• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Keiharde harsdruppels, hoe kan ik deze het best verwijderen?

DivingDisaster

Detailing addict
5 okt 2010
410
65
38
Vandaag zou ik een auto van een kennis onder handen nemen. Deze vroeg of ik iets wist om "boomsap" van haar auto te krijgen. "ja ik wil wel even kleien hoor"

Afijn ondanks het slechte weer werd vanmorgen de auto gebracht. Ik schrok me even de tandjes toen ik de harsdruppels zag:
dsc4466n.jpg


dsc4469.jpg


Kei en keihard

Hoe kan ik dit nu het beste/makkelijkste verwijderen?

Overigens had ik de auto al gewassen met dreft (ja dreft) en apc, gekleid (waarbij de hars mij vierkant uitlachte) en toen hield mijn kennis even op.
Mijn schoonvader kwam met het idee om het even te verwarmen met de föhn en dan eraf te pulken, een paar uur later kwam hij met de "grootmoeders tip" dat je het moest verwarmen en dan met blanke lampenolie kon wegpoetsen. Ik was inmiddels ten einde raad en probeerde het op een onopvallend stukje lak en dit werkte redelijk tot goed. Ik weet alleen niet of lampenolie nu zo goed is voor je lak. Dus gelijk maar weer afgenomen met detailer.
Is er een makkelijkere manier? Bv tarmalade?
 
Ik denk idd dat iets van een teer-of lijm oplosser hier het werk wel kan doen.

Bij gebrek aan product kun je ook een beetje wasbenzine proberen, wel eerst ff testen op een minder goed zichtbare plek uiteraard.
 
Ok ik zal bij de volgende bestelling eens wat meebestellen van tarmalade of bug squash. Wasbenzine zal ongeveer een beetje de werking hebben als lampenolie (al is het natuurlijk niet voor niets WASbenzine)
 
tarmalade + https://www.Carclean.com/product/Carrand/Microfiber_MAX_Premium_Body_Sponge_CAR-45604AS_101321 een optie wellicht ?
 
Wat alleen op de foto niet zo duidelijk te zien is, is dat sommige druppels echt een halve cm dik waren. Daarnaast echt mega mega hard. Pas toen ze werden verwarmd en dus stroperig werden kon er pas wat mee gedaan worden. Bugsquash en of tarmalade trekt dat er dan ook een beetje in ofzo?
 
probeer de hint eens die ik hier ook op het forum heb gekregen en die bij mij wel werkte....bakboter(melkerijboter gaat ook) opsmeren, laten zitten voor +-30minuten en afnemen....
 
Ipa had ik nog niet geprobeerd, had ik ook niet in huis, maar ga ik nog proberen.
Evenals boter, bug squash, tarmalade. Ik móet zeggen dat het verwarmen en dan met lampenolie ook
wel effect had, maar ik dacht "dat móet makkelijker kunnen"
Bedankt voor de tips!!! Ik zal binnenkort mijn bevindingen posten.
 
Wat ook goed werkt is spiritus of repaplast cleaner! Ik weet nog meer producten, maar dan krijg ik het halve forum over mij heen.
 
Water in de waterkoker, aanzetten, laten koken, over de hars gieten, met je vingers NADAT het kokende water weg is (anders verbrand je je fikken.....) ff peuteren, kleien. Dat hielp bij mij na de zomervakantie 2009. Maar ald dat niet wekt, zit het wel heel erg vast en zou ik voor bovenstaande tips gaan. Hopelijk tast hars lak niet aan...?!
 
Blast to the past, maar waarom een nieuw topic aanmaken als er al iets voor is? Ik heb mij inmiddels namelijk toegewijd aan eenzelfde euvel. De buurvrouw gaf aan onder een boom te hebben gestaan; of ik even wilde kijken of ik er iets aan kon doen. Dat was kennelijk al even geleden want holy-moly:
20210413_174903.jpg

Knetter, knetter, knetterhard. Ik heb eerst geprobeerd om met warm water te weken:
20210411_202945.jpg

Geen verbetering helaas. Toen met veel geduld stukjes geprobeerd met Valet pro citrus tar & glue. Hier kreeg ik het oppervlakkig vuil mee weg, maar de uitgeharde stroken en druppels gaven geen krimp:
20210411_213911.jpg

Kleien pikte niets op en daarom de Valma harsverwijderaar besteld en zojuist geprobeerd....dit doet helemaal niets, zelfs de kleine stippen geven niet mee.

Aangezien er bestickerd is ben ik huiverig voor de fohn of kokend water, maar ik vrees dat er geen alternatief is? Iemand nog tips if ervaringen die gedeeld kunnen worden?

Anders ga ik het mogelijke verlies van de stickers maar voorleggen aan de buurvrouw.
 
Zit al het hars op de bestickerde gedeelten?
Heb je al voorzichtig geprobeerd op een klein stukje met nagellak remover?
Ik hoorde onlangs dat het ook goed gaat met lijm en siliconen verwijderaar.
 
Laatst bewerkt:
Nee, het meeste zit er omheem en een paar dikke druipers op er stickers. Heb nog geen nagellakremover geprobeerd. Je doelt op diegene mét aceton neem ik aan. IPA (Prep) heb ik ook nog niet geprobeerd, maar de Valma heeft als actief middel volgens mij IPA.
 
Nee, die Valma is er niks waard voor!
Is wel mooi voor, als de hars er pas op zit, maar daar heb jij nu totaal niets aan.
Nagellak remover idd met Aceton.
 
Ben er wel wat huiverig mee, zeker om in de buurt van stickers mee te werken.

Zojuist een stukje geprobeerd en de vlakke sporen zijn er met moeite mee weg te krijgen. De dikke druipers geven geen krimp. Wellicht dat ik die eerst af moet steken aan het oppervlak.

Gyeon Prep deed in ieder geval niets. Aceton in beperkte mate wel.
 
Idd met behulp van een lakschaaf eerste harde laag er af halen, en dan wat er onder zit misschien zachter is?