• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Is kleien slecht voor je lak?

vinny1970

Detailing trainee
12 mei 2009
17
47
Heb vandaag met een detailler gesproken en hem zijn mening over kleien gevraagd.
Volgens hem is kleien in de meeste gevallen zelfs slecht .Het kan de oorzaak zijn van
swirls en andere beschadiging aan de lak.Het is iemand die reeds 17 jaar auto's detaild
en werkt voor opel en een bekende garage in Knokke heist waar hij exlusieve wagens
detaild,het is dus zeker iemand die de stiel goed kent.
Wat denken jullie hierover?

Allereerst: welkom! We stellen het op prijs als je je voorstelt in het bestemde forumdeel ;)

Kleien slecht? Dat vind ik overdreven, slecht zou betekenen dat het niets zou doen of wat dan ook of dat het niet zou doen wat het moet doen. Dus, nee, kleien is niet slecht.
De lak beschadigen doet het in ieder geval niet, in sommige gevallen, bij bepaalde soorten klei (je hebt verschillende gradaties) kan marring ontstaan, dat zijn hele kleine krasjes. Maar deze zijn zo weer weg te halen. Kleien hoort bij een stappenplan waar ook cleanen bij hoort met een polish, dus de marring verdwijnt dan weer als sneeuw voor de zon. Een consumentenklei van bijv. Meguiar's is aardig veilig. De pro kleisoorten veroorzaken sneller marring, maar dat geeft niet. Schoon werken is ook erg belangrijk, als jij je klei bijv. laat vallen moet je die meteen weggooien en niet weer gebruiken, als er een korrel zand in komt dan heb je inderdaad krassen in de lak, houdt je de lak niet nat genoeg met het klei glijmiddel, dan heb je een grote kans op krasjes.

Met alle respect, 17 jaar ervaring zegt niets, en er is een verschil in poetsen en detailen. Producten en technieken veranderen constant. Ik heb nu nog nooit een detailer horen zeggen dat kleien slecht is voor je lak (eerder het omgekeerde). Ik vraag mij dan ook af hoe hij de vervuiling die op de lak zit verwijderd :weetniet. Met polijsten gaat dat niet zo makkelijk.

Ik vraag mij dan ook af hoe hij tot de conclusie komt dat het slecht zou zijn? :weetniet

Sorry maar ik denk dat die man toch niet echt het detailen onder de knie heeft. Men moeder poetst al meer dan 30 jaar wagens, heeft dus nog meer ervaring maar die zweert bij dreft, dit is niet slecht bedoelt. Maar er zijn echt wel verschillen tussen detailen en een auto wassen.

Ik zou zeggen doe de test, neem een wagen die nog nooit gedetailed is en klei een stuk van het koetswerk en ga dan vergelijken hoe dat aanvoelt ten opzichte van de rest. Je zal voelen dat het stuk waar je met de klei aan de gang bent geweest veel gladder is. En hoe minder imperfecties op je lak (later door het polijsten in je lak) hoe beter het resultaat.

Je zal dan ook zien bij ongeveer iedere detail die hier op het forum wordt beschreven dat er gebruik gemaakt wordt van klei, enkel en alleen omdat het nodig is.

Het kan zoals stimpy68 ook al vermelde ooit schade achter laten, zeker als je een agressieve klei gebruikt. Maar dit is te verwijderen met het polijsten. De consumenten klei daar en tegen is nagenoeg altijd veilig (of je moet te maken hebben met extreem zachte lak).

Ik ken ook iemand die al 30 jaar auto's poetst en hij kleit met Glassex en hij doet dat na het polijsten rofl , dus ervaring in jaren zegt helaas weinig. :) Hoe lang iemand in het vak zit, zegt dus niet perse iets over zijn kennis, kundigheid en kwaliteit.

Kleien is zeker niet slecht, kleien maakt opvolgende polijstbeurt juist veiliger en efficienter. :ja

Mijn exclusieve wagen zou ik voor geen goud door hem willen laten doen in ieder geval. :no

Ook het feit dat iemand exclusieve auto's doet is geen garantie voor kwaliteit. Deze Ferrari is 'professioneel' gepoetst door een of andere idioot:

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

We kennen ook de 'Master Detailer' uit Amerika, deze meneer denkt ook dat hij het helemaal is en die man verputst me toch een boel. 8-())

Meschien is het iemand die door zijn jarenlange ervaring vasthoudt aan zijn methoden en materialen en daar niet graag van afwijkt.
Nu is het voor mij wel moeilijk hoor.Heb zelf nieuwe wagen gekocht en wil die in perfecte staat houden.Indien ik daar goed in slaag wil ik in de toekomst ook detailen voor anderen en er meschien een bijberoep van maken,want volgens mij is dit echt wel iets waar je veel voldoening kan uithalen.
Maar van de ene hoor je dit en van de andere dat,zodat je echt niet meer weet wat goed of slecht is.Jammer dat er voor deze stiel geen echte opleidingen of scholen zijn(zeker in verband met polieren wat niet zo simpel is wat het lijkt).

Wij houden workshops en clinics. Je kan ook in de Show Off kijken, dan zie je dat auto's een kleibeurt veilig doorstaan en daar ook erg van opknappen.

Het lijkt er inderdaad op dat hij wat vastgeroest is aan een (oude) vertrouwde methode, maar helaas is dat niet altijd het best.

Heb je zelf al eens klei gebruikt op een autolak?

De adviezen die je krijgt van medeforummers hebben mij nooit teleurgesteld. Er zitten profs tussen die op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen.

Toen ik voor de eerste keer de term je auto kleien hoorde,dacht ik die zijn gek.
als ik het er nu over heb zie ik dat mensen dat denken,totdat je ze het verschil laat voelen dmv een boterhamzakje,tussen een gekleid en niet gekleid stukje,zeggen ze dat het ongelooflijk is.

Zolang Tim dingen verkoop kun je er volgendsmij wel van opaan dat ze goed zijn.
Met regelmaat probeerd hij de middelen uit op zijn eigen wagen.

En moet zeggen een R8 als proef auto doe je niet zomaar dan weet je wel of het kan of niet.
Ikzelf kende het kleinen niet voorheen ook maar ik zweer erbij tegenwoordig.

Precies! Mijn vrouw snapte me eerst ook niet. Daarom heb ik maar de vergelijking gemaakt met hetgeen vrouwen zelf doen om mooi te blijven:

- gebruiken een (modder)masker om het diepe vuil uit de huid te verwijderen
- gebruiken scrubcreme om de dode huidcellen te verwijderen (zal ik het maar creme met een schuurkorrel noemen?!)
- en vervolgens gebruiken ze allerhande cremes om een rimpelloze huid te verkrijgen (hoezo fillers?!)

En on topic: verkeerd polijsten zorgt voor veel meer schade dan een keertje kleien

ik meen een onderschrift te herrineren, iets van: Ligt nooit aan de spullen maar altijd aan de gebruiker?? :-"

stimpy68 zei:
Ik vraag mij dan ook af hoe hij de vervuiling die op de lak zit verwijderd :weetniet. Met polijsten gaat dat niet zo makkelijk.

volgens sommigen is kleien onzin voor het machinaal polijsten, want met polijsten haal je alle vervuiling van de lak.
die verhalen hoor ik ook regelmatig.
vooraf kleien zou alleen iets toevoegen bij een erg vuile lak en wanneer je handmatig de auto poetst.
het scheelt vervuiling van de polijstpad en schoonmaken van deze

nou, dat heb ik dus eens getest met zo'n kwakzalver nog naast de auto.
lak voelt idd na het polijsten spiegelglad maar de smartwax-klei werd toch echt vuil toen ik dat vers gepolijste stukje lak even ging kleien....de lak voelde daarna nog gladder als direct na het polijsten.
van krasjes die zouden ontstaan door het kleien was absoluut geen sprake.

Er zitten hier (en op de vele andere forums) allerlei malloten die hele weekeinden met bouwlampen, xenonzaklantaarns en macrolenzen naar de lak van een auto zitten te turen (kijk maar eens bij de showoffs en projecten), als kleien schade zou veroorzaken dan zou men dat echt allang gezien hebben.. :weetniet

De meesten hier zouden een spons of een zeem nieteens in de buurt van hun auto laten komen ivm. waskrasjes, en dan zou klei schade veroorzaken? :roll

De beste man klinkt echt als een "poetser" (kwantiteit - zoveel mogelijk auto's per dag erdoor draaien cq. zoveel mogelijk centen ophalen) ipv. een detailer (kwaliteit - zo'n perfect mogelijk resultaat afleveren).

Hoi Vinny;

Ik durf het bijna niet te vragen hier .................
Maar Belgie - veel ( 17 jaar ) ervaring - exclusieve auto's ..........

Toevallig heet deze goede meneer niet Meguiar's-Pro of iets in die geest ???????????

Leonneke

Neen,trouwens die man doet zijn werk perfect in orde,alleen weet ik ondertussen dat het niet echt een detailler is,meer een poetser(die ook wel kan polieren hoor),maar niet de tijd erin steekt die een echte detailler doet.