• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kauwgom (aan gordel)

Kristof

Detailing addict
26 mrt 2018
31
50
44
Belgie West-Vlaanderen
Goede morgen cleaners

Gisteren heb ik een auto in de was gezet en ook het interieur onder handen genomen.. maar bij het uittrekken van de gordels kwam ik een probleem tegen die ik niet meteen kon oplossen.. over een lengte van 5cm zat een kauwgom volledig ingekleefd en had niet bepaald iets bij de hand dit op te lossen.. iemand tips of tricks dit te verwijderen?

Dank u
D
 
Ze zeggen altijd dat als je kauwgum van iets wil afkrijgen je het ofwel in de vriezer moet steken of afknippen.

Aangezien geen van beiden een mogelijke oplossing is, kan je mss proberen met een cannister lucht? Zoals deze om je klavier proper te blazen.
Laat het me uitleggen:
Deze blazen samengeperste lucht over een oppervlak. Als je de spuitmond dicht bij een oppervlak houdt, voel je dat de lucht heel koud tot zelfs ijskoud aanvoelt. Doe dit lang genoeg en mss kan je de kauwgum er dan afbreken, daar deze dan toch even bevriest?
Daarna nabehandelen met een interior cleaner.
 
  • Leuk
Reactions: Kristof
Pindakaas inderdaad werkt zeker.

Mijn dochter had een keer kauwgom in haar lange blonde haren gekregen.
Naar de dameskapper gegaan, maar deze wist geen raad.
Zelf tijdens het verblijf bij de kapper de hulp van Google ingeroepen. Meteen naar de supermarkt gereden en daar een pot pindakaas gekocht.
Pindakaas door die meiden laten inmasseren in de droge lange haren van mijn dochter en weer laten uitspoelen. Het werkte.
Daarna nog even met shampoo gewassen natuurlijk.
Succes.
 
Bevriezen zou misschien kunnen door er met bijvoorbeeld met een brandblusser gevuld met stikstof op te spuiten, maar of dat verstandig is? Ik ben bang dat er ook aardig wat condens op de gordel komt, en dat ook bevriest, met als risico dat de vezel in de gordel deels kapot vriest.
Andere mogelijkheid is misschien wat vloeibare stikstof er op gieten (wel handschoenen en veiligheidsbril gebruiken).
 
Als je een brandblusser pakt, dan een koolzuurblusser (CO2), de andere zitten zouten bij of vocht.

Voor een klein plekje is een navulbus aanstekervloeistof het handigst te hanteren
Uiteraard opletten voor ontstekingsgevaar, dus buiten doen.
Te grove bevriezing gaat inderdaad je gordel ook aantasten.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ik weet niet hoor, maar als twee keer de oplossing pindakaas is (zelfs door @Aficior bevestigd) dan lijkt het me dat de oplossing al gevonden is en beetje overbodig om met brandblussers in de weer te gaan.
Of is het gebruik van een brandblusser ook al proefondervindelijk getest? Lijkt me nl. zo handig werken/spuiten... Wel goede reactie als naslagwerk, mocht je geen pindakaas in de buurt hebben en wel de beschikking over brandblussers.o_O

Maar ieder z’n ding, zelf weten hoor.:p

Ben benieuwd of het geholpen heeft
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
@Marcel1973 Geen willekeurige brandblusser, maar echt alleen een CO2 of een stikstofblusser, dat is essentieel. Het kan zijn dat je een blusser hebt staan die over datum is, en dus niet meer geschikt als betrouwbaar brandblusmiddel, dan kun je dus nog nuttig gebruik maken van de inhoud van de 'blusser over datum'.
 
IJsblokje is verre van koud genoeg
Pindakaas heeft het nadeel dat de vettigheid mogelijk slecht weg te krijgen is
Zeker omdat pindakaas de hechting moet aantasten en dus "onder" de kauwgom moet komen

Bevriezen met beleid, kan heel netjes met een puntstukje op een spuitbus aanstekergas
 
Er bestaat ook een spuitbus vriesspray(ijspray). gebruikten we vroeger in de tijd toen in nog chocolatier was. Wordt ook voor andere toepassingen begrijpt. Ik denk dat zo een bus €10 kost. Misschien iets handiger als een brandblusser of ijsblokje.
Wel oppassen met de vingers als je die gebruikt, die zou tot -50 gaan..
Voordeel is da je beetje bij beetje kan spuiten en zo de temperatuur controleren.