• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zachte/slechte lak?

Monda

Detailing trainee
30 okt 2022
40
20
39
Ik heb sinds een week m'n Opel Corsa binnen (zie voorstellen). Ben er erg zuinig op. Maar heb denk een "beginners" fout gemaakt.
Had de auto helemaal gewassen volgens de hier aanbevolen stappen en was blij met het resultaat.

Nu zag ik echter dat mijn bumper, onder de kofferbak wat viezig was (stoffig en wat lichte vlekjes). Ik dacht, spray er even water met een druppeltje zeep op en veeg het af met een mvd. Daarna zat m'n bumper echter onder de kleine krasjes! En de bumper is net een week geleden gespoten. Is dit normaal? Of is de kwaliteit van de lak zo slecht? Ik heb met paint cleaner en polish wat gepoetst en het is wel iets beter geworden, maar zie de krasjes toch nog. Baal er wel van.

20221030-134525.jpg
 
Een week geleden gespoten, dat is nog heel vers....dan heb je inderdaad kans dat het nog wat kwetsbaar is. Zwart is daarbij een kleur die enorm snel tekent dus die pech heb je dan ook nog eens.

Al met al lijkt dit nog prima te polijsten, maar je hebt nu ervaren hoe snel je schade kunt toebrengen.
 
Als ik zo naar de foto kijk, kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dit komt door doeken.

Afgaande op je verhaal dat de auto recentelijk gespoten/hersteld is, lijkt het me eerder op slecht of deels herstelde schuursporen. De hersteller heeft mijns inziens gewoon te grof schuurpapier gebruikt en niet afgeschaald naar fijn papier. De krassen lopen van links naar rechts en dat komt niet door een doek.

De bumper is gespoten, geforceerd uitgehard in de oven en waarschijnlijk volgeblaft met fillers zodat het voor het oog netjes is en de boel maskeert. Na een paar keer wassen komt de ware staat van de bumper/lak naar voren.
 
  • Leuk
Reactions: Monda
Nou ik had wel echt het idee dat dit was na het schoonmaken met de doek en beetje water+zeep. De doek was overigens net gewassen. Daarvoor nog de lak bekeken omdat deze viezig was, maar toen zag ik de krasjes niet. Ik zat trouwens niet goed met de "leeftijd" van de lak. Het betreft 2 weken.
 
Als je met een doek over een vieze lak gaat wrijven dan lijkt dit me zeker geen onmogelijke uitkomst, al moet het dan wel een vrij vieze lak/slechte doek/zachte lak of een combinatie zijn geweest. Ook kan het uitmaken hoe veel druk je hebt uitgeoefend.

@nicknameless waarom zouden krassen van links naar rechts niet door een doek kunnen komen?
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
@Jansen,

Ik heb ook wel eens een wat oudere doek gebruikt maar bij lange na niet zulke krassen gerekgen.
Een paar swirls of lichte krasjes oke, maar dit kan niet door een doek komen, daarvoor zitten de lijnen te dicht op elkaar en is een uniform beeld: allemaal zowat rechte lijnen in plaats van cirkelvormige.

Overigens is het slechts een aanname hè. Ik weet niet wat voor een doek de topicstarter heeft gebruikt en hoe hij de boel heeft schoon gemaakt.

Screenshot_20221030-164041_Gallery.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Het was iig geen schuurpapier ;)
Zal zo een foto maken van de doek. Daarnaast was de auto echt niet zo vies. Klein beetje stof enz. Vrijdag nog uitvoerig gewassen. Toen was alles nog gaaf en strak.
 
  • Grappig
Reactions: RoyR
Okey, die doek niet en nooit meer op je lak gebruiken. Dit is ideaal voor het naboenen van glas, maar niet voor je lak. Deze doek neemt namelijk vrij weinig op en kapselt nog minder in.

Mocht je ooit nog een keer 'een beetje stof' op willen nemen, pak je een dikke "fluffy" microvezeldoek en een detail spray of in het meest ideale geval een Rinseless Wash. Als je met bovenstaande een beetje "geboend" hebt, dan ben je grof bezig en snap ik het resultaat al wat meer...
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en Monda
Ter illustratie om beeld te geven bij een "fluffy" doek:
20221030_175326.jpg

Links is een 600gsm microvezeldoek die ik gebruik voor de auto te wassen. Rechts is de lange zijde van een 'creature edgeless' doek die ik gebruik bij het nalopen/uitboenen/detailspray. Beide doeken zijn super zacht en zoals je kunt zien aan de lange vezels kan een beetje vuiligheid daar mooi in "verdwijnen".
 
  • Leuk
Reactions: Monda en AndyVR
Dit is heel zeker te wijten aan een verkeerde/vuile doek i.c.m. verse, zachte lak.

Krassen die door het schuren VOOR het spuitwerk zijn, zien er zo niet uit. Zulke krassen zijn niet dof en je ziet dan duidelijk ''ravijnen'' onder de lak, alsof het een kras is waarvan dan geen lak verwijderd is.
 
  • Leuk
Reactions: Monda
Oké helder. Bedankt mannen. Wat een enorme heftige reactie van een, in dit geval, schone doek! Maar nu wel m'n lesje geleerd. Ik ga het advies van @RoCo maar opvolgen en wat nieuwe doeken aanschaffen. Baal wel van de krassen. Het ziet er nu wel beter uit hoor, maar nog steeds wel zichtbaar, zelfs na polijsten met de hand. Ik had nog wat Mequiars deep crystal polish liggen namelijk.
 
Ik had nog wat Mequiars deep crystal polish liggen namelijk
De Meguiar's Deep Chrystal Polish (step 2) doet weinig tot niets qua polijsten omdat dit product een glaze (voedend) product is ;)
Beter was het geweest om dat de Deep Chrystal Paint Cleaner (step 1) te gebruiken, dit is een polijstmiddel echter wel zonder korrel, een chemisch reiniger zeg maar.

Het grote misverstand ontstaat doordat Meguiar's met een polish een glaze (voedend product) bedoeld terwijl andere merken met een polish een polijstmiddel bedoelen.
 
  • Leuk
Reactions: Monda
Deze doek lijkt verdacht veel op de doek die bij de Action te koop was. Overigens is deze doek niet echt geschikt om polijst of wax residu te verwijderen, het is een droogdoek.

Zelf heb ik er ook een paar van en ze werken prima.

20210725_140748.jpg


En daarbij altijd de labels van de doek halen, dit zijn best wel venijnig scherp en dat wil je niet over de lak halen.
 
  • Leuk
Reactions: Monda
De Meguiar's Deep Chrystal Polish (step 2) doet weinig tot niets qua polijsten omdat dit product een glaze (voedend) product is ;)
Beter was het geweest om dat de Deep Chrystal Paint Cleaner (step 1) te gebruiken, dit is een polijstmiddel echter wel zonder korrel, een chemisch reiniger zeg maar.

Het grote misverstand ontstaat doordat Meguiar's met een polish een glaze (voedend product) bedoeld terwijl andere merken met een polish een polijstmiddel bedoelen.
Ah helder! Dat wist ik idd niet. Maar toevallig heb ik dat wel voor de zekerheid gedaan. Even kort step 1 erop gesmeerd en toen meer geboend met step 2...