• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

kleine polijstmachine voor erbij

Evt

Detailing trainee
16 feb 2024
56
30
Dag mede detailers,

Als iemand die zijn hobby steeds fanatieker wil beoefenen zit ik te denken aan een upgrade van mijn collectie.
Ik wil een kleine polijstmachine aanschaffen waarmee ik de bumpers, deurlijsten spiegels en andere kleine stukken van de auto wil behandelen.
Ik zie op het internet/ social media verschillende polijstmachines gebruiken en ik vraag me af wat verstandig is om te doen.
Ik twijfel tussen een kleine machine waar je 45mm pads op gebruikt. erg klein en fijn voor de kleinste hoekjes.
Maar ergens denk ik dat de Dap mini waar je 75mm pads op gebruikt al klein genoeg is voor de meeste auto's.

Ik ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen. is de kleinste versie (45mm) een must of de dat mini al voldoende?
 
Hier een tevreden gebruiker van de Flex PXE80 met 25mm, 50mm en 75mm i.c.m. de 3mm, 6mm en 12mm excenter hulpstuk.
Persoonlijk gebruik ik de 75mm backingplate niet op de Flex omdat de machine hiermee het best zwaar te verduren heeft, dan pak ik liever de gesnoerde Rupes LHR75 Mini.
 
Had iemand de PXE80 al geadviseerd?

Echt een top apparaat. Heb hem nu anderhalve maand en ik had dat al veel eerder moeten doen.
Met name de hele kleine pads zijn echt top.

Met de kleinere pads kan je prima van accu naar accu werken want die zijn in no-time vol.
Zoals Patrick terecht opmerkt : de 75mm pads lopen wel wat zwaarder waardoor je accu vaak net ff wat sneller leeg is als je andere vol is.

Tip : als je pads gat zoeken kijk dan of je die trapezium vorming kan vinden.

IMG_3356.jpeg


IMG_3358.jpeg
 
Ik denk dat je onderscheid moet maken, of je een machine als eerste (en voorlopige enige machine) aanschaft of als extra machine. Waar je bijvoorbeeld ook met een DAP mini en vergelijkbare apparaten nog wel eens tegenaan loopt is dat de polijstschijf wel vrij klein is, maar de behuizing van de machine is niet veel kleiner dan een standaard DAP. Als enige apparaat is een mini misschien wel prettig, maar met grote vlakken zoals een dak of motorkap ben je nog steeds behoorlijk wat tijd kwijt door de vrij kleine pads. Als je al een standaard DAP hebt, is een apparaat met pads van 50 mm en kleiner wel heel fijn, omdat je dan ook de lastige hoekjes beter bereikt met je polijstmachine.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Als je kritisch bent en dus ook echt de hoekjes en geulen in contouren strak wilt krijgen dan is 50mm en 30mm een must. Bij een motor al helemaal maar ook bij auto's. De PXE heeft hier meer draaiuren dan de overige machines en dat komt met name door de puntjes op de "i" en het kritisch corrigeren.
 
Ik denk dat je onderscheid moet maken, of je een machine als eerste (en voorlopige enige machine) aanschaft of als extra machine. Waar je bijvoorbeeld ook met een DAP mini en vergelijkbare apparaten nog wel eens tegenaan loopt is dat de polijstschijf wel vrij klein is, maar de behuizing van de machine is niet veel kleiner dan een standaard DAP. Als enige apparaat is een mini misschien wel prettig, maar met grote vlakken zoals een dak of motorkap ben je nog steeds behoorlijk wat tijd kwijt door de vrij kleine pads. Als je al een standaard DAP hebt, is een apparaat met pads van 50 mm en kleiner wel heel fijn, omdat je dan ook de lastige hoekjes beter bereikt met je polijstmachine.
Precies het antwoord dat ik zocht. Ik twijfelde tussen een dap mini of nog kleiner, heb idd al een standaard Dap waar 125mm pads op passen en evt nog 90mm met de meegeverde kleinere backingplate.

Omdat ik het weinig kan voorstellen, dacht ik dat 50mm of zelfs 30mm echt veel te klein zou zijn en 70mm klein genoeg voor de lastigere hoekjes.

Ik weet nu wel welke polijstmachine op mijn verlanglijstje komt. Dat is nog wel ff doorsparen.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en schaef
Ook ik heb de PXE80 en bevalt uitermate goed. Enig minpuntje vind ik dat als je 80mm schijf gebruik hij snel stop met roteren. Je. moet dan echt lichtjes over de lak gaan wil je pad kunnen laten draaien.
Maar ik gebruik eigenlijk alleen maar de 30mm en de 50mm. Voor 80mm gebruik ik de Dap en dan voor de 125 de Rupes.
 
I.c.m. een microvezelpad is de PXE echt uitstekend met 75mm. Finishingpads zijn ook prima maar de stuggere foampads (cutting) bieden inderdaad net teveel weerstand om prettig te werken op 75mm.
 
  • Leuk
Reactions: Thomaso
Na mijn standaard DAP was mijn 2e machine een Proxxon haakse polijstmachine, kostte ruim 100 euro, met als nadeel dat de meegeleverde pads niet optimaal zijn (in de praktijk gebruik ik hier Rupes en Nanolex padjes op). De machine is ook een rotary, dat betekent dat je wel moet blijven bewegen met polijsten, anders krijg je een bak hologrammen. Vermogen van 100 Watt lijkt laag, maar is in de praktijk voldoende door je pads een klein oppervlak hebben, en de traploze toerenregeling is ook fijn. Mijn exemplaar heeft een kort snoertje en werkt op 220 Volt, maar er is ook een accu-versie voor een paar tientjes extra.
image.jpg