• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kleien, hoeveel tijd gaat er in zitten?

AvdH

Detailing addict
24 apr 2009
306
65
59
Ik wil mijn zilverkleurige Volvo V40 gaan kleien en het ziet er naar uit dat ik hier zaterdag tijd voor kan uittrekken. Aangezien ik niet de hele dag de tijd heb vraag ik me af hoeveel tijd ik moet inplannen voor het kleien van deze station wagon, die overigens nog nooit is gekleid.
Ik ga hem na het kleien alleen in de Meguiars NXT wax zetten :schaam . (Van de zomer krijgt hij pas een goede beurt, PB SSR reeks/ PB White Diamond/ PB EX-P en een goede wax. Daar komt nu helaas nog niets van.)

Ik ben erg benieuwd hoeveel tijd zo'n kleibeurt ongeveer in beslag gaat nemen?

Groet, Arie
 
Hangt er vanaf, maar in een uurtje moet je een auto wel kunnen doen, ben je wat minder geoefend er in, dan 2 uurtjes. Langer toch niet, al heb ik wel eens gehoord dat mensen er uren over doen 8o. Dibbuz en ik doen een auto in een half uur tot een uur afhankelijk van de vervuiling.
 
Het is voor jullie natuurlijk niet de eerste keerdus binnen een half uur ga ik zeker niet redden, maar 2 uurtjes als beginner vind ik niet zo gek als je ziet hoeveel plaatwerk er op de auto zit. Bedankt voor de snelle reactie mannen :)^
Er staan in ieder geval goede how to's op het forum, dus die bestudeer ik nog een keer goed voor ik er aan begin.

Ik ben benieuwd naar het resultaat van het kleien, het is in ieder geval hard nodig.

Groet, Arie
 
We zien de show-off wel tegemoet ;)

Vaak bevindt de meest vervuiling zich op de liggende delen zoals de motorkap en het dak, en de delen achter de wielen. Bij sommige auto´s ook de achterklep (VW golf en stationwagens) door de aerodynamica van de auto.

Dat half uurtje van ons is met 2 personen he :-"
 
Argh, nu komt de aap uit de mouw, met zijn tweeën. :D ik heb 2 blokken klei, dus vraag ik de vrouw wel of ze wil helpen.
De reactie zal dan wel zijn :)_[]

De camera heb ik bij me ( ben in Drenthe voor een paar daagjes, DAP en spullen meegenomen :-b ), dus plaatjes schieten doe ik zowiezo. Komen inderdaad in het show off topic.
 
Let wel op dat je met kleien geen tot weinig druk moet zetten he ;)

Als je een glaze hebt staan zou ik die toch ook nog even er op doen voor de wax, duurt maar een half uurtje en maakt een wereld van verschil.
 
Ik doe mijn auto in ca 45 minuten tot een uur (Opel Corsa bj '08) dus iets minder plaatwerk dan jouw Volvo. Als je de spullen (bij je) hebt, zou k juist deel voor deel helemaal doen, dus bijvoorbeeld eerst de motorkap met alle stappen en dan pas de rest. Als je auto doorgaans goed vuil wordt, moet je over een paar maanden weer kleien.
 
ThaBird zei:
Als je een glaze hebt staan zou ik die toch ook nog even er op doen voor de wax, duurt maar een half uurtje en maakt een wereld van verschil.


Heb ik niet in mijn bezit en dus ook niet bij me. :sob: Staat wel op mijn verlanglijstje net zoals de andere producten die ik hierboven heb genoemd, met bijbehorende pad's voor de DAP. Om alles aan te schaffen red ik financieel niet in 1 keer op dit moment. Net een hele grote uitgave gehad aan de auto in de garage. :(

Ik wil hem kleien omdat ik hem een laagje NXT wil geven. En over die vieze ongekleide lak gaat dat er niet beter van worden. Ik heb deze week mijn bestelling bij Tim, Mothers Wax California Gold Clay Bar Paint Saving System met een blauwe pad voor de DAP, binnengekregen.
Ik heb dus bij me:

1x DAP
LC CCS 6.5 inch Pad Rood
1x LC CCS 5.5 inch Pad blauw
Meg's Gold Class Car Wash
Washmit
Mothers Wax California Gold Clay Bar Paint Saving System
Meg's NXT Generation Tech Wax
Meg's PlastX, Meg's Gold Class Trim Detailer
4 stuks Meg's Gold Class High Tech Applicator Pad's
1 PB Deluxe Mega-Mega towel groen
zeem (sorry voor deze vloek :schaam )
merkloze microvezeldoeken.

Het wordt dus eigenlijk een oplapbeurt tussendoor.

Wat de vrouw betreft, die kan dan inderdaad niet helpen met kleien. Ik heb maar 1 bus detailer bij me. :(
Ze mag dan in ieder geval zorgen voor m'n natje en droogje, dan ben ik ook al tevreden.

Geen zorgen over de druk op de klei, ik begin eerst voorzichtig. Ik heb geen zin in vegen op de lak die ik moet wegpolijsten.

Deel voor deel bewerken ben ik wel van plan. Ik moet er niet aan denken om me een breuk te werken met uitpoetsen. Werkt ook een stuk prettiger. Als je te veel in 1 keer doet sla je ook makkelijker iets over.
Ik reken er op dat hij over 1 of 2 maanden weer gekleid moet worden, maar dan heb ik hopelijk alle spullen bij elkaar zodat ik het goed kan aanpakken, zoals het hoort. Swirls en krasjes worden dan ook behandeld.

Als je de auto goed helemaal goed hebt onderhanden genomen met een compleet stappenplan, hoef je dan minder vaak te kleien?


Bedankt voor de tips die ik tot nu toe heb gekregen. :)^

Groet, Arie
 
ThaBird zei:
Let wel op dat je met kleien geen tot weinig druk moet zetten he ;)

Why? Bij het kleien mag best druk op de klei uitgeoefend worden hoor om hardnekkige vervuiling te verwijderen.
 
ja hoor, beetje druk uitoefenen mag geen probleem zijn.. als je het pannekoekje mooi vlak met de hand bedient ga je er niet zomaar doorheen. als je het stuk klei bij de toppen van je vingers houdt en druk gaat geven dan maak je meer mooie gaatjes in de klei daar waar je vingers zaten
 
Xizer zei:
Why? Bij het kleien mag best druk op de klei uitgeoefend worden hoor om hardnekkige vervuiling te verwijderen.

Xizer omdat hij geen tools heeft om de marring er uit te krijgen ;)
 
ThaBird zei:
Xizer omdat hij geen tools heeft om de marring er uit te krijgen ;)

Zowieso bij de milde klei waar ik vanuit ga welke wordt gebruikt is eventuele marring makkelijk met de paint cleaner handmatig weg te werken hoor.
 
Het kleien zit er op. Inderdaad 2 uurtjes werk. :)^
In het begin was het even wennen, maar toen ik de slag te pakken had ging het lekker snel. Wat knapt dat op zeg, de lak heb ik nog nooit zo glad gehad. :party:
Eerst een bakkie en dan de NXT er op Dappen (nieuw werkwoord? :grinning: ). Op zo'n zilvergrijze zie je niet direct wat je doet, maar je voelt het verschil wel degelijk.

Ben benieuwd.

Groet, Arie
 
Het zit er op. ,^^

Het kleien viel gelukkig mee, ook de ruiten even gekleid en daar kwam ook heel wat af.
De insectenresten vlogen van de voorruit af. :party: Wat is het toch geweldig materiaal die detailklei. :)^
Geen marring gezien na het kleien, ook de plekken waar ik wat overmoedig ben gaan drukken op de klei.
Jammer genoeg ben ik vergeten m'n Rain-X mee te nemen :( , moet ik dus doen als ik thuis ben.

Kwam er achter dat m'n washmit nog thuis ligt. Die heb ik dus hier in Hoogeveen moeten kopen, evenals de quick detailspray, die heb ik uit voorzorg ook maar meteen gekocht :idee . Allebei van Meguiars. Was geen slecht idee, die spray die bij het setje van Mothers zat was net iets te weinig voor m'n V40, of ik heb teveel gesprayed :grinning: .
Foto's genomen maar zoals ik al zei, niet zo goed te zien op zilvergrijs. Zet ik vandaag of morgen in de show off.

Allemaal bedankt voor de tips, jullie hebben me goed op weg geholpen. :)^

Groet, Arie