• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

juiste stappen met juiste producten?

jdrulez

Detailing rookie
9 nov 2013
24
0
Hallo mede auto liefhebbers,

Ik heb al eerder een topic gestart met soort gelijke vraag, maar de tijd komt er weer aan en het is voor mij nog niet helemaal duidelijk of ik op de goede weg zit. Ik heb inmiddels wel een kast vol producten staan maar volg ik nu de juiste weg?

Daarom hieronder mijn stappen plan hoe ik te werk ga met producten die ik heb, en graag jullie reactie of ik het helemaal goed doe of juist anders zou moeten doen.
Vorige jaar de Polishing Power - DAP900 V3 Raffini Starterskit gekocht, deze gebruik ik dus ook met het polijsten en wax op brengen. Ik zal na het stappenplan even de pads vermelden die ik heb, ik zit daar ook vaak mee te worstelen welke PAD te gebruiken waarvoor.
  1. Auto wassen met Meguiar’s Ultimate Wash & Wax + Meguiars - Super Thick Microfiber Wash Mitt
  2. Kleien met Meguiars - Smooth Surface Clay Kit
  3. Polijsten met Meguiars - Ultimate Compound (welke pad? advies)
  4. Na poetsen met Meguiars - Ultimate Polish (welke pad? advies)
  5. Waxen met Meguiars - Ultimate Liquid Wax (welke pad? 3M oke?)
Als onderhoud gebruik ik na het wassen:
  1. Meguiars - Ultimate Quik Detailer of Meguiars - Ultimate Quik Wax
Ik neem alles af met de Monello - Peluche Verde doeken, die ik persoonlijk erg fijn vind.

Pads die ik heb zijn:

Monello 5.5" Yellow Cutting pad

Monello 5.5" Orange Light Cutting pad

Monello 5.5" White Polishing pad

Monello 5.5" Black Finessing Pad

3M Perfect-it III Ultrafina SE Blue High Gloss Pad

3M Perfect-it III Polishing Pad Yellow

Overige producten die ik heb zijn:

Monello Raffini Veloce

Monello Raffini Mezzo

Monello Raffini Finale

Poorboys World - black hole
Poorboys World - EXP Pure Sealant

Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845

Hoor graag van jullie, ik zelf heb een Volvo v50 uni zwart.
conv_1677.jpg
 
Jdrulez,
Welke pad polijstmiddel combo vind ik moeilijk en eigenlijk kan alleen een testspot uitsluitsel geven wat werkt op jouw (waarschijnlijk harde) Volvo lak tevens is van belang wat het doel/staat van de lak is. Ook als er een deel is overgespoten kan dat deel nogal afwijkend zijn qua hardheid ivm de rest. Lees je ff in over een testspot. Verder zou ik voor de polijstmiddelen van Monello gaan ipv megs (persoonlijke voorkeur/ervaring). Pb black hole is wat mij betreft een optionele stap. Verder zou ik als Wax lekker de 845 (evt 2 laagjes) pakken en de ex p laten voor wat het is.

Mooie wagen trouwens!
 
Die producten van Meg heb je die al? Anders zou ik ze allemaal NIET aanschaffen.
Op het forum staan zeer fraaie overzichten in wat te gebruiken.
 
Hallo JD,

Het stappenplan wat je hier voorstelt is niks mis mee. Welke pad je moet gebruiken is een kwestie van proberen (de testspot die Ric aangeeft). Met de 3M pads ben ik niet erg bekend, maar de monello pads heb je keurig op volgorde van grof naar fijn gezet. Om te beginnen zou je bijvoorbeeld kunnen proberen wat er gebeurd als je UP op de oranje pad doet. Is dat voldoende voor jou, lekker zo doen. Wil meer correctie of glans, neem dan of de gele (monello) pad evt met UC of UP op wit of de blauwe 3M pad. Voor het aanbrengen van de wax heb je een pad nodig zonder 'cut' en ik vermoed dat beide 3M pads wel cut hebben, dus is de enige pad die overblijft de zwarte.

Wat betreft deze specifieke producten, tja, een kwestie van smaak/voorkeur ook wel. Volgens mij zijn UC en UP de 'consumenten' varianten van M105 en M205 en dat zijn heus capabele middelen. Die zou ik eerder pakken dan de Monello spullen, maar verder ben ik ook niet zo onder de indruk van Megs spullen. Als je met de Meguiars gaat polijsten, zoek dan eens op internet naar de Keven Brown Method (KBM). Ik ben van mening dat zijn methode serieuze voordelen met zich meebrengt als het om Meguiars polijstmiddelen gaat.

Veel plezier en succes!
 
Laatst zelf de UC gebruikt, die is zeker acceptabel!
maar verder vind ik veel spullen overraded en relatief te duur van Meg

Tonie Ultimate Polish is dat geen glaze?
 
M135;n419160 zei:
Die producten van Meg heb je die al? Anders zou ik ze allemaal NIET aanschaffen.
Op het forum staan zeer fraaie overzichten in wat te gebruiken.


Hoi M135 ja alles wat er staat heb ik al, ik heb Monello ook al een keer gebruik maar ik had het idee dat meg veel meer glanst?
 
M135, Je hebt helemaal gelijk, ik zat ernaast. UP is inderdaad een glaze. Had me wel eens eerder over de naam verbaasd maar kennelijk niet hard genoeg dat er nu een belletje ging rinkelen:) Dit middel op een oranje pad gebruiken heeft dus NIET zoveel zin. Wit of de gele 3M mogelijk?

UC is dacht ik nog steeds wel de consumenten variant van M105, maar daar ga ik nu ook aan twijfelen. Weet niet uit mijn hoofd wat de consumenten variant is van M205 en of die wel bestaat (er is ergens een foto op het net waar Mike Philips alle meguiars producten op volgorde had gezet, dus daar zou uit kunnen blijken), maar dat doet er nu ook niet meer toe.
 
Tonie Ik zou zeggen SwirlX

jdrulez Eerst opmaken wat je hebt inderdaad ;) Wellicht heeft de glans te maken dat je ultimate polish gebruikt. Dit is een glaze zoals PB Blackhole. De Monello producten zijn polijstmiddelen (net als ultimate compound), maar kan me haast niet voorstellen dan wanneer je afbouwd van Veloce -> Mezzo -> Finale dat je dan minder glans hebt. Sterker nog ik denk dat het resultaat fraaier is dan alleen Ultimate Compound. Alleen de glans waar jij het over hebt, heb je waarschijnlijk behaalt met de Ultimate Polish en deze zit er slechts tijdelijk (enkele weken) op. Als je polijstwerk echt goed is uitgevoerd, zal de glaze ook weinig toevoegen.
Andere goede optie zou wellicht zijn: UC -> Monello Finale -> dan evt glaze in de vorm van UP of Blackhole en natuurlijk aftoppen met een Wax.

Enfin zoals iedereen zegt: testspot!
 
Oh en vergeet niet genoeg tijd te nemen.
Mijn valkuil is telkens dat ik tijd te KORT heb!
Je zal al een hele dag nodig hebben voor het exterieur (exclusief motor en wielen)
 
M135;n419232 zei:
Tonie Ik zou zeggen SwirlX

jdrulez Eerst opmaken wat je hebt inderdaad ;) Wellicht heeft de glans te maken dat je ultimate polish gebruikt. Dit is een glaze zoals PB Blackhole. De Monello producten zijn polijstmiddelen (net als ultimate compound), maar kan me haast niet voorstellen dan wanneer je afbouwd van Veloce -> Mezzo -> Finale dat je dan minder glans hebt. Sterker nog ik denk dat het resultaat fraaier is dan alleen Ultimate Compound. Alleen de glans waar jij het over hebt, heb je waarschijnlijk behaalt met de Ultimate Polish en deze zit er slechts tijdelijk (enkele weken) op. Als je polijstwerk echt goed is uitgevoerd, zal de glaze ook weinig toevoegen.
Andere goede optie zou wellicht zijn: UC -> Monello Finale -> dan evt glaze in de vorm van UP of Blackhole en natuurlijk aftoppen met een Wax.

Enfin zoals iedereen zegt: testspot!


Oke, dan maak ik eerst het stappenplan van MEG op, als bijvoorbeeld de UC fles leeg is kan ik deze stap vervangen door Veloce en de UP op is vervangen voor Mezzo of juist Finale?
 
Lees het bovenstaande nog eens door.

de monello producten zijn polijstmiddelen.
de UC ik denk dat deze qua sterkte tussen veloce en mezzo in zit.
de UP is een glaze en is dus niet te vergelijken met Finale of andere polijstmiddelen.

ik zou iig eindigen met Finale en hierna EVENTUEEL een glaze in de vorm van UP of Black Hole en hier bovenop een wax.

oh ja en na de finale wel even ontvetten met Gyeon Prep of carpro Eraser of IPA
 
M135, ik heb het plaatje inmiddels weer gevonden en het zou inderdaad SwirlX zijn.

Met de Meguiars spullen is de pad keuze ook belangrijk, belangrijker dan bij de Monelle middelen, dus UC kan je minder agressief gebruiken als je dat op een fijne pad doet. Maar goed, er zijn al genoeg wijze dingen voorbij gekomen waar ik er nog eentje van wil onderstrepen: tijd. Verwacht niet dat je drie stappen kan polijsten met goed resultaat in 1 dag. Zeker als je van elke pad er maar 1 hebt, want dan zal je die regelmatig moeten schoonmaken. Mijn eerste keuze zou zijn: Mezzo op oranje en dan Finale misschien wel op de blauwe pad? En dan kijken of je er tevreden mee bent.

Succes!
 
Oke, vandaag flink bezig geweest. Wat heb ik gedaan:
-Meg UC oranje monello pad
-Monello Finalle blauwe 3M pad
-Meg UP blauwe 3M pad
.........toen was de dag voorbij en morgen is het plan om Meg UW erop te smeren, en indien dit kan de Collonite 845 daar nog weer over en dan als laatste de Meg ultimate spray wax. Of zit in de 845 cleaners en is dat dus niet handig?
 
Nee geen cleaners.

waarom niet alleen de colli, zonder Meg UW en zonder spray and whipe. Scheelt een hoop tijd!
 
Na het polijsten ontvetten (evt blackhole daar je em toch al hebt) de 845 erop en de rest laten voor wat het is zou ik zo zeggen gaat je namelijk niks extra's brengen.