• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kalkaanslag verwijderen: welke polish?

Marty

Detailing rookie
15 jul 2010
13
0
Lichte kalkaanslag kan ik doorgaans prima handmatig verwijderen met een beetje SSR1.

Een beetje off topic maar ik heb in de badkamer glas met behoorlijk wat kalkaanslag. Dat probeerde ik machinaal met SSR1 te verwijderen. Hoewel het grootste deel eraf is kostte het best wat moeite.

Nu zou ik SSR2, SSR2.5 of SSR3 kunnen proberen. Deze heb ik echter niet in huis. Welke polish zou ik hiervoor moeten nemen?
 
Antikal. Is het voor bedoeld.
Niet in huis? Elke buurtsuper heeft het. Daarna kun je altijd weer verder met je polijstspulletjes.
 
Citroenzuur (ontkalker voor koffiezetapparaten) of azijn. Dat zijn natuurlijke middelen die kalk oplossen. Het verwijderen van kalk door polijsten lijkt mij nou niet echt de beste en snelste oplossing ;)

Ik zou ook eerst gaan voor Antikal of producten die er voor bedoeld zijn.
 
Ha,

er komen nog meer tips binnen waar ik toch even op reageer.

Azijn, citroenzuur, antical en ook nog wat professionele ontkalkingsmiddelen halen niets (meer) uit.
Het beste werkte nog het professionele spul (zoals altijd) maar ook dat haalde na een paar pogingen niets meer uit.

Turtle Clear Vue deed wel wat maar was erg zwaar en langdurig werk (handmatig). SSR1 doet het veel beter maar zoals ik al aangaf denk ik dat het sneller kan.

En nogmaals, de laag die ik er met alle middelen niet afkreeg is er met SSR1 bijna af (op sommige plaatsen helemaal, op sommige zitten nog steeds kalkrondjes).
Maar omdat ik nog meer glazen deuren heb wou ik kijken of er een beter middel voor is.

Ik heb Glass Scrub inmiddels besteld en zal mijn ervaringen hier posten.

:|
 
Zoals beloofd hier mijn ervaring met Glass scrub en laatste vorderingen.

Glass scrub deed op het glas helemaal niks. En dan bedoel ik ook gewoon NIKS.
Ik heb het ook even op een autoruit geprobeerd en daar werd allerlei vuil verwijderd. Maar de kalkaanslag op dit glas bleef ongemoeid.

Ik ben dus gewoon maar verder gegaan met enerzijds staalwol en anderzijds SSR1 met een witte polijstpad.

Het glas is gehard dus staalwol 'krast' de bovenste laag kalk er dan makkelijk af. Vanwege het geharde glas overigens geen krasje op/in het glas zelf. Na de staalwolbehandeling het glas bewerkt met SSR1 die de laatste dunne laag van het glas verwijderde.

Uiteindelijk een hele toer om die gore kalkzooi van de cabine af te krijgen. Maar het is, na een paar uurtjes, dan nu weer helemaal 'glashelder' ;) en een genot om doorheen te kijken. Omdat ik een ontharder in mijn huis heb is het dan ook afgelopen met nieuwe kalkvorming dus dit hoef ik niet nog een keer te doen.
 
Marty zei:
....nu weer helemaal 'glashelder' ....

Dan heb je gelukkig geen glascorrosie, al heb ik daar nu ook iets voor :ja
Voor de zekerheid zou ik het glas toch sealen.
Door de fysieke kracht zal de bovenlaag wat "open" staan.
Al met al is glas ook niet veel meer dan gebakken zand :D

Hans
 
RedCat zei:
Dan heb je gelukkig geen glascorrosie, al heb ik daar nu ook iets voor :ja
Hans

Net zoals jou eigengemaakte allesreiniger?

Haha, die heb ik gefoamd op een gekleurde garage deur, en wilde net gaan sponzen toen in het sop grijs zag worden (deuren zijn grijs), en wist me toen geen raad om die reinger van de garage deuren af te spuiten en er met pure shampoo achteraan te wassen :slotje

Geen geintje... Maar schoon werd het. TE schoon...
 
Ik had ook enorm veel last van aanslag op de ruiten. Het was zó erg dat ik dat ik in het donker met regen niets meer zag
als er een tegenligger naderde. Bij elke slag van de ruitenwisser ontstond een waas van verticale strepen. Ik heb van alles geprobeerd
om de aanslag er af te krijgen maar niets hielp. (ruitenreiniger, dasty, Meguiar's "step 1", Spray and Wipe enzovoort.) Tijdens het droog
trekken van onze glazen douchedeur zag ik (tot mijn verbazing) exact dezelfde aanslag! Dus de douchedeur werd mijn testspot. Om een lang verhaal
kort te houden: MONELLO MEZZO!! Ik had voldoende aan een gewone doek om de zooi er af te krijgen. En ook de autoruit is eindelijk verlost van die
hardnekkige aanslag...:party:
 
Hier was al een topic over: Kalkaanslag

De conclusie is; alleen met polijsten krijg je het weg.
Was het pure kalk dan zou het met azijn oid wel weggaan, maar meestal is het een soort van glascorrosie welke je dus alleen met polijsten wegkrijgt.
 
Ik had ook enorm veel last van aanslag op de ruiten. Het was zó erg dat ik dat ik in het donker met regen niets meer zag
als er een tegenligger naderde. Bij elke slag van de ruitenwisser ontstond een waas van verticale strepen. Ik heb van alles geprobeerd
om de aanslag er af te krijgen maar niets hielp. (ruitenreiniger, dasty, Meguiar's "step 1", Spray and Wipe enzovoort.) Tijdens het droog
trekken van onze glazen douchedeur zag ik (tot mijn verbazing) exact dezelfde aanslag! Dus de douchedeur werd mijn testspot. Om een lang verhaal
kort te houden: MONELLO MEZZO!! Ik had voldoende aan een gewone doek om de zooi er af te krijgen. En ook de autoruit is eindelijk verlost van die
hardnekkige aanslag...:party: