• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kan weg!

Polijsten en afnemen met een ontvetter/IPA. Zo deed ik het met de achterbumper.
Ging uit de grote kunst, met polijsten (en kleien) zorg je ervoor dat de lak echt schoon is en schuren/voorbereiden makkelijker gaat en met ontvetten verwijder je waarschijnlijk 99% van alle silicoontjes/olien.
 
Elke spuiter is panisch voor siliconen in zijn spuiterij. De spuiterij waar ik onlangs onze auto heb laten spuiten gebruiken een sterke industriele reiniger waarmee de auto gewassen word in een aparte ruimte alvorens deze de werkplaats in gereden word.
 
Sowieso lijkt mij het detailen van een auto een grote no-no in dezelfde ruimte als autoschadebedrijf annex autospuiterij.
Je moet daarbij elke kans op verontreinigingen buiten de deur houden en het helpt dan niet als iemand in diezelfde ruimte bezig is met producten die oliën, vetten, waxen en siliconen bevat.

De angst voor siliconen wordt echter al geruime tijd zwaar opgeblazen door de wildvreemdste verhalen.

Mike Phillips van Autogeek heeft er een goed en uitgebreid verhaal over geschreven, om veel van deze vooroordelen uit de wereld te helpen;
http://www.autogeekonline.net/forum/hot-topics-frequently-asked-questions/44068-role-silicone-plays-car-care-products.html

Ik heb de moeite genomen het te vertalen, voor de mensen die het Engels minder machtig zijn;

Één van de meest gehoorde commentaren, als ik naar een auto gerelateerde meeting, show of beurs ga; is dat siliconen slecht voor je auto zijn.
Het is een al jarenlang gaande mythe, dat de aanwezigheid van siliconen in de buurt van een auto, er voor zal zorgen dat de verf verschrompeld en er af valt, of er voor zorgt dat de auto nooit meer overgespoten kan worden.
Deze mythes zijn incorrect, maar wel gebaseerd op problemen die spuiters ooit ervaren hebben. Het feit is echter dat alle moderne autolakken siliconen bevatten als ingrediënt om de verf goed te kunnen verspuiten en mooi te laten vloeien.
De meeste van de zorgen, die mensen hebben over siliconen, gaan terug naar de dagen dat lakken werden gebruikt als primaire afwerking.
Wanneer in die tijd het oppervlak niet goed voorbereid was, dan veroorzaakten op het plaatwerk of in de werkomgeving achtergebleven siliconen, lakdefecten.
Het meest voorkomende aan silicone resten te wijten lakdefect, wordt ook wel aangeduid als “vissenogen”.

“Vissenogen” zijn kleine kratertje in de laklaag.
Een “vissenoog” wordt gevormd doordat de lak zich in een cirkel ophoopt, rondom een plek op het oppervlak waar zich een verontreiniging bevindt.
De reden waarom net gespoten lak zich zo gedraagt, is omdat verontreinigingen zoals wax and siliconen de neiging hebben een hoge oppervlaktespanning te veroorzaken en hierdoor de lak niet vloeit en zichzelf niet nivelleert.

In plaats van dat het lakoppervlak volledig dichtvloeit, vormt zich een ring van verf rondom de verontreinigde plek vanwaar deze verdrongen wordt.
Deze ring heeft het visuele uiterlijk van een “vissenoog” en is dus ook zo in het verleden benoemd.
In gevallen, waarbij de spuiter het te spuiten oppervlak niet goed voorbehandeld, kan verontreiniging van waxen, oliën en siliconen, voor problemen met de hechting van de verf zorgen.

Kennis over verf en aanverwante zaken zijn geëvolueerd en aanzienlijk gegroeid sinds de jaren 1950.
De problemen die spuiters 50 jaar geleden ondervonden zijn tegenwoordig makkelijker te bestrijden en voorkomen met de huidige moderne verf formules en chemicaliën t.b.v. het voorbereidingswerk .
Alsmede heeft de moderne autospuiterij zich ontwikkeld tot een hoogstaande werkomgeving (vooral door milieuregels ) en helpen toevoegingen aan de verf, de in het verleden gebruikelijke problemen te overwinnen.

Wat nog belangrijker is; zijn de specifieke opleidingen voor autospuiters.
Tot in de jaren 1970, waren er nauwelijks opleidingen beschikbaar m.b.t. de auto- reparatie-industrie.
Tegenwoordig zijn er gecertificeerde scholen die gespecialiseerd zijn in opleidingen voor de automobielindustrie.
Hier zijn alsmede verffabrikanten bij betrokken, die voor een grondige opleiding zorgen voor iedereen die hun verfsystemen gebruikt .

Alle professionele schadebedrijven begrijpen dat de auto's die ze repareren, onderhouden zijn met producten die wassen, oliën en siliconen bevatten.
Om deze reden, zullen zij de nodige voorbereidingen uitvoeren die nodig zijn om te verzekeren dat de lak is vrij van verontreinigingen voordat het voertuig gespoten wordt.
Hierdoor zullen de gevreesde "vissenogen" niet hun verschijning maken.

De voorbereidingen omvatten het gebruik van speciale ontvettingsmiddelen en silicone verwijderaars die deze stoffen effectief verwijderen of hun moleculaire structuur zodanig chemisch wijzigen dat ze geen problemen opleveren.
Mocht er twijfel zijn over een te spuiten oppervlak, dan zal de spuiter een middel aan zijn verf toevoegen wat het vormen van vissenogen tegen gaat.
Interessant om te vermelden is, is dat deze toevoeging op basis van siliconen is..

SILICONEN IN AUTO DETAIL PRODUCTEN
Er zijn vele soorten siliconen beschikbaar voor de ontwikkeling van auto autoverzorgingsproducten, ze variëren in vorm en functionaliteit.
Chemici in autoverzorgingsproducten kiezen uit de best presterende siliconen om een gewenste afwerking voor elk soort auto oppervlak te creëren .

Siliconen worden in hoofdzaak gebruikt om de karakteristieken van een ingrediënt in de formulering van een polish, wax of andere eindbescherming te wijzigen of te verbeteren.
Siliconen worden niet gebruikt voor karakteristieken die ze bieden in en van zichzelf.
Er zijn enkele functies in een autoverzorgingsproduct formule die alleen siliconen kunnen produceren of geen ander ingrediënt op zichzelf beter kan presteren .

Één van de meest gebruikte eigenschappen van siliconen is de mogelijkheid om de smering verbeteren (spreiding).
Het gebruik van sommige soorten van siliconen in een formule zorgen ervoor dat een product makkelijker aan te brengen is en makkelijker uit te poetsen is.
Op deze manier zullen de siliconen die toegevoegd zijn om de smering te verbeteren er voor zorgen dat er minder oppervlaktewrijving is en de kans op marring verminderen bij het gebruik van slechte doeken en applicators.
Hetgeen alleen maar in uw voordeel is.

Chemisten gebruiken siliconen ook om water - in – olie emulsies te maken, de grootte van de emulsiedeeltjes te verkleinen, om emulsies te stabiliseren en om de verspreiding en dekking van autowassen te verbeteren.
De meeste moderne siliconen formules zijn in water oplosbaar (geen olie of petroleum), en zijn volkomen inert.
De beste manier om de meeste vormen van siliconen te beschrijven is om het te beschouwen als een door de mens gemaakte “wax ester”.
Siliconen worden gecreëerd door de reactie die wordt gegenereerd wanneer je vetzuren met polydimethylsiloxaan combineert (of andere derivaten van de verbinding).

De angst en verwarring die er heerst rondom siliconen, is een voortdurend probleem.
Sommige kleine fabrikanten in autoverzorgingsproducten creëren angst , onzekerheid en twijfel door te beweren dat hun producten geen schadelijke siliconen bevatten, wat suggereert dat siliconen schadelijk zijn voor de lak.
Deze hype en desinformatie verspreidt zich van persoon tot persoon, generatie op generatie, en nu ook op het internet, wordt de mythe opgeblazen dat siliconen in autoverzorgingsproducten schadelijk zijn.
Het is een feit dat de grootste en meest gerespecteerde namen in de verf, autoverzorging- en autoschade industrie, waaronder 3M en Meguiar's, siliconen gebruiken in hun autoverzorgingsproducten om ze te verbeteren.

De feiten zijn onweerlegbaar; siliconen zijn een onderdeel van de doorontwikkeling van verven en helpt de verf er beter uitzien en langer mee te gaan.
Siliconen doen verf geen kwaad, laat staan iets waarin het geformuleerd is, vooral in de vorm van een autowas.
Zonder in de juiste verhouding gemengde siliconen, zouden autowassen moeilijk aan te brengen zijn en zouden niet de hoge glans en uitstraling hebben waarvan we genieten .
 
Tnx. ;)

Ik had de vertaling even snel uit mijn mouw geschud en zie nu achteraf nog wat kleine taalfoutjes.
Affijn, het geheel blijft volgens mij desondanks, nog leesbaar genoeg.
 
Wie maalt er nu om een paar schrijffoutjes in een vertaling die vooral gemaakt is om het de lezer gemakkelijker te maken? Deze vertaling brengt de boodschap erg goed over. Gefeliciteerd en bedankt!:)^
 
Hallo , even een reactie op het verhaal siliconen. Ik werk in een Autoschade bedrijf en hebben daar ook een autopoetsafdeling. Wij werken met producten zonder siliconen. Toen ik ontdekte dat we een product voor de banden hebben waar siliconen in zit , en een product wat matrix recharge + heet waar ook siliconen in zit . Het product voor de banden hebben we eruit gegooid, en hebben nu eentje zonder siliconen. Maar we werken nog steeds met matrix recharge . Dat is toch not done ?
 
@Ernest - Welkom op het forum.

Er zullen in verscheidene producten siliconen zitten en dit is bij een poetsafdeling prima te gebruiken. Dit soort producten leveren vaak snel resultaat, iets wat hoog in het vaandel staat bij dit soort diensten. Zolang de siliconen geen afbraak doen aan andere producten, is het dus prima.

Ik ken het door jou genoemde product niet, maar na wat Google-resultaten zie ik dat dit product een Si02-product is die eveneens siliconen bevat. Het lijkt simpelweg op een spraysealant welke veelal wordt gebruikt als extra, snelle beschermlaag.

Ik neem stiekem aan dat er geen hoogwaardige coatings worden aangebracht en dat de siliconen ver bij de spuiterij vandaan blijven, dus maakt het niets uit dat er dusdanige producten worden gebruikt.
 
Een kleine aanvulling. Er bestaat weinig waar geen siliconen in zitten. Handzeep, shampoo, lotion, overal zit wel iets van siliconen in.

Om simpelweg te weten of het kwaad kan of niet....

Op een plaatje de producten smeren en afnemen. Dan met thinner reinigen. Als er dan nog restanten overblijven, product verbannen. Maar anders geen probleem in gebruik.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
@Ernest - Welkom op het forum.

Er zullen in verscheidene producten siliconen zitten en dit is bij een poetsafdeling prima te gebruiken. Dit soort producten leveren vaak snel resultaat, iets wat hoog in het vaandel staat bij dit soort diensten. Zolang de siliconen geen afbraak doen aan andere producten, is het dus prima.

Ik ken het door jou genoemde product niet, maar na wat Google-resultaten zie ik dat dit product een Si02-product is die eveneens siliconen bevat. Het lijkt simpelweg op een spraysealant welke veelal wordt gebruikt als extra, snelle beschermlaag.

Ik neem stiekem aan dat er geen hoogwaardige coatings worden aangebracht en dat de siliconen ver bij de spuiterij vandaan blijven, dus maakt het niets uit dat er dusdanige producten worden gebruikt.
Wij zetten ook coating op de auto , maakt dat een verschil
 
Siliconen zijn een behoorlijke pain in the ass en breekt het harde werk helemaal af. Je merkt het pas tijdens het spuiten en je kan dan opnieuw beginnen.
Daarnaast is het wel zo dat je bij grondig ontvetten, normaal wel alles verwijderd krijgt. Thinner voornamelijk klaart normaal wel de klus.

Hangt het in de lucht en verspreid het zich van de voorbereidingszone tot in de spuitcabine, heb je wel een probleem natuurlijk.
Wij hanteerden altijd een zero policy wat siliconen in de werkplaats aangingen, zonder de discussie waar wel of geen of welke siliconen er in zitten, aan te gaan.
Zo voorkom je onnodig veel extra werk en ellende.