Één van de meest gehoorde commentaren, als ik naar een auto gerelateerde meeting, show of beurs ga; is dat siliconen slecht voor je auto zijn.
Het is een al jarenlang gaande mythe, dat de aanwezigheid van siliconen in de buurt van een auto, er voor zal zorgen dat de verf verschrompeld en er af valt, of er voor zorgt dat de auto nooit meer overgespoten kan worden.
Deze mythes zijn incorrect, maar wel gebaseerd op problemen die spuiters ooit ervaren hebben. Het feit is echter dat alle moderne autolakken siliconen bevatten als ingrediënt om de verf goed te kunnen verspuiten en mooi te laten vloeien.
De meeste van de zorgen, die mensen hebben over siliconen, gaan terug naar de dagen dat lakken werden gebruikt als primaire afwerking.
Wanneer in die tijd het oppervlak niet goed voorbereid was, dan veroorzaakten op het plaatwerk of in de werkomgeving achtergebleven siliconen, lakdefecten.
Het meest voorkomende aan silicone resten te wijten lakdefect, wordt ook wel aangeduid als “vissenogen”.
“Vissenogen” zijn kleine kratertje in de laklaag.
Een “vissenoog” wordt gevormd doordat de lak zich in een cirkel ophoopt, rondom een plek op het oppervlak waar zich een verontreiniging bevindt.
De reden waarom net gespoten lak zich zo gedraagt, is omdat verontreinigingen zoals wax and siliconen de neiging hebben een hoge oppervlaktespanning te veroorzaken en hierdoor de lak niet vloeit en zichzelf niet nivelleert.
In plaats van dat het lakoppervlak volledig dichtvloeit, vormt zich een ring van verf rondom de verontreinigde plek vanwaar deze verdrongen wordt.
Deze ring heeft het visuele uiterlijk van een “vissenoog” en is dus ook zo in het verleden benoemd.
In gevallen, waarbij de spuiter het te spuiten oppervlak niet goed voorbehandeld, kan verontreiniging van waxen, oliën en siliconen, voor problemen met de hechting van de verf zorgen.
Kennis over verf en aanverwante zaken zijn geëvolueerd en aanzienlijk gegroeid sinds de jaren 1950.
De problemen die spuiters 50 jaar geleden ondervonden zijn tegenwoordig makkelijker te bestrijden en voorkomen met de huidige moderne verf formules en chemicaliën t.b.v. het voorbereidingswerk .
Alsmede heeft de moderne autospuiterij zich ontwikkeld tot een hoogstaande werkomgeving (vooral door milieuregels ) en helpen toevoegingen aan de verf, de in het verleden gebruikelijke problemen te overwinnen.
Wat nog belangrijker is; zijn de specifieke opleidingen voor autospuiters.
Tot in de jaren 1970, waren er nauwelijks opleidingen beschikbaar m.b.t. de auto- reparatie-industrie.
Tegenwoordig zijn er gecertificeerde scholen die gespecialiseerd zijn in opleidingen voor de automobielindustrie.
Hier zijn alsmede verffabrikanten bij betrokken, die voor een grondige opleiding zorgen voor iedereen die hun verfsystemen gebruikt .
Alle professionele schadebedrijven begrijpen dat de auto's die ze repareren, onderhouden zijn met producten die wassen, oliën en siliconen bevatten.
Om deze reden, zullen zij de nodige voorbereidingen uitvoeren die nodig zijn om te verzekeren dat de lak is vrij van verontreinigingen voordat het voertuig gespoten wordt.
Hierdoor zullen de gevreesde "vissenogen" niet hun verschijning maken.
De voorbereidingen omvatten het gebruik van speciale ontvettingsmiddelen en silicone verwijderaars die deze stoffen effectief verwijderen of hun moleculaire structuur zodanig chemisch wijzigen dat ze geen problemen opleveren.
Mocht er twijfel zijn over een te spuiten oppervlak, dan zal de spuiter een middel aan zijn verf toevoegen wat het vormen van vissenogen tegen gaat.
Interessant om te vermelden is, is dat deze toevoeging op basis van siliconen is..
SILICONEN IN AUTO DETAIL PRODUCTEN
Er zijn vele soorten siliconen beschikbaar voor de ontwikkeling van auto autoverzorgingsproducten, ze variëren in vorm en functionaliteit.
Chemici in autoverzorgingsproducten kiezen uit de best presterende siliconen om een gewenste afwerking voor elk soort auto oppervlak te creëren .
Siliconen worden in hoofdzaak gebruikt om de karakteristieken van een ingrediënt in de formulering van een polish, wax of andere eindbescherming te wijzigen of te verbeteren.
Siliconen worden niet gebruikt voor karakteristieken die ze bieden in en van zichzelf.
Er zijn enkele functies in een autoverzorgingsproduct formule die alleen siliconen kunnen produceren of geen ander ingrediënt op zichzelf beter kan presteren .
Één van de meest gebruikte eigenschappen van siliconen is de mogelijkheid om de smering verbeteren (spreiding).
Het gebruik van sommige soorten van siliconen in een formule zorgen ervoor dat een product makkelijker aan te brengen is en makkelijker uit te poetsen is.
Op deze manier zullen de siliconen die toegevoegd zijn om de smering te verbeteren er voor zorgen dat er minder oppervlaktewrijving is en de kans op marring verminderen bij het gebruik van slechte doeken en applicators.
Hetgeen alleen maar in uw voordeel is.
Chemisten gebruiken siliconen ook om water - in – olie emulsies te maken, de grootte van de emulsiedeeltjes te verkleinen, om emulsies te stabiliseren en om de verspreiding en dekking van autowassen te verbeteren.
De meeste moderne siliconen formules zijn in water oplosbaar (geen olie of petroleum), en zijn volkomen inert.
De beste manier om de meeste vormen van siliconen te beschrijven is om het te beschouwen als een door de mens gemaakte “wax ester”.
Siliconen worden gecreëerd door de reactie die wordt gegenereerd wanneer je vetzuren met polydimethylsiloxaan combineert (of andere derivaten van de verbinding).
De angst en verwarring die er heerst rondom siliconen, is een voortdurend probleem.
Sommige kleine fabrikanten in autoverzorgingsproducten creëren angst , onzekerheid en twijfel door te beweren dat hun producten geen schadelijke siliconen bevatten, wat suggereert dat siliconen schadelijk zijn voor de lak.
Deze hype en desinformatie verspreidt zich van persoon tot persoon, generatie op generatie, en nu ook op het internet, wordt de mythe opgeblazen dat siliconen in autoverzorgingsproducten schadelijk zijn.
Het is een feit dat de grootste en meest gerespecteerde namen in de verf, autoverzorging- en autoschade industrie, waaronder 3M en Meguiar's, siliconen gebruiken in hun autoverzorgingsproducten om ze te verbeteren.
De feiten zijn onweerlegbaar; siliconen zijn een onderdeel van de doorontwikkeling van verven en helpt de verf er beter uitzien en langer mee te gaan.
Siliconen doen verf geen kwaad, laat staan iets waarin het geformuleerd is, vooral in de vorm van een autowas.
Zonder in de juiste verhouding gemengde siliconen, zouden autowassen moeilijk aan te brengen zijn en zouden niet de hoge glans en uitstraling hebben waarvan we genieten .