• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kever Cabrio BPJ, Blackpassat en Soepergrover

BlackPassat

Detailing rookie
5 mei 2009
1.906
0
Vrijdag de dertiende loop ik een maatje van me tegen het lijf. Na wat heen en weer gekeuvel vraagt hij aan mij wanneer ik de Kever van zijn vriendin eens aan wil pakken. Dit had ik al beloofd toen ik de Cuda van hem detailde.
Tja vrijdag was de laatste vakantiedag en er moest dus snel gehandeld worden. De Kever is direct meegenomen. Een indruk van de staat van de Kever voor het karwei:
1%20verontreiniging.webp


2%20glansweg.webp

Afgesproken is dat ik me met de cabriokap niet bezig zou houden, enerzijds omdat de tijd hiervoor ontbrak, maar ook omdat de ervaring met cabriokappen mij ontbreekt. Ik wilde niet de waterafstotende laag van de kap afhalen zonder te weten hoe die weer te herstellen.
Tof zo'n open kapje maar met een dreigende bui in het vooruitzicht rij je toch wat onrustig. Net toen de washmitt voor het eerst de emmer raakte vielen de eerste druppels. De wasbeurt kon afgemaakt worden maar toen was het echt nodig om naar binnen te gaan. Terwijl het er buiten flink uitviel werden de wieldeksels aangepakt met Meguiars NXT All Metal Polysh (waarom schrijf je dat tegenwoordig met een "Y"?)
Na een uurtje waren de deksels schoon en was het buiten droog. Samen met BlackPassatJunior werd het kleien van de auto aangepakt (Poorboys World Poly Elastic Clay) Er zat behoorlijk wat verontreining op de lak. Deze foto is van een halve kap:
3%20klei.webp

Na het kleien moest er vastgesteld worden wat de juiste aanpak was voor de PRO900 en de DAP500.
Na een hit met Witte Kompressor en Monello Mezzo waren de swirls weg (zie foto waarop links is behandeld met genoemde combinatie en rechts nog niet) maar zaten er nog voldoende rechte krassen in de lak.
4%20links%20rechts.webp

Uiteindelijk moest de oranje pad met de Inizio eraan te pas komen. Voor het gemak de PPRO900 gepakt, zodat BPJ achter met aan kon werken op de DAP500 met de light groene pad en Finale.
5%20BPJ.webp

DSCF0074.webp



Let op het volgende stukje tekst is niet geschikt voor gevoelige detailers!

Tot op het moment van de laatste foto ging alles lekker vlotjes en soepel, de flanken van deze Kever lieten zich goed behandelen en de PRO900 zoefde tevreden over de bollingen van dit klassieke ontwerp van Ferdinand Porsche. Aangekomen bij de rechterachterkant schoot echter de PRO900 ineens uit mijn vingers. Omdat ik op een laag krukje zat viel hij niet eens van zo hoog, maar hij kwam wel zéér ongelukkig terecht. Direct naar de schuur voor een inspectie en daar zag ik een scheurtje in het achterste deel van de behuizing. Omdat dat laatste stuk nogal los aanvoelde toch maar even het schroefje losgedraaid om even te inspecteren. Wat een slagveld aan de binnenkant! Er was een kunststofsteuntje afgebroken wat in drie delen in de behuizing lag. De secondenlijm kon hier ook niks meer aan doen. Gelukkig kon ik na PM overleg met Tim de PRO direct de volgende morgen bij Carclean inleveren. Hij is nu in goede handen en wordt ongetwijfeld weer perfect opgelapt.

Dit betekende echter wel dat de klus voortgezet moest worden met de DAP500, die BPJ met tegenzin bij me inleverde. Omdat ik op de PRO met laag toeren -standje 2-3- bezig was geweest kon ik met de DAP en de oranje pad/inizio op standje 5 dezelfde correctie bereiken.
Genoeg gewerkt en voldoende spanning voor één dag zou ik zo denken, morgen verder.

's avonds nog even contact met Soepergrover over de gebeurtenissen. Joost bood me gelijk aan om zaterdag met me mee te rijden naar Carclean om de PRO weg te brengen, en verder nog wat te helpen met de klus. BPJ's prioriteiten lager op deze zonnige zaterdag niet meer bij het detailen, dus een vervanging van mijn vaste maatje was welkom.

Nadat de PRO was afgeleverd op het verpleeg- en revalidatieadres zijn we verder gegaan met de Kever.
Joost stortte zich met verve op de binnenzijde.
6Joost%20Johan.webp

De buitenkant werd afgewerkt met de groene pad en finale. Vervolgens een laagje Poorboys World EX-P Pure Sealant aangebracht met de DAP en de blauwe pad en daarna handmatig de Kever in de wax gezet: Poorboys World Natty's Paste Wax.

De Kever was klaar en kon afgeleverd worden bij de eigenaar. Onderweg kon Joost het toch niet laten om de laatste puntjes op de "I" te zetten
7%20onderweg.webp

A detailers work is never done Joost.
Onderweg nog twee fotootjes geschoten om het eindresultaat vast te leggen:
8%20resultaat.webp

9%20klaar.webp


Joost bedankt voor de mentale steun vrijdagavond en de hulp bij de detail op zaterdag.
Bedankt weer voor het lezen en de reacties en tot de volgende show-off.
 
Mooie klus van een leuke kever, spijtig van je pro900, maar carclean kennende komt dat wel weer goed.
 
Mmm, mijn hartje gaat weer sneller kloppen:love . Heb er ook zo eentje(staat alleen al een jaar of 5 in stalling]-0). Glimt weer lekker.

Enig puntje van kritiek en dat is niet naar jullie; en dat is dat de kever wat raar opgebouwd is, het is een 1302LS maar met achterspatborden(achterlichten) van een 1303 en voorspatborden en knipperlichten kloppen niet helemaal(knipperlichten horen bovenop de spatborden en niet in de bumpers)

Jammer van de vallende machine, maar dat wordt alweer opgelost.
 
Joost stortte zich met verve op de binnenzijde.
Eerder met stofzuiger en APC.

Maar was gezellie. Stukje rijden met de Kever was ook leuk, maar wat onwennig zo zonder autogordels.
Niet dat je die echt gaat missen met de 'snelheden' die het beestje kan halen. Voor mijn gevoel reden we overigens veeeel harder dan we in werkelijkheid gingen ;-p

Nog bedankt aan BlackPassat en mevrouw BlackPassat dat ik nog een hapje mee mocht eten. :-)^
 
Grappige auto, mooie detail. Heb je de binnenkant ook in de wax gezet?:lol

Succes met de Pro trouwens! CC kennende komt het vast wel goed....
 
Kever = :love ( geen discussie mogelijk )

Ziet er weer netjes uit, top van Joost om zich op de randjes / kiertjes te vestigen ( denk nog een afkickproces van de vrachtwagen laatst ]d~^ )
Waardeloos van de PRO, maar ben er ook van overtuigd dat ie weer volledig hersteld retour gaat !
Vraagje + tip m.b.t. onderstaande foto:
5%20BPJ.webp

Vraagje: Wat voor een 4 flessenhouder is dat, ziet er interessant en handig uit
Tip: ( kreeg 'm ook mee dus niet zelf verzonnen ): Junior 'moet' proberen om de DAP een 1/8 slag te draaien; nu zit ie een beetje verrot:
schouders helemaal scheef en is geen beste voor de nek / schouders op den duur.
Tevens gaan de onderarmspiertjes ( hij moet nog even groeien voor hij op papa lijkt :lol ) krijgen ook wat te verduren, en je houdt het langer vol

@Michelv: kom je nu mee, wij gaan zeker afspreken !
 
mk-us zei:
@Michelv: kom je nu mee, wij gaan zeker afspreken !


Tja, wat zal ik zeggen Marcus(zie mijn Avatar). Is altijd goed, moet je alleen wat geduld hebben. Is momenteel geschorst en gaat volgende zomer weer rijden(is iig de planning:schaam )
Mijn andere projectje staat nog langer stil:schaam :schaam , maar die is nog niet rijdend geweest bij mij dus dat scheelt weer:-b .


hm, sorry voor het off-topic
 
De kever is weer netjes geworden, glans is weer mooi terug. Ook de zwart rubber opstap is aangepakt lijkt me :-)^ . Jammer van je pro 900, maar zal ongetwijfeld wel weer goed komen.
 
mk-us zei:
Tip: ( kreeg 'm ook mee dus niet zelf verzonnen ): Junior 'moet' proberen om de DAP een kwart slag te draaien; nu zit ie een beetje verrot
Opmerking over de tip: ik kreeg juist de tip om de DAP bij verticale delen zo te laten 'hangen' zoals BPJ dat hier doet.
Nu vind ik zowel dit als d'n DAP een kwartslag gedraaid niet lekker werken en dus hou ik 'm altijd wel
(beetje eigenwijsheid mag best) ergens hiertussenin, maar meer verticaal dan horizontaal.
 
michelv. zei:
Enig puntje van kritiek en dat is niet naar jullie; en dat is dat de kever wat raar opgebouwd is, het is een 1302LS maar met achterspatborden(achterlichten) van een 1303 en voorspatborden en knipperlichten kloppen niet helemaal(knipperlichten horen bovenop de spatborden en niet in de bumpers)
Je hebt helemaal gelijk, ik heb nog meer details gezien waarvan ik denk dat ze niet origineel zijn. De eigenaar heeft aangegeven dat er een "low-budget restauratie" is uitgevoerd, dat zie je direct terug.

mcshine zei:
Grappige auto, mooie detail. Heb je de binnenkant ook in de wax gezet?
Ja inderdaad er zitten ook aan de binnenzijde nogal wat gelakte delen en die zijn ook allemaal keurig gekleid, gepolijst en gewaxt.

mk-us zei:
Vraagje: Wat voor een 4 flessenhouder is dat, ziet er interessant en handig uit
Ha leuk dat je dat ziet. Bij de Makro kreeg mevrouw Blackpassat laatst een setje met sauzen mee die in dit ding zaten. De sauzen waren bijna over de datum en ik heb snel dit houdertje geconfisqueerd. Makkelijk hoor: altijd de Monello Inizio, Mezzo en Finale bij de hand en verder een fles naar keuze. In dit geval Black Hole die ik overigens op de Kevert niet heb gebruikt.
En nog bedankt voor de tip.

cor707 zei:
De kever is weer netjes geworden, glans is weer mooi terug. Ook de zwart rubber opstap is aangepakt lijkt me.
Nee hoor Cor, die treeplank was eerst meegespoten in de kleur van de auto en is later overgesprayt met een spuitbusje zwart, we hebben hem wel aangepakt met APC maar verder niks.

Allemaal bedankt voor het medeleven mbt de PRO.
 
héél mooi gedaan! zo een vuil op de lak! bah! lijkt me niet echt een auto waar je snel 1 paneel kunt afwerken :p zoveel rondingen!
 
Kleine edit: de DAP dient meer 1/8 gedraaid te worden en dus niet 1/4, dus niet helemaal horizontaal, maar er tussenin
 
Jip ( mag wellicht nog iets meer zakken, volgens mijn geheime bron :) )
Persoonlijk ga ik gewoon op m'n kont zitten ipv op een krukje met de laagste plekken, maar dat is puur voor mijn eigen gevoel