• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zachte/slechte lak?

Deze doek lijkt verdacht veel op de doek die bij de Action te koop was. Overigens is deze doek niet echt geschikt om polijst of wax residu te verwijderen, het is een droogdoek.

Zelf heb ik er ook een paar van en ze werken prima.

Bekijk bijlage 157565

En daarbij altijd de labels van de doek halen, dit zijn best wel venijnig scherp en dat wil je niet over de lak halen.
Dat zijn ze denk ja. Labels waren er idd af. Maar ik durf nu niets meer met deze doek, ook niet drogen.
Misschien hoogstens m'n ramen.
 
Ter illustratie om beeld te geven bij een "fluffy" doek:
Bekijk bijlage 157550
Links is een 600gsm microvezeldoek die ik gebruik voor de auto te wassen. Rechts is de lange zijde van een 'creature edgeless' doek die ik gebruik bij het nalopen/uitboenen/detailspray. Beide doeken zijn super zacht en zoals je kunt zien aan de lange vezels kan een beetje vuiligheid daar mooi in "verdwijnen".
In het begin gebruikte ik ook “fluffy” doeken en ondanks dat ze zacht aanvoelen maar voor gevoelige lak kun je juist beter een doek gebruiken met een gesloten lus.

Zelf gebruik ik bijna uitsluitend nog maar edgeless doeken met gesloten lus.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo en Monda
Deze doek lijkt verdacht veel op de doek die bij de Action te koop was. Overigens is deze doek niet echt geschikt om polijst of wax residu te verwijderen, het is een droogdoek.

Zelf heb ik er ook een paar van en ze werken prima.

Bekijk bijlage 157565

En daarbij altijd de labels van de doek halen, dit zijn best wel venijnig scherp en dat wil je niet over de lak halen.
Ik heb mij deze ook aangeschaft, ze werken inderdaad prima, nooit gedacht dat deze zijn werk zou doen,..... maar toch aangeschaft,
kosten maar een prikkie.
 
Ik heb ook 2 van die doeken. En die gebruik ik enkel op glas. Absoluut niet op de lak.
Voor glas werken ze meer dan prima. Lekkere dikke kwaliteit.
 
De meningen lijken wat verdeeld. Maar misschien ook afhankelijk van de lak. Ik ga eens kijken naar de doeken van @Ric325i en @RoCo .

Misschien beiden eens proberen. Thnx mannen!
 
Even ter aanvulling; De ''fluffy'' doeken worden vrijwel altijd gebruikt. Dit is nou eenmaal de kracht van een MF-doek; Vasthouden in de vezels, of het nou vuil of vloeistof is.

Doeken zoals de Peluche Verde en vele anderen, hebben bijv. twee zijden; lange vezels / korte vezels;
Deze gebruik je bijv. als je polijstmiddel/wax/etc. wilt AFNEMEN met de ''lange zijde''. Deze lange vezels 'slepen' over het oppervlak en nemen zo veel op.
(Veel oppervlakte aan vezels, meer wrijving)
De ''korte zijde'' neemt minder op en gebruik je bijv. om een wax na te wrijven en/of product te verdelen.

Als je bijv. een coating hebt aangebracht en het residu wilt afnemen, dan gebruik je korte vezels of gesloten vezels. Dan is er minder vezel wat over de lak sleept en dus ook minder vezel die in het product/materiaal kan ''snijden''. Dit soort vezels zijn dus ook beter geschikt voor gevoelige lakken.
(Als je veel residu moet afnemen en een korte vezel gebruikt, zal deze dus ook sneller ''vol lopen'', meer wrijving, etc)

Voordat je de ene of de andere doeken gaat bestellen, zou ik de ''beruchte'' doek er nog eens bij pakken en gebruik hem eens op plaatdelen die NIET recent gespoten zijn. Schuurt de doek hier ook, dan weet je dat het sowieso aan de doek ligt en niet perse aan die 'verse' lak. ;)
(In mijn beleving zijn wafeldoeken sowieso bedoeld voor glas omdat ze over het algemeen meer wrijving hebben en helpen bij het 'streeploos' afnemen van glas. Glas is hard en dus velen malen minder gevoelig voor krassen, dus die wrijving is prima)
 
  • Leuk
Reactions: Monda en kawazxr
@Quantoxx
"...In mijn beleving zijn wafeldoeken sowieso bedoeld voor glas..".

Niet geheel waar. Er zijn een aantal fabrikanten o.a. Gyeon, Mothers, Poorboys World, Meguiars, The Rag Company, Microfiber Madnerss die ook een prima waffeldoek hebben om de lak te drogen. Alleen moet je er 100% zeker van zijn dat er geen vuiligheid meer op de lak ligt. Voor zover bekend neemt een waffeldoek minder op dan een dikke fluffy mf (droog)doek.
 
Even ter aanvulling; De ''fluffy'' doeken worden vrijwel altijd gebruikt. Dit is nou eenmaal de kracht van een MF-doek; Vasthouden in de vezels, of het nou vuil of vloeistof is.

Doeken zoals de Peluche Verde en vele anderen, hebben bijv. twee zijden; lange vezels / korte vezels;
Deze gebruik je bijv. als je polijstmiddel/wax/etc. wilt AFNEMEN met de ''lange zijde''. Deze lange vezels 'slepen' over het oppervlak en nemen zo veel op.
(Veel oppervlakte aan vezels, meer wrijving)
De ''korte zijde'' neemt minder op en gebruik je bijv. om een wax na te wrijven en/of product te verdelen.

Als je bijv. een coating hebt aangebracht en het residu wilt afnemen, dan gebruik je korte vezels of gesloten vezels. Dan is er minder vezel wat over de lak sleept en dus ook minder vezel die in het product/materiaal kan ''snijden''. Dit soort vezels zijn dus ook beter geschikt voor gevoelige lakken.
(Als je veel residu moet afnemen en een korte vezel gebruikt, zal deze dus ook sneller ''vol lopen'', meer wrijving, etc)

Voordat je de ene of de andere doeken gaat bestellen, zou ik de ''beruchte'' doek er nog eens bij pakken en gebruik hem eens op plaatdelen die NIET recent gespoten zijn. Schuurt de doek hier ook, dan weet je dat het sowieso aan de doek ligt en niet perse aan die 'verse' lak. ;)
(In mijn beleving zijn wafeldoeken sowieso bedoeld voor glas omdat ze over het algemeen meer wrijving hebben en helpen bij het 'streeploos' afnemen van glas. Glas is hard en dus velen malen minder gevoelig voor krassen, dus die wrijving is prima)
Thnx voor de uitgebreide reactie. Het grootste gedeelte is duidelijk mbt het verschil in werking. Alleen 1 ding nog niet. Je geeft aan dat de lange vezel bedoeld is om bijv wax af te nemen. Bedoel je dan echt een wax laag verwijderen? De korte zijde om Wax te verdelen of na te wrijven. Bedoel je daarmee bijv het uitpoetsen van wax na het curen?

Ik ga de doeken idd even testen op een ander vlak.
 
@Monda,

de kant met lange vezels nemen méér residu op dan de korte kant. Je gaat dus eerst met de lange kant het meeste afnemen en met de korte kant nawrijven.
Je kan met een doek onmogelijk (al zullen sommige het voor elkaar krijgen....) de wax verwijderen.
Een LSP breng je niet aan met een doek maar met een (hand)applicator.

 
  • Leuk
Reactions: Monda
Wax afnemen (of polijstmiddelen) gaat prima met een doek met gesloten lus maar je moet idd wel meerdere doeken gebruiken.
 
Laatst bewerkt: