat is een combinatie van de soort lak, de staat van de lak, de voorbereiding en de wax.

Beetje goed samengevat?
 
Tim zei:
Op mijn auto zal dat percentage lager zijn, omdat de lak van mijn auto zelf al een hoge glansgraad heeft.

Heb je ooit al eens geprobeerd om enkel een sealant te zetten Tim ?
 
Ik als leek/newbee kan dit zowaar bevestigen: jarenlang auto behandeld met turtle, daarna behandeld met goede wax.....toen de auto met klei behandeld >> meteen verschil te zien dat het kleien en dus de voorbereiding zéér goed bijdragen aan het eindresultaat.
Nog geen polijstervaring, maar kan 'm wel invullen dat dit weer een stap vooruit is :)
 
Ik denk dat hij bedoeld dat hij voorheen turtle gebruikte als wax, toen is overgeschakeld op een goede wax en later de klei ontdekt heeft ;)
 
Voor mijn idee, hoe beter de voorbereiding hoe minder het percentage de wax bijdraagt. Met de volgende kanttekening dat met de voorbereiding het stijgen in glans vele malen groter is mits goed gedaan dan ooit te bereiken is met een wax. In sommige gevallen zou ik zelfs zeggen dat de verkeerde wax een perfect voorbereidde lak zelf minder laat glanzen. Maar dit is wel erg minimaal hoor zo goed als niet waarneembaar. Kortom in de regel zal een wax net de kers op de slagroom zijn.
 
Voorbereidingsproducten waaronder een polish, cleaner, pads etc zijn dus eigenlijk belangrijker voor het beste resultaat dan een wax. Natuurlijk is het een combinatie, maar een startende detailer kan zijn collectie beter beginnen met de juiste voorbereidende producten dan direct zijn/haar geld uit te geven aan een kostbare wax. Speelt geld geen rol, kies dan voor de beste voorbereidende producten en de beste wax.
 
Uiteraard is een wax of sealant wel nodig maar als je moet besparen neem dan inderdaad een goede voordelig wax of sealant en besteed het merendeel van je budget aan de voorbereiding.
 
Heb jouw Show Off van jouw Barchette onlangs gelezen. Prachtig resultaat! Ik heb onlangs een Porsche 911 met o.a. Cleaner Fluid en Swissvax Concorso gedaan. Werkt echt geweldig. Voor de winter schaf ik nog een potje Shield van Swissvax aan.
 
stimpy68 zei:
Ik denk dat hij bedoeld dat hij voorheen turtle gebruikte als wax, toen is overgeschakeld op een goede wax en later de klei ontdekt heeft ;)
Jip, las het nu net en idd beetje vaag omschreven, whoops.
Maar klei was dus een verademing / lichtpunt op zich
 
Ook niet alle auto's hebben een superglanzende blanke laklaag. Let maar eens op bij grijze Corsa's van het huidige type (daar was het mij in ieder geval opgevallen): deze lijken soms een wat mattere glans te hebben op de motorkap.
 
Helemaal akkoord met alles wat hierboven gezegd is.
Een sealant en/of wax zorgt voor bescherming, maar ook voor een vuil en waterafstotend effect waardoor onderhoud gemakkelijker wordt. En een mooie beading ook :heart_eyes: