• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Is polijsten moeilijk?

Wouter

Detailing rookie
3 mei 2011
1
0
Binnenkort "krijg" in een nieuwe 2 hands auto. Hij is gespoten voor een schade en had al begrepen dat je er dan 3 weken vanaf moet blijven totdat de lak helemaal uitgehard is.

Maar daarna wil ik hem eigenlijk een beetje laten glimmen. Omdat er wel kleine gebruikssporen op zitten lijkt het mij goed om hem te polijsten, en daarna te kleien, waxen etc. Dat kleien en waxen en poetsen enzo dat lukt mij wel en daar kan je ook niet echt schade mee veroorzaken, maar met slecht polijsten wel...

Kan je het toch gewoon zelf doen als je het nog nooit gedaan hebt of zijn er jongens die alleen dat voor je kunnen doen? Of kan ik hem maar beter 1 keer wegbrengen naar zon poetsbedrijf en dan als die wax van het poetsbedrijf er dan af is hem zelf gaan kleien en waxen etc?? Dit zodat ik zelf niet hoef te polijsten.

En dan nog een (waarschijnlijk niet erg slimme vraag, maar ik probeer het toch), kan een auto met een wax laag door de wasstraat bij de pomp of is dat vloeken in de kerk?

Welkom!

Ik denk dat je nog even veel te lezen hebt op dit forum ;) Dan wordt het allemaal wat duidelijker in ieder geval.

Maar daarna wil ik hem eigenlijk een beetje laten glimmen. Omdat er wel kleine gebruikssporen op zitten lijkt het mij goed om hem te polijsten, en daarna te kleien, waxen etc. Dat kleien en waxen en poetsen enzo dat lukt mij wel en daar kan je ook niet echt schade mee veroorzaken, maar met slecht polijsten wel...

De volgorde die je nu opgeeft is verkeerd, het is een zogenaamd 5 stappen plan:

1. Wassen
2. Kleien
3. Polijsten
4. Voeden
5. Beschermen (waxen)

Voordat je gaat polijsten moet de lak schoon zijn, dus geen oppervlakte vervuiling meer bevatten, dit doe je door te kleien.

Kan je het toch gewoon zelf doen als je het nog nooit gedaan hebt of zijn er jongens die alleen dat voor je kunnen doen? Of kan ik hem maar beter 1 keer wegbrengen naar zon poetsbedrijf en dan als die wax van het poetsbedrijf er dan af is hem zelf gaan kleien en waxen etc?? Dit zodat ik zelf niet hoef te polijsten.

Ik zeg alleen maar: lezen, lezen, lezen, er is hier een schat aan info te vinden, het is niet moeilijk. Natuurlijk kun je je auto ook wegbrengen naar een detailer (ik zeg expres niet poetsbedrijf, dat is iets anders, zeker als je kwaliteit wilt).

En dan nog een (waarschijnlijk niet erg slimme vraag, maar ik probeer het toch), kan een auto met een wax laag door de wasstraat bij de pomp of is dat vloeken in de kerk?

Als je je auto netjes wilt houden en zo vrij mogelijk van krasjes dan moet je de wasstraat bij de pomp of iedere andere wasstraat links laten liggen.... Dus ja... vloeken in de kerk! ;)

Hier alvast een hoop leesvoer:

https://forum.Carclean.com/forums/handleidingen-en-tutorials.35/.aspx

Goed polijsten leer je volgens mij alleen door eerst veel te lezen, en daarna gewoon veel te doen. Ikzelf ben zeker geen profi detailer (Kom niet eens in de buurt... :) ), maar ondanks dat vind ik dat het polijsten van mijn auto best aardig lukt. Gewoon veel hier lezen, en niet bang zijn om vragen te stellen.

inderdaad is de beste leerweg door eerst goed te lezen (stappenplan) dan uitvoeren, en weer lezen in bijvoorbeeld "show off" waar mensen ook stap voor stap uitleggen wat ze gebruikt hebben om tot een resultaat te komen