• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Karcher foamer getest

Oystein

Detailing addict
27 jun 2011
73
70
57
Test is uitgevoerd op 30 juli.

Vorige week kon ik eindelijk de bestelde Karcher foamer ophalen.
Voor 17,95 kon ik het risico wel nemen en gisteren kon ik uitgebreid testen wat deze foamer kon en of het een beetje goede schuim gaf.

De foamer is geheel van plastic in de typische Karcher look.
Er zit een regelknop op om de concentratie in te stellen het reservoir zit met een bajonetsluiting aan de lans bevestigd.

GroteFoto-YJFEGH3L.jpg


Verder kan de tuit van de foamer verdraaid worden zodat je kunt kiezen voor een verticale of horizontale nevel.

Foto-JQAYNUGS.jpg

Foto-ULXJH84F.jpg


Het reservoir heeft 5 rïbbels aan de zijkant en bij meting blijkt dit overeen te komen met 100 ml per "streepje"

Ik heb als shampoo de Maxi Suds II van Chemical Guys gebruikt met een contentratie van 4:1.
400 ml water + 100 ml shampoo.

GroteFoto-AZDUOY4C.jpg


In Barendrecht waar de test is uitgevoerd heeft het water een hardheid van 9 dH.
Ik had uit eerdere reacties hier op de site al gelezen dat de schuimwerking beinvloed wordt doort de hardheid van het water en de temperatuur.
Om het schuimen te stimuleren heb ik het reservoir gevuld met alleen heet water uit de kraan.

De regelknop draait behoorlijk zwaar maar geeft een solide indruk.
De variatie in output is duidelijk merkbaar.

Minimale instelling:

GroteFoto-R7ITMELK.jpg


Maximale instelling:

GroteFoto-LYMVG7OY.jpg


Een mooie dikke schuimlaag was het resultaat en overtrefte mijn verwachting ... ook gezien de mindere resultaten die worden behaald met de Wolfgarten sprayer uit het topic "Goedkoper kan het niet" - http://autodetailing.nl/forum/showthread.php?t=4975

Ik heb gekozen voor een instelling halverwege en daar de hele auto mee ingesopt.

GroteFoto-UCJVJ3Y6.jpg


Na 4 minuten wachten:

GroteFoto-3D4J8HUH.jpg


Verbruikt: ca. 200 ml tot nu toe

GroteFoto-W38VNESF.jpg


Voor degenen die ca. 80 Euro toch teveel vinden voor een profesionele foamer is dit de ideale oplossing ( als je tenminste een Karcher hogedrukreiniger hebt ) en dat voor maar 17,95.

Als ik de foamlans op z'n zijkant leg dan lekt die een klein beetje. Dit komt eruit via het ontluchtingsgaatje en dit gaatje is noodzakelijk tegen het vacuum trekken als je het sop verbruikt.

Mijn ervaring is dat de bouwmarkten de foamer niet standaard in het schap hebben liggen maar als je komt het het Karcher bestelnummer ( 2.641-847.0 ) kunnen ze deze wel bestellen met een levertijd van ca. 1-2 weken.
Schuimwerking 8
Mechanische kwaliteit 6+
Gebruiksgemak 8
Prijs kwaliteit 10
Eindcijfer 8+

Einconclusie: heb je een Karcher en wil je ook foamen: KOPEN !!!!
 
Mooi resultaat, benieuwd naar eventuele resultaten met bv Magifoam. :ja Edit: zonet ontdekt dat CG maxi suds II een foam-shampoo is (ik veronderstelde domweg dat dit een gewone shampoo was :schaam ), de resultaten zullen dus waarschijnlijk hetzelfde zijn met Magifoam of andere..

Oystein zei:
ook gezien de mindere resultaten die worden behaald met de Wolfgarten sprayer uit het topic "Goedkoper kan het niet" - http://autodetailing.nl/forum/showthread.php?t=4975

Overigens is het niet nodig te verwijzen naar een ander forum, de resultaten met de Wolfgarten zijn ook hier te bekijken, zie [topic=11259]dit topic[/topic] pagina 2. ;)
 
Virus zei:
Overigens is het niet nodig te verwijzen naar een ander forum, de resultaten met de Wolfgarten zijn ook hier te bekijken, zie [topic=11259]dit topic[/topic] pagina 2. ;)

Ik had de review eerst op autodetaling staan dus om het mezelf niet te moeilijk te makem had ik het gekopieerd en opgeschoond.
De verwijzing heb ik blijbaar overheen gekeken.
 
zeer mooie review, en mooi resultaat voor 1/4 de van de prijs,
heb je een idee of je het schuim nog dikker krijgt door je conentratie shampoo/water nog te versterken?
1:2 ofzo? mss een idee om een nog dikkere schuimlaag te creeeren zoals de profi spullen doen(want hier blijft het maar schuim...terwijl een pro een echte sneeuwlaag produceerd....)

mss toch eens uitkijken naar deze in de lokale bouwmarkten wil er al zolang eentje maar voor de 3wagens hier is 80euro gewoon echt overkill!
 
Mooi ding :) fijn om te lezen dat het ook goedkoper kan dan 80 euro. Fijne review.
Zou er ook "gewone" shampoo, bijvoorbeeld; Born to be Mild, in kunnen om te foamen of is een foamshampoo aan te raden?
 
IbizaSigno zei:
Mooi ding :) fijn om te lezen dat het ook goedkoper kan dan 80 euro. Fijne review.
Zou er ook "gewone" shampoo, bijvoorbeeld; Born to be Mild, in kunnen om te foamen of is een foamshampoo aan te raden?

Dit zijn mijn 1e detail ervaringen dus heb verder geen andere referenties of ervaringen met andere produkten.
Ben ook niet van plan er veel meer van te maken dat wat het nu is dus misschien dat anderen wat meer kunnen vertellen ??
 
IbizaSigno zei:
Mooi ding :) fijn om te lezen dat het ook goedkoper kan dan 80 euro. Fijne review.
Zou er ook "gewone" shampoo, bijvoorbeeld; Born to be Mild, in kunnen om te foamen of is een foamshampoo aan te raden?

je zou het kunnen proberen, vraag me alleen af wat dan de juiste mengverhouding is. Want, 100ml zal je vast niet nodig hebben ;)
 
Volgens mij kun je foamen met elke shampoo of product die schuim produceert. :ja
Ik heb het zelf al geprobeerd met bv poorboy's slick&suds (werkt best goed), Meg's APC (schuimt ook prima), afwasmiddel, badschuim,enz....(ps deze laatsten niet op een wagen,was enkel een test..)

Natuurlijk is een foam-shampoo de te verkiezen optie aangezien dit er ook voor bestemd is.
 
Fijn om te lezen dat er divers soorten shampoos voor gebruikt kunnen worden. Op een 10 ltr emmer water is de mengverhouding met BtbM 14 ml. Wat zou het in dit geval met foamen kunnen zijn, zonder de waslaag te strippen? Voor de "gewone" (twee) wekelijkse wasbeurt zeg maar. Ik zou me kunnen voorstellen dat in het geval van het strippen van een waslaag APC een goede optie zou zijn(?).
 
@IbizaSigno Om de waxlaag te strippen kan inderdaad APC gebruikt worden om te foamen. Enig opzoekwerk op het web heeft mij het volgende opgeleverd: om de waxlaag te strippen kan je blijkbaar APC onverdund in het reservoir doen, de verdunning geschiedt dan door het water van de hd (opgelet: product waarvan hier sprake was Meguiar's APC en de info komt van het web, ik heb dit dus zelf nog niet geprobeert! )

Ikzelf heb wel eens tests gedaan met 50ml Poorboy's Slick&Suds op 450ml water in het reservoir (zie [topic=11259]dit topic[/topic]) maar in hoeverre dit de waxlaag aantast...:weetniet Het ging mij vooral om te kijken of het voldoende schuim zou produceren..
 
Kijk, daar kun je wat mee! Voor dat geld kun je deze foamer echt niet laten liggen ;)
Ik lees vaker dat mensen warm water toevoegen. Zetten jullie dan de kraan op max temperatuur of.... ? Ik heb het laatst voor de 1e keer geprobeerd met een watertemperatuur tussen lauw(middelste instelling bij mijn kraan) en de max temperatuur.....
 
Goede en duidelijke demonstratie van de mogelijkheden van deze foamer voor de Karcher.

Ik zie dat je op 1 van de eerste foto's je fles op het dak geplaatst hebt. Liever niet doen. Kan krasjes veroorzaken.
 
Chicco_Himself zei:
Ik lees vaker dat mensen warm water toevoegen. Zetten jullie dan de kraan op max temperatuur of.... ? Ik heb het laatst voor de 1e keer geprobeerd met een watertemperatuur tussen lauw(middelste instelling bij mijn kraan) en de max temperatuur.....

Ik heb het heetste water in het reservoir gedaan (85 C?) wat ik maar uit de kraan kon krijgen.
In de instructie van de HD staat dat die max. 40 of 60 graden mag zijn. Maar dat heeft betrekking op de interne pomp. Alleen de foamlans kan de hogere temperatuur aan want wordt ook wel weer gemengd met koud water aangevoerd vanaf de HD.

Aficior zei:
Ik zie dat je op 1 van de eerste foto's je fles op het dak geplaatst hebt. Liever niet doen. Kan krasjes veroorzaken.

De auto moest zijn 1e detailbeurt nog krijgen en zat al vol swirls en krassen ... ik was het mij bewust maar voor de foto vond ik het best maar heb het reservoir er wel voorzichtig opgezet en afgetild.
 
Na het lezen van deze review heb je mijn interesse gewekt alleen waar kan ik deze shampoo kopen?

Karcher heeft zelf ook een schuim shampoo heb je die toevallig ook getest?
 
Ik heb sinds gisteren ook zo'n foamer, net even mee gespeeld in de tuin. Maar echt een mooie foamlaag kreeg ik er nog niet uit.
Had er 10ml magifoam ingedaan + 90 ml water (1:10 verhouding). Ik wilde niet het hele reservoir vullen zonder de auto te wassen.

Iemand een idee wat ik verkeerd gedaan heb, of tips?
 
In het reservoir kun je een verhouding doen, maar die wordt verder verdund door het water dat door de hd komt. Zelf heb ik 300ml Magifoam en 300ml water in het reservoir. Dit zorgt voor een foamlaag die niet te dun is dat ie er direct afdrupt. Ook niet te dik/te sterk zodat ie de waslaag verwijdert. De Kärcher foamer geeft niet zo'n dikke schuimlaag als een Autobrite foamgun.