In de periode 25 mei tot en met 29 mei was dit juweeltje op bezoek voor een exterieur detail. Het betrof een Jaguar XJ8 Sovereign met een kilometerstand van 209000km.
De eigenaar had deze prachtige auto vorig jaar gekocht en zorgt er uitmuntend voor. Het interieur was blinkend schoon en zelfs onder de motorkap zag het er uit alsof deze auto gisteren van de band was gerold. De lak van deze auto werd door de eigenaar ook goed onderhouden, maar hij miste diepte en glans in de lak. Bij nadere inspectie bleek dit niet zo verwonderlijk te zijn omdat bij de afleverbeurt het poetsen door een incapabele poetser was uitgevoerd en de auto bij de vorige eigenaar regelmatig de wasstraat had gezien. De hele auto zat onder de hologrammen, veroorzaakt door de slechte poetsbeurt voor aflevering en had nog behoorlijk veel swirls als gevolg van de wasstraat. Verder was de lak eigenlijk in zeer goede staat. De auto staat normaliter eigenlijk altijd binnen en wordt (regelmatig) hobbymatig gebruikt. Het verzoek van de eigenaar was dan ook om zoveel mogelijk glans te creëren met zoveel mogelijk diepte in de kleur.
Aangezien aan het interieur en de motorruimte geen eer was te behalen omdat dat al in uitmuntende staat was alleen een exterieur detail uitgevoerd.
De uitgevoerde detail bestaat uit de volgende werkzaamheden:
- De auto gefoamd met Monello foam
- Auto gewassen met Monello Lavare shampoo
- Velgen gereinigd (voor zover nodig, want die waren al erg schoon) met Valet Pro Bilberrys velgenreiniger
- Wielkasten gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Vliegroest verwijderd van lak en velgen middels Monello Non Ferro
- Teer en asfaltvlekken verwijderd van de onderzijde portieren met Valet Pro Citrus Tar and Glueremover
- Vliegen verwijderd met PoorBoys Bugsquash
- Auto nogmaal gewassen
- Lak gekleid met Monello Dolce Verde klei en PoorBoys Clay Lube
- Testspot gemaakt. Aangezien erbij de afleverbeurt al met behoorlijk grof geschut tekeer was gegaan op de lak was het niet duidelijk hoeveel lak er al was verwijderd. Verder beschikt de XJ over diverse rondingen en scherpe vouwen in de carrosserie en bovendien is deze carrosserie ook nog eens geheel van aluminium. Vanuit veiligheidsoverwegingen is er dan ook voor gekozen om de rotary in de kast te laten liggen en alles met de DAP900 te polijsten. De lak bleek van een medium harde soort te zijn. Niet zo hard als VAG, Mercedes en Volvo lakken, maar er moest toch nog op de DAP naar een behoorlijk zware combinatie worden gegrepen om de juiste correctie te halen. Daarna is er voor gekozen om in de kleinst mogelijke stapjes af te bouwen om zoveel mogelijk glans te creëren. Uiteindelijk zijn er dan de volgende stappen uitgevoerd: Monello Veloce op paarse wollenpad (alleen motorkap, dak en achterklep), Monello Veloce op Monello gele cuttingpad, Monello Veloce op oranje light cutting pad, Monello Mezzo op oranje light cuttingpad, Monello Mezzo op witte CCS polishingpad, Monello Finale op lichtgroene CCS lightpolishingpad,, Monello Finale op zwarte finishingpad.
- Lak ontvet met Gyeon Prep
- Lak gevoed met PoorBoys Black Hole
- Lakbescherming aangebracht middels 2 lagen Dodo Supernatural 2.0 wax (In dit geval is een mooie diepe glans belangrijker dan lange standtijd. Deze wax geeft een mooie diepe glans. Daarom voor deze wax gekozen in plaats van de Collinite 915)
- Velgen gekleid met Monello Dolce Verde klei en PoorBoys Clay Lube
- Velgen gepolijst met Monello Finale op zwarte cone
- Velgen beschermd met 2 lagen PoorBoys Wheelsealant
- Banden gevoed met Meguiars Endurance High Gloss Tiregel
- Trims (voor zover aanwezig) en wielkasten gevoed met Auto Finesse Revive
- Ruiten gereinigd met PoorBoys Glass Cleaner
- Uitlaatsierstukken gereinigd met Auto Finesse Metal Polish
- Chroom gereinigd met Auto Finesse Metal Polish en PoorBoys Professional Polish
En beelden zeggen meer dan duizend woorden. Daarom nu het beeld verslag:
De jaguar bij aankomst (Op het eerste gezicht zag dat er niet slecht uit):
Ondanks dat de auto redelijk schoon was, toch eerst even gefoamd:
Op voorhand nog even de vrees dat de garage misschien te klein zou zijn, maar die vrees was ongegrond. het paste ruim:
Bij het kleien kwam er ondanks de intensieve wasbeurt toch nog wel behoorlijk vervuiling van de lak:
Voor de start van het polijsten waar nodig afgeplakt:
Na de één na laatste laatste polijst hit de tape, die niet op de trims zaten, verwijderd en daar was toch wel een duidelijk verschil te zien:
Helaas was bij de afleverbeurt "Snelle Jelle"aan het werk geweest, met als resultaat één en al hologrammen:
En zo kan het dus ook:
En omdat hij zo mooi spiegelt nog eentje:
En vanuit de verschillende hoeken was dit het eindresultaat:
En als bonus nog eentje van links voor:
De eigenaar had deze prachtige auto vorig jaar gekocht en zorgt er uitmuntend voor. Het interieur was blinkend schoon en zelfs onder de motorkap zag het er uit alsof deze auto gisteren van de band was gerold. De lak van deze auto werd door de eigenaar ook goed onderhouden, maar hij miste diepte en glans in de lak. Bij nadere inspectie bleek dit niet zo verwonderlijk te zijn omdat bij de afleverbeurt het poetsen door een incapabele poetser was uitgevoerd en de auto bij de vorige eigenaar regelmatig de wasstraat had gezien. De hele auto zat onder de hologrammen, veroorzaakt door de slechte poetsbeurt voor aflevering en had nog behoorlijk veel swirls als gevolg van de wasstraat. Verder was de lak eigenlijk in zeer goede staat. De auto staat normaliter eigenlijk altijd binnen en wordt (regelmatig) hobbymatig gebruikt. Het verzoek van de eigenaar was dan ook om zoveel mogelijk glans te creëren met zoveel mogelijk diepte in de kleur.
Aangezien aan het interieur en de motorruimte geen eer was te behalen omdat dat al in uitmuntende staat was alleen een exterieur detail uitgevoerd.
De uitgevoerde detail bestaat uit de volgende werkzaamheden:
- De auto gefoamd met Monello foam
- Auto gewassen met Monello Lavare shampoo
- Velgen gereinigd (voor zover nodig, want die waren al erg schoon) met Valet Pro Bilberrys velgenreiniger
- Wielkasten gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Vliegroest verwijderd van lak en velgen middels Monello Non Ferro
- Teer en asfaltvlekken verwijderd van de onderzijde portieren met Valet Pro Citrus Tar and Glueremover
- Vliegen verwijderd met PoorBoys Bugsquash
- Auto nogmaal gewassen
- Lak gekleid met Monello Dolce Verde klei en PoorBoys Clay Lube
- Testspot gemaakt. Aangezien erbij de afleverbeurt al met behoorlijk grof geschut tekeer was gegaan op de lak was het niet duidelijk hoeveel lak er al was verwijderd. Verder beschikt de XJ over diverse rondingen en scherpe vouwen in de carrosserie en bovendien is deze carrosserie ook nog eens geheel van aluminium. Vanuit veiligheidsoverwegingen is er dan ook voor gekozen om de rotary in de kast te laten liggen en alles met de DAP900 te polijsten. De lak bleek van een medium harde soort te zijn. Niet zo hard als VAG, Mercedes en Volvo lakken, maar er moest toch nog op de DAP naar een behoorlijk zware combinatie worden gegrepen om de juiste correctie te halen. Daarna is er voor gekozen om in de kleinst mogelijke stapjes af te bouwen om zoveel mogelijk glans te creëren. Uiteindelijk zijn er dan de volgende stappen uitgevoerd: Monello Veloce op paarse wollenpad (alleen motorkap, dak en achterklep), Monello Veloce op Monello gele cuttingpad, Monello Veloce op oranje light cutting pad, Monello Mezzo op oranje light cuttingpad, Monello Mezzo op witte CCS polishingpad, Monello Finale op lichtgroene CCS lightpolishingpad,, Monello Finale op zwarte finishingpad.
- Lak ontvet met Gyeon Prep
- Lak gevoed met PoorBoys Black Hole
- Lakbescherming aangebracht middels 2 lagen Dodo Supernatural 2.0 wax (In dit geval is een mooie diepe glans belangrijker dan lange standtijd. Deze wax geeft een mooie diepe glans. Daarom voor deze wax gekozen in plaats van de Collinite 915)
- Velgen gekleid met Monello Dolce Verde klei en PoorBoys Clay Lube
- Velgen gepolijst met Monello Finale op zwarte cone
- Velgen beschermd met 2 lagen PoorBoys Wheelsealant
- Banden gevoed met Meguiars Endurance High Gloss Tiregel
- Trims (voor zover aanwezig) en wielkasten gevoed met Auto Finesse Revive
- Ruiten gereinigd met PoorBoys Glass Cleaner
- Uitlaatsierstukken gereinigd met Auto Finesse Metal Polish
- Chroom gereinigd met Auto Finesse Metal Polish en PoorBoys Professional Polish
En beelden zeggen meer dan duizend woorden. Daarom nu het beeld verslag:
De jaguar bij aankomst (Op het eerste gezicht zag dat er niet slecht uit):
Ondanks dat de auto redelijk schoon was, toch eerst even gefoamd:
Op voorhand nog even de vrees dat de garage misschien te klein zou zijn, maar die vrees was ongegrond. het paste ruim:
Bij het kleien kwam er ondanks de intensieve wasbeurt toch nog wel behoorlijk vervuiling van de lak:
Voor de start van het polijsten waar nodig afgeplakt:
Na de één na laatste laatste polijst hit de tape, die niet op de trims zaten, verwijderd en daar was toch wel een duidelijk verschil te zien:
Helaas was bij de afleverbeurt "Snelle Jelle"aan het werk geweest, met als resultaat één en al hologrammen:
En zo kan het dus ook:
En omdat hij zo mooi spiegelt nog eentje:
En vanuit de verschillende hoeken was dit het eindresultaat:
En als bonus nog eentje van links voor: