• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kleien...

Sven S8

Detailing rookie
15 mei 2008
1.372
0
"Heeft het zin?" hoor je zo vaak. Hieronder een paar illustratieve plaatjes die deze vraag hopelijk voor eens en altijd met een hartrgrondig "JA" beantwoorden.

Alleen de motorkap gedaan van een goed onderhouden auto, die kort geleden nog een volledig stappenplan heeft doorlopen... :!

Het stuk klei was bij aanvang wit...

Eerst met deze kant gedaan...

Daarna nog eens overgedaan met de andere - schone - kant...

Dus, nooit overslaan omdat je *denkt* dat het niet nodig of zelfs geheel overbodig is... :no
 
Hoe kort geleden is dat stappenplan gedaan en is er toen ook gekleid?
Zo ja, waar parkeert de eigenaar de auto dan want dit is wel erg extreem!
 
Heb je nu niet dat stappenplan verwijderd van de lak?
Dan is het niet zo gek dat de klei zo vies is lijkt mij.
 
Kleien lijkt mij nodig elke keer als je je auto in de wax gaat zetten en wanneer je gaat polishen.

Als je niet 'gekleid' hebt voordat je je auto in de wax zet, dan fixeer je dat vuil onder je wax. Erger nog: dan heb je volgens mij kans dat je het in je lak gaat zitten wrijven...
 
Reinder zei:
Kleien lijkt mij nodig elke keer als je je auto in de wax gaat zetten en wanneer je gaat polishen.

Als je niet 'gekleid' hebt voordat je je auto in de wax zet, dan fixeer je dat vuil onder je wax. Erger nog: dan heb je volgens mij kans dat je het in je lak gaat zitten wrijven...

...en dat betekent dan dus dat je bij elke waxbeurt het volledige 5 stappenplan moet doen, aangezien je tijdens het kleien de vorige producten verwijdert...?
 
Kleien hoef je niet iedere keer te doen voordat je gaat waxen. Dat is een beetje onnodig.

Als je je lak goed onderhoud, dan hoef je 1 a 2 keer per jaar maar je auto te kleien, meer niet, je voelt vanzelf wanneer je lak weer aan een kleibeurt toe is. Met het kleien verwijder je overigens alleen de verontreinigen die OP de lak zitten, niet die IN de lak zitten, daar gebruik je een paintcleaner voor.
 
Reinder zei:
Kleien lijkt mij nodig elke keer als je je auto in de wax gaat zetten en wanneer je gaat polishen.

Als je niet 'gekleid' hebt voordat je je auto in de wax zet, dan fixeer je dat vuil onder je wax. Erger nog: dan heb je volgens mij kans dat je het in je lak gaat zitten wrijven...

Bingo... Reinder mag door voor de koelkast. :)

Dat is inderdaad het idee hierachter. Ook omdat ik wat ander spul wil testen, en om dat goed te doen kan ik het niet over andere lagen wax aanbrengen imho. Maar als je de auto echt een grondige beurt wilt geven is het m.i. sowieso niet verkeerd om met klei te beginnen. Als je even wilt toppen of een beetje bijwerken hoeft dat natuurlijk niet perse.

Maar als je toch met cleaner, polish en de hele rataplan aan de gang gaat lijkt het me wel zinnig om deze stap óók te doen. Sterker nog, het lijkt me redelijk essentieel als je het goed wilt doen, getuige de foto's.

De auto is m'n eigen S8. Een binnenslaper die eind februari / begin maart als volgt is gedaan:

  1. wassen
  2. kleien
  3. Deep Crystal 1 Cleaner*
  4. Deep Crystal 2 Polish*
  5. Gold Class Liquid*
  6. Pete's 53
  7. afnemen met Last Touch / Quik Detailer

    *machinaal gedaan met de AEG EXE 460.

Uiteraard is het kleien de vorige keer óók grondig gedaan. Overigens is dit nog niet eens extreem, de vorige keer kwam er beduidend méér af. Al moet ik wel zeggen dat het voor een schone, goed onderhouden auto redelijk verbazingwekkend is wat je er nog afhaalt. Hij staat goed in de wax, krijgt niet de kans om lang vuil te blijven en slaapt binnen.

Een deel zal verklaard kunnen worden door de enorme aantallen muggen die ik al op de auto heb gehad. Uiteraard heb ik die steeds asap weer verwijderd, maar je krijgt toch niet alles weg (blijkbaar).

Er zitten trouwens een paar kleine restsporen op van insecten die niet weg te krijgen zijn. Minimaal op deze auto, maar ik heb op andere auto's wel hele 'shadow graveyards' gezien (m.a.w. de bugs zijn weg, maar de 'schaduw' blijft, vergelijkbaar met vogelpoep). Ik vermoed dat hier Scratc-X o.i.d. aan te pas moet komen.

Verder heeft de auto na de laatste waxbeurt één keer 's nachts buiten gestaan, in een vrij lommerrijke omgeving. Ik heb het idee dat er toen een hele fijne mist van 'hars' over de lak is gekomen. Dit was niet de normale - duidelijk zichtbare - harsregen, maar echt wat héle kleine microdruppeltjes, die je alleen zit als je óver de lak kijkt en heel goed oplet. Dit leek weg na een goede wasbeurt maar het kan dat er nog wat sporen zijn achtergebleven die met het blote oog niet zichtbaar zijn/waren.

Anyhow, de moraal van het verhaal lijkt me dat je niet zomaar kunt aannemen dat kleien overbodig is.
 
Ik doe na het wassen altijd even het boterhamzaktestje, als ik dan wat voel, dan doe ik even kleien. Soms
is het nodig en soms niet. Aangeven dat een wagen maar 1 a 2 keer per jaar gekleid hoeft te worden
is natuurlijk een gemiddelde, het hangt af van een aantal factoren, zoals gereden km-ters, waar
de wagen wordt geparkeerd, in welk gedeelte van het land de wagen wordt bereden, etc etc.
 
ik heb mijn auto eigenlijk altijd onder bomen staan
zowel thuis als op het werk
dit zou dus betekenen dat ik eens in de 3 maand moet kleien? (moet al bijna elke dag kleien :D )
 
Ik had mijn auto voor het laatst gekleid ergens in augustus vorig jaar en 2 maanden geleden weer, maar er kwam geen 10% vanaf wat jij er nu af haalt.
 
Ik heb dit probleem ook niet, 1x per jaar ,meer doe ik het niet (op m'n eigen wagen dan wel te verstaan).
 
Als ik klei is dat ná het wassen met Meguiars NXT shampoo. Zo extreem veel vuil als jij ervan af haalt, heb ik nog nooit gezien! Ik doe kennelijk iets anders tijdens het wasproces ofzo. Soms als ik hars of pitjes op de lak heb, dep ik de lak vantevoren voorzichtig met handdoeken die in de NXT shampoo zijn gedoopt, als een soort voorbehandeling voorafgaand aan het wassen. Mijn klei blijft vrijwel wit, altijd! meuh
 
Tsja, misschien boen ik wat harder dan... :p

Zal deels wel door de absurde hoeveelheid muggen zijn gekomen, en deels door de hars.

Maar als je je auto ééns per jaar doet en de klei blijft wit haal je 'm er misschien te licht overheen. Ik heb één keer gepoetst zonder kleien, dat doe ik dus nooit meer. Zonde van het werk, want de lak voelde toch niet echt glad aan.
 
Ik gebruik mijn auto erg veel (300km op een dag) en als ik klei dan haal ik echt niet zo veel er vanaf.
De laatste keer dat ik heb gekleid is 2 maand terug en de lak blijft glad aanvoelen.
Als je je lak maar goed onderhoud en een goede wax aanbrengt en een beetje rekening met parkeren houd (niet onder bomen neerzetten ofzo) dan hoef je echt niet zo vaak te kleien en haal je er nooit zoveel vuil nog vanaf.
 
Mijn auto 4 weken geleden een full detail gegeven, was daarvoor in september voor het laatst gedaan. Vervuiling in de klei was minimaal. Het ergste zat bij de spatborden en onderzijde van de deuren. Vind het dus vreemd dat er in zo'n korte tijd zoveel vervuiling op de lak zit bij je.
Er moeten dus verontreinigende factoren in de buurt zijn.
 
Hmm, vreemd... De auto zit strak in de wax (GC + een paar lagen Pete's) en staat 's nachts eigenlijk altijd binnen. Ik heb hem na die ene nacht buiten onder de bomen afgespoten met een (warme) HD reiniger, en daarna afgespoeld met 'vlekvrij naspoelen' (wax uit die apparaten gebruik ik nooit). Wat ik wel vreemd vond is dat er wat schuim bij zat, normaal is het meestal alleen kalkvrij water. Daarna leek de lak iets minder glans te hebben. Later ontdekte ik die minuscule harsdruppeltjes, dus heb ik het daaraan geweten (half opgeloste hars door het warme water). Verder is er niets vreemds gebeurd.

Ik rijd nog wel eens 'vlot' door (in Duitsland) en het komt natuurlijk van de voorkant van de auto, dat kan ook nog een rol spelen. En die muggen dan... :weetniet

Een deel kan van de randjes achter de grille komen, maar die heb ik éérst met APC gedaan. Dat is dus ook niet de (hele) oorzaak.
 
als je auto goed in de wax zit (1 keer in de 2 maand) en je houd het bij met UQD, hoevaak zou je dan ongeveer moeten kleien als die bijna elke dag onder de bomen staat?
fijn dat ik in zo'n groene buurt woon :sob:
 
Elke dag... :d

Nee, gekheid. Maar het is IMO zeker aan te raden om vóór je opnieuw gaat detailen even de lak te voelen. Als deze een beetje 'grittig' aanvoelt i.p.v. perfect glad, zeker kleien.

Het kan sowieso geen kwaad, en het is zo gebeurd uiteindelijk. Als je gaat poetsen zonder te kleien om er later achter te komen dat het resultaat toch niet je dat is heb je véél meer werk...

Ik denk sterk dat het nachtje buiten onder de bomen toch de boosdoener is geweest. De lak die ik nu net opnieuw heb behandeld is spiegelglad, de rest voelt toch licht 'grittig' aan, alsof je de minuscule spikkeltjes hars (?) kunt voelen. Zichtbaar zijn ze niet meer na een wasbeurt, voelbaar dus wel.

De rest van de auto wordt dus ook weer gekleid als ik daarmee ga beginnen. (Ik heb de neus even als testobject gebruikt, normaal poets ik altijd de hele auto uiteraard). ;)
 

Vergelijkbare onderwerpen