Afgelopen weekend stond er een Kia Picanto gepland voor een full in en exterieur detail.
De auto werd op vrijdagmiddag door de eigenaar ingeleverd. Zo stond ie erbij. Hier en daar was de lak zo verschrikkelijk te grazen genomen door een beunhaas. de marring van te grof en te lomp polijsten waren duidelijk zichtbaar...
Wat bewegend materiaal.
Na een korte nacht (5 uurtjes geslapen...naar concert Golden Earring geweest, 01:00 uur thuis, 01:30 uur slapen, 06:30 uur ging de wekker...), aan de slag gegaan met de auto.
- Afspuiten met HD
- Foamen ValetPro Snow Foam Combo2
- Afspuiten
- Wassen Poorboy's shampoo
Velgen eerst behandeld met een normale velgenreiniger en vervolgens met Monello Non-Ferro.
Na het wassen en afspuiten, de auto gekleid met Dodo Juice SN klei en Poorboy's World Spra&Wipe
Het viel me op dat de klei een beetje rood was. Mijn vermoeden waren dus juist: spuitnevel.
Aangezien het kleien veel vervuiling uit de porieën haalt, zijn de swirls en andere lakdefecten nog beter zichtbaar, zeker als je er een lichtbron opzet.
De lakdiktemeter liet diverse (flinke) uitschieters zien. Naderhand bleek dat de auto schade te hebben gehad.
Afgaande op de vele verhalen en ervaringen met Oosterse lakken, was ik er vanuit gegaan dat dit kleine Koreaantje ook redelijk zachte lak zou hebben.
What was I thinking...
De lak was knetterhard, zo hard zelfs, dat ik het vooraf bedachte stappenplan meteen de prullenbak ik kon gooien en helemaal opnieuw kon beginnen.
De lak bleek zo hard, dat ik toch echt weer eens ouderwets met de rotary aan de slag moest. Paarse Scholl pad en S3 waren hier nodig.
Okay, 50/50 met een lijntje tape kan risico's met zich meebrengen, maar alleen gedaan voor de eigenaar zodat het verschil goed zichtbaar is...
Na flnk de beuk erin gegooid te hebben en de lak nadien in 2 stappen te hebben afgebouwd, kwam eindelijk de glans en reflectie weer tevoorschijn.
Tijdens deze klus update ik de eigenaar regelmatig middels wat WhatsApp-jes. Ik had em een foto van de achterkant gestuurd en meteen hing ie aan de lijn: of ik de logo's er ook vanaf wilde halen.
Dat laat ik me uiteraard geen 2x zeggen
Dun doch zeer stevig visdraad achter de logo's langs halen om de dubbelzijdig tape door te snijden, de restanten verwijderd met de caramelschijf en nadien de boel strak gepolijst.
Met een caramelschijf werken geeft wel ee ontzettende bende...
De uitlaat behandeld met Mothers Metal Polish, wat staalwol en een polishing ball op de accuboormachine
Ook de motorruimte werd onder handen genomen. Voorzichtig met een zachte broesstraal water afgespoten, wat APC en Autoglym Engine Cleaner erop en schoon borstelen. Naderhand de motorruimte voorzien van Meguiar's All Season Dressing.
De trims werden schoon gemaakt met een melamine sponsje en APC. naderhand behandeld met Nanolex Trim
Nadat de lak meermaals ontvet is, de lak beschermd met 2 laagjes Waxaddict Edition 21
Nog even goed het verschil tussen het werk van een beunhaas en een detailer.
De auto werd op vrijdagmiddag door de eigenaar ingeleverd. Zo stond ie erbij. Hier en daar was de lak zo verschrikkelijk te grazen genomen door een beunhaas. de marring van te grof en te lomp polijsten waren duidelijk zichtbaar...
Wat bewegend materiaal.
Na een korte nacht (5 uurtjes geslapen...naar concert Golden Earring geweest, 01:00 uur thuis, 01:30 uur slapen, 06:30 uur ging de wekker...), aan de slag gegaan met de auto.
- Afspuiten met HD
- Foamen ValetPro Snow Foam Combo2
- Afspuiten
- Wassen Poorboy's shampoo
Velgen eerst behandeld met een normale velgenreiniger en vervolgens met Monello Non-Ferro.
Na het wassen en afspuiten, de auto gekleid met Dodo Juice SN klei en Poorboy's World Spra&Wipe
Het viel me op dat de klei een beetje rood was. Mijn vermoeden waren dus juist: spuitnevel.
Aangezien het kleien veel vervuiling uit de porieën haalt, zijn de swirls en andere lakdefecten nog beter zichtbaar, zeker als je er een lichtbron opzet.
De lakdiktemeter liet diverse (flinke) uitschieters zien. Naderhand bleek dat de auto schade te hebben gehad.
Afgaande op de vele verhalen en ervaringen met Oosterse lakken, was ik er vanuit gegaan dat dit kleine Koreaantje ook redelijk zachte lak zou hebben.
What was I thinking...
De lak was knetterhard, zo hard zelfs, dat ik het vooraf bedachte stappenplan meteen de prullenbak ik kon gooien en helemaal opnieuw kon beginnen.
De lak bleek zo hard, dat ik toch echt weer eens ouderwets met de rotary aan de slag moest. Paarse Scholl pad en S3 waren hier nodig.
Okay, 50/50 met een lijntje tape kan risico's met zich meebrengen, maar alleen gedaan voor de eigenaar zodat het verschil goed zichtbaar is...
Na flnk de beuk erin gegooid te hebben en de lak nadien in 2 stappen te hebben afgebouwd, kwam eindelijk de glans en reflectie weer tevoorschijn.
Tijdens deze klus update ik de eigenaar regelmatig middels wat WhatsApp-jes. Ik had em een foto van de achterkant gestuurd en meteen hing ie aan de lijn: of ik de logo's er ook vanaf wilde halen.
Dat laat ik me uiteraard geen 2x zeggen
Dun doch zeer stevig visdraad achter de logo's langs halen om de dubbelzijdig tape door te snijden, de restanten verwijderd met de caramelschijf en nadien de boel strak gepolijst.
Met een caramelschijf werken geeft wel ee ontzettende bende...
De uitlaat behandeld met Mothers Metal Polish, wat staalwol en een polishing ball op de accuboormachine
Ook de motorruimte werd onder handen genomen. Voorzichtig met een zachte broesstraal water afgespoten, wat APC en Autoglym Engine Cleaner erop en schoon borstelen. Naderhand de motorruimte voorzien van Meguiar's All Season Dressing.
De trims werden schoon gemaakt met een melamine sponsje en APC. naderhand behandeld met Nanolex Trim
Nadat de lak meermaals ontvet is, de lak beschermd met 2 laagjes Waxaddict Edition 21
Nog even goed het verschil tussen het werk van een beunhaas en een detailer.