• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Keiharde harsdruppels, hoe kan ik deze het best verwijderen?

Is het nog gelukt met die bestickerde motorkap?

Afgelopen week heb ik een oude 'new old stock' motorkap gekocht. Die motorkap komt af fabriek in een soort zwarte primer, wat als basis dient voor het aanbrengen van laklagen.

Deze motorkap kocht ik voor een prikkie met de kanttekening dat deze (waarschijnlijk heel lang) onder een boom heeft gestaan. Er zit werkelijk een gigantische harslaag op.

Gelijk grof geschut gepakt in de vorm van wasbenzine. Dit haalde niets uit. Toen de motorkap verzopen in de WD40. Ook niets. Vervolgens een gloeiend here tuinslang er langdurig opgezet. Hierdoor werd de hars stroperig, maar wilde er niet vanaf komen. Onvoorstelbaar stug spul!

Nu zit ik eraan te denken om de motorkap met koudijs te laten stralen. Heeft iemand hier ervaring mee en/of weet een adresje? Afstand is geen (groot) probleem.
 
Het bleek uiteindelijk ook epoxy te zijn en dus een geval vandalisme....dat verklaarde wel waarom de eerdere middelen niets deden.

Wanneer de hars weer stroperig is, zou een citrus tar & glue remover of een valma harsverwijderaar wel weer effect hebben gok ik.
 
Update: uiteindelijk heb ik de motorkap laten koudijsstralen bij Blasteq in Nieuw-Vennep.

Deze mannen zijn helemaal los gegaan met hun koudijs-apparatuur, maar de hars bleek zo stug dat men uiteindelijk met soda moest stralen om alles weg te krijgen.

Het resultaat mag er zijn; de motorkap is weer spiegelglad zonder de typische schade die je ondervindt bij traditioneel straalwerk. De zwarte fabrieksprimer is op sommige plaatsen verdwenen, maar dat was te verwachten. Aanbevolen.