• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Is werken met een rotary moeilijk en gevaarlijk?

John74

Detailing addict
28 apr 2009
536
65
50
Ik heb op een concurentie site gelezen over rotaty gebruik.
Momenteel bezit ik een audi met metal zwarte lak. En zoals bekent is dat vag lakken redelijk harder zijn dan andere , zit ik te denken om een rotary aan te schaffen. Aangezien dat ik 1 keer de dapp heb gebruikt , ben ik nog niet echt overtuigd van de werking om de swirls te verwijderen. Ik heb 30 mei een workshop over de dapp bij carclean. Zal ik nog even wachten en me laten informere die dag of toch doorgaan voor een rotary.
Is het zo'n gevaar die rotary ? Ik begrijp dat je niet te lang op 1 plek moet polijsten en niet te lang door moet gaan en dat je het niet
het te schuin moet houden.
ps ik ben wel pas begonnen met detailen. Het blijft wel een hobby.

alvast bedankt jongens :-)^
 
Ik heb een rotary liggen en een DAP. Maar ook op een VAG lak gebruik ik nog steeds liever een DAP met uitstekende resultaten. Met een rotary breng je sneller schade aan als je wil en die website's die ze verkopen, verkopen ze natuurlijk heel graag dus waarom dan het gebruik afraden?

Waarom persé een geheel swirlvrije wagen? Als je dat tenminste voor ogen hebt en dat steeds wilt gaan corrigeren met een rotary dan zou ik ook een lakdiktemeter aanraden voor je het weet ben je door de lak heen. 1 voordeel na een paintjob is je wagen weer geheel swirl vrij.

Mijn mening, cursus afwachten die mannen van CC leren je wel te dappen :ja
 
Ik zal de laatste zijn die je tegen houdt in de aanschaf van een roterende machine want ieders moet doen wat hij vindt dat verstandig is, maar ik zeg niet doen. Wacht nou eerst even de workshop af van de DAP, je zult zien dat er met de juiste combi pad en produkt op de DAP een bijzonder fraai resultaat te halen is, ja en ook op de VAG lakken :ja

Roterend werken is niet per definitie moeilijk, het is een kwestie van goed blijven opletten en je verstand gebruiken, + een goede eravring hebben met de mogelijkheden van pads en polijstmiddelen.
 
Een rotary gaat verder dan een D/A machine...
Bij het minste geringste kun je lelijke schade veroorzaken met de rotary.

Een rotary veroorzaakt veel meer hitte dan een DAP of een andere willekeurige D/A machine.

Ooit is er een clinic gedaan waar werd gedemonstreerd hoe heet de lak kan worden als je met een rotary te lang op 1 plek blijft hangen.

Spray er wat water op...
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

... of een ei ...
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

9mIDs_m8WRA[/MEDIA]&feature=related]Filmpje waarin Mike Pennigton demonstreert wat er in een extreem geval kan gebeuren met de lak...

Kids, don't try this at home 8-o 8-()) 8o

Het is geen bangmakerij, maar je moet wel je koppie er steeds bij houden.
Bij het gebruik van een rotary is nabewerking met een D/A machine aanbevolen of in sommige gevallen gewoon echt nodig.

Tip :! Haal op de sloop een motorkap en ga daar op oefenen. ;)
 
Een rotary is zeker niet moeilijk, maar leer eerst op een veilige manier hoe machinaal te detailen met een Dualaction zoals een DAP.

Tip van Tinus: leer eerst eens fatsoenlijk de materialen en ondergrond met een DAP, en ga eventueel na een half jaar flink oefenen over op het zwaardere werk.

Veel mensen kopen maar raak, merken dat de resultaten niet optimaal zijn zoals zij hadden gehoopt, geven het materiaal de schuld, en gaan direct over op grof geschut in de veronderstelling dat dat dan wel helpt.

Geloof me (en ik mag het zeggen na 7 jaar detailervaring): je hebt het fout...

Terug naar de basis, terug naar de theorie, terug naar je auto om nog een keer te proberen en net zolang doorgaan tot je ECHT doorhebt wat werkt in jouw geval. Een rotary zal je niet helpen.
 
ik heb sinds kort een rotary, is ff wennen en ook wel oefenen.
veel oefenen en proberen,gevaarlijk vind ik het niet
 
Als ik met de rotary werk heb ik de gewoonte om geregeld tijdens het polieren eens de temperatuur te voelen van het bewerkte paneel, iets wat ik met de G220 nooit doe. Voelt het naar mijn zin te warm aan dan neem ik de tijd om het te laten afkoelen.
 
Iedereen kan een motorkap doen, daar zit het risico niet echt in.
Anders wordt het wanneer er een motorkap niet mooi aansluit bij een voorscherm, of 2 portieren die niet strak zitten.
De lak op randjes is veel dunner dan de rest, even met een hardere pad ertegen aan en je bent door de lak.
Je hebt het pas door als het te laat is, je krijg geen waarschuwing vooraf!

Er wordt vaak gezegd begin met een rotary van 60 euro, ik vind dat niet erg handig.
Die goedkopere rotary zakken in toeren als je er druk op zit, je moet dan "gas" bij geven om hem op toeren te houden.
Ik maak altijd de vergelijking met een 80km trajectcontrole met en zonder cruisecontrol, zonder ben je meer op de snelheidsmeter aan het kijken dan de weg.
Zelfde met een goedkope rotary, je bent dan constant bezig dat ding op toeren te houden terwijl je ALLE aandacht op de lak moet hebben, ZEKER als beginner.

Dus als je het wilt doen, doe het dan goed en ga voor een AEG, Flex of Festool i.p.v. b.v. een Ferm.

Ik vind wel dat je op een rotary mooier kan eindigen op harde Audi lak (zeker non-metallic zwart) dan met een DAP.
 
Je hebt helemaal gelijk Tinus.:-)^ Eerst een berg oefenen en veel deze forum doorspitten. Eerst maar de dapp workshop doen.:jippie
 
Om nou een AEG of zo'n beste apparaat te kopen om te proberen vind ik nogal een grote sprong. Sommige mensen kopen zo'n ding en dan gaat het een keer fout. Later staat deze dan op een verkoop site. Ook zonde van je gespaarde geld. Dus net wat jullie collega's zeggen : ervaring ervaring ervaring op doen.:-)^
 
Je moet wel zeker weten dat je aan een rotary wilt beginnen, is het alleen voor je eigen wagen tja dan is het wel een flinke stap inderdaad.
 
Het is een hobby voor mij , inderdaad het is voorlopig alleen voor mijn eigen auto. Ik zou voorlopig niet eens op een auto van een ander willen beginnen . OEF:-&
 
Denk dat iedereen het er wel over eens is eerst een tijdje D/A te gebruiken.

Bedenk jezelf goed, 1 foutje met de rotary en je kunt hem laten spuiten.
Is niet iets waar je vrolijk van word.

Ik zelf begin niet aan een rotary.
Perfectie is goed maar het moet geen obsessie worden.
Mocht ik een plek hebben waar iets diepere krassen zitten en die wil ik eruit hebben dan is er vast wel iemand hier op het forum die het tegen een kleine vergoeding wil verhelpen.
Daarvoor kan ik er geen aanschaffen.

Heb dibbuz vorig jaar zomer net na de actie van seat online bij een clinic een keer op een seat leon bezig gezien met schade op een voor bumper.
Ik had niet verwacht dat die dat redelijk weg zou krijgen maar je zag het bijna niet meer.

Als je in jou geval de hele auto mee wil doen gaat dat natuurlijk niet op.
 
Dibbuz zei:
De lak op randjes is veel dunner dan de rest, even met een hardere pad ertegen aan en je bent door de lak.
Je hebt het pas door als het te laat is, je krijg geen waarschuwing vooraf!

En dat hebben de meeste knurften bij poetsbedrijven ook nog steeds niet in de gaten... :(
Mijn auto is voor oplevering waarschijnlijk 'netjes gepoetst' door een bedrijf, waardoor je nu vooral bij de twee voordeuren op de randen witte plekken in de zwarte lak heb zitten.... Handige jongens..... ]-0
 
Ik zou niet beginnen met een rotary. Heb ooit mn ma haar oude auto met de rotary gedaan waarna ik hem keurig netjes met een spuitbusje bij kon werken. Het waren precies die kleine plekjes. Het lipje van het brandstofdekseltje, klein randje van het portier. klein randje van de achterklep.

Het is natuurlijk geen ramp, zulke kleine stukjes moet je gewoon goed afplakken en daarna voorzichtig spuiten, maar met een DAP kan dat bijna niet gebeuren.
 
Ook ik was in het begin huiverig om de rotary ter hand te nemen. Clinics gevolgd bij Leen en toen voor de leeuwen ! Vond het aanvankelijk best meevallen ! Het is wat Dibbuz (Dennis) zegt de randjes moet je mee uitkijken. Persoonlijk pak ik alleen de rechte stukken, dak, motorkap, achterklep enz. Daarbij heb ik ook spotpads ( 4 inch) met een kleinere backingplate (3 inch) speciaal voor die randjes, hoekjes en knikken in de deuren. Werkt perfect ! Niks geen last van heet plaatwerk, als je maar beweegt en de rotary ...... HORIZONTAAL houdt !!! Erg belangrijk en dan natuurlijk niet vergeten de juiste combi te pakken. Alleen door oefenen, oefenen en oefenen en het volgen van clinics krijg je het best onder de knie !
 
Ik ben nog lang niet toe aan een rotary. Ik heb ook niet het idee dat ik hem nodig heb op mijn auto. Ik vind het een behoorlijke stap om een rotary te gaan gebruiken...Wat al eerder geschreven werd, je kan het je niet permiteren om een fout te maken, dat wordt meteen afgestrafd. En...de resultaten die ik nu behaal met de DAP zijn echt bizar vind ik....:)