• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Jetseal hecht wel / niet goed op PB Black Hole?

GMToyota

Detailing chief
28 okt 2009
1.402
95
Ik heb recentelijk aangekocht:

Glaze: Poorboy's Black Hole.
Sealant: CG's Jetseal 109.

Nu heb ik gelezen dat deze niet helemaal geschikt voor elkaar zijn :( . Zoals ik hier vaker gelezen heb: een sealant hecht het beste op een kale, schone lak. En als er al een glaze onder zit, dan kun je beter een glaze nemen die goed werkt met de sealant erboven op.

Ik had dus beter deze combo kunnen kopen:

Glaze: PB's Black Hole
Sealant: PB's EXP.

of

Glaze: CG's EZ Creme Glaze
Sealant: CG's Jetseal 109.

Jetseal is van Chemical Guys en zou, volgens meerdere leden op DWorld, niet het beste hechten op de glaze van Poorboy's World, maar wel op de glaze van Chemical Guys. Dit omdat de Black Hole glaze op basis van oliën is, en de CG EZ creme glaze op basis van Acryl is.

Ik neem aan dat ze gelijk hebben, Poorboys stemt waarschijnlijk z'n producten op elkaar af, en datzelfde geldt ook voor CG's.

Ik heb het helaas nog niet zelf uitgeprobeerd. De Jetseal is al 1x gebruikt, de Black Hole zit hier nieuw en ongebruikt in de fles (alleen nog aan gesnoven :p).

Dus vraag ik wat jullie ervan vinden? Als het aannemelijk is dat Jetseal het beste hecht op CG's eigen glaze, dan ga ik maar CG's EZ Creme glaze aanschaffen, en doe ik de BH maar in de verkoop hier.. zonde van het geld, maar ik gebruik een sealant natuurlijk ook voor z'n duurzaamheid.

ik las o.a. hier dat Black Hole niet 'acrylic based' is.

http://www.autopia.org/forum/car-detailing-product-discussion/104804-wolfgang-poorboys-world-new-product-releases-3.html
"PB's claim is it's not a acrylic formula and the DWG (Danase Wet Glaze) and CG (Ez Glaze) is...."

Maar ik lees daar ook dat men denkt dat de beide glazen voor 95% hetzelfde zijn (qua looks, gebruiksgemak, geur), en dat BH dus wel acryl is. Tsja.. wie moet je geloven?

Ik ga een mailtje sturen naar Poorboys... * done * . nu wachten op hun reactie.

Hoe dan ook een sealent hecht het beste op een naakte lak.

Bekijk eerst eens of dat BH iets toevoegt aan je lak.
Want mijn ervaring is dat als mijn auto goed gepolijst is dat je geen verschil zie voor of na BH.

Dus dan ben je beter gewoon op de naakte lak te sealen, hecht beter :ja

ik gebruik de combi blackhole/jetseal109 nou al 1,5 jaar, en dat gaat perfect.
Wat een onzin, en mag ik misschien een bronvermelding waar ik kan lezen dat deze 2 niet samengaan? Kan ik dat meteen even onderuit schoffelen met praktijkvoorbeelden :|~*

In theorie is het ALTIJD zo dat een kale lak een betere hechting voor een sealant of wax biedt, maar in de praktijk is dit lastig tot niet aan te tonen.

1) niet iedereen polijst van te voren als hij / zij BH of welk andere glaze gaat gebruiken
2) lees zo vaak dat men een glaze onder een sealant / wax zet en hier goede resultaten mee boekt....zal allemaal wel meevallen dus
3) gaat om de vraag of de combo ivm acryl-gebeuren niet verstandiger zou zijn
4) is BH het nu wel of niet op acrylbasis

Heel fijn om de ervaringen te lezen van mensen die beide producten hebben gebruikt.

Even heel snel een linkje gevonden:
http://www.tyresmoke.net/forum/cleaning/108969-applying-glaze-then-sealant-apparently-its-no-no.html

Kan zo snel de discussies op detailingworld.co.uk en autopia niet terugvinden :(.

Ik ga gewoon lekker aan de slag met de BH en JS109. De reactie van Poorboys zal wel van de week komen, maar ik maak me er niet al te veel zorgen meer over. Thx iedereen!

tinus zei:
Wat een onzin, en mag ik misschien een bronvermelding waar ik kan lezen dat deze 2 niet samengaan?.
:klap terug in je hok brutes.
Er is niemand die zegt dat ze niet samen gaan.

Het is wel zo dat een glaze olie bevat
Ergo zonder een glaze is je hechting gewoon beter.

En laten we eerlijk zijn dat op een goed gepolijste lak een glaze zoals BH vrij weinig toevoegt.

dan komt er ook nog een stukje relativiteit bij..

hoeveel zal het schelen?
een week? 2 weken?

volgens de dingen die ik heb gelezen (ik heb geen jetseal) blijft het er toch heeeel lang opzitten, dus dat kleine stukje dat je er MOGELIJK op achteruit gaan, is dan jammer maar helaas..

ik ga van de zomer de combi lpl en wolfgang sealant proberen, eventueel bestel ik tegen die tijd maar een flesje blackhole, en dan probeer ik 1 deur o i d, zonder glaze..

kijken hoeveel verschil er in zit

Als je je auto 1 maal gepolijst hebt is het een kwestie van netjes bijhouden.
wil je na iedere keer kleien gaan polijsten,dan hoop ik op een royale (blanke)laklaag op je auto.

ThaBird zei:
Heb van de zomer zelf getest op mijn moterkap.

Geen verschil te zien met of zonder BH :no

Het is inderdaad ERG moeilijk te zien soms, zeker op een goede en strakke lak. Ook is het effect iets beter te zien als je de hele auto hebt gedaan.

Hoe 'slechter' de lak, des te meer zichtbaar resultaat.

bartr123 zei:
Als je je auto 1 maal gepolijst hebt is het een kwestie van netjes bijhouden.
wil je na iedere keer kleien gaan polijsten,dan hoop ik op een royale (blanke)laklaag op je auto.
ThaBird zei:
SSR 1 of Final finish kan je toch oneindig doen?
Ik zat zelf te denken aan Professional Polish met het handje na het kleien, of dan zoals de naam doet vermoeden toch teveel polijstmiddel ?
( oftewel: Wassen / Kleien / Professional Polish / BlackHole / Jetseal / Wax )

ThaBird zei:
Er is niemand die zegt dat ze niet samen gaan

Dat staat in de openingspost GMToyota?

GMToyota zei:
Nu heb ik gelezen dat deze niet helemaal geschikt voor elkaar zijn :( . Zoals ik hier vaker gelezen heb: een sealant hecht het beste op een kale, schone lak. En als er al een glaze onder zit, dan kun je beter een glaze nemen die goed werkt met de sealant erboven op.

Ik heb er wel vaker over gelezen, dus ik kon me niet herinneren dat ergens stond dat het niet kan. Vandaar :-d

De opvatting dat sommige glazes niet geschikt zijn voor sommige sealants heb ik bijv. hier vandaan:
http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=147457

Waarin vermeld staat dat glazes op basis van oliën liever niet onder een sealant, maar onder een wax, gezet kunnen worden. Niet dat de sealant helemaal nutteloos zal zijn, maar de duurzaamheid van de sealant wordt aangetast. En als je dan ergens anders leest dat Black Hole op basis van olie is, dan is het dus 1+1 = 2 (=black hole niet onder jetseal als je de beste duurzaamheid wil hebben).

Maar goed, ik lees dus op plek a, b en c 'X' en op plek d, e, f 'Z'. Ik vind dit forum veel betrouwbaarder dan de anderen (ik denk dat er sluipreclame is van 'gesponsorde leden' op fora als bijv. DW en autopia), dus heb ik dit topic gestart, omdat ik er na veel zoeken niet wijzer van werd. Bedankt dus voor de reacties hier van de mensen die met de producten hebben gewerkt. :-)^

Ook heb ik poorboys gemaild en vandaag reactie gehad:

- ik had de link doorgestuurd waarin er door iemand werd gespeculeerd dat CG EZ Creme = PB Black Hole.
Sorry to disappoint all the speculators, but we have nothing to do with Chemical Guys ...

- Black Hole op basis van Olie of Acryl?
and no there are no acrylics in Black Hole either ...we have not heard of any sealants or waxes to this point the will not work with Black Hole. If I had to guess, Zaino and Klasse would be the ones that would not work over it, as they are designed to only work over their own products.

--
regards

Steve
Poorboy's World Products
www.poorboysworld.com = site
www.poorboysworld.net = forum
--

Conclusies die ik trek:
Black Hole is niet hetzelfde als EZ Creme.
Black Hole is niet op basis van Acryl (waarschijnlijk olie?).
Black Hole kan gemakkelijk onder een sealant, zonder dat deze de werking aantast.

Einde verhaal, en ik ben weer wat kennis rijker. :cool