• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kleurverlies leder door gebruik leathercleaner

Hendrik-Jan

Detailing rookie
3 jul 2016
4
2
Beste forumleden,

Het rood lederen interieur van mijn Abarth was nog in goede staat maar ik wilde graag terug de originele matte look en bovendien het leder voeden zodat het nog lang mooi zou blijven.

Na verschillende topics door te lezen had ik gekozen voor de producten van Gliptone (cleaner en conditioner)

Dit weekend ben ik op volgende manier te werk gegaan:

-Zetels met de stofzuiger proper gemaakt.
-Zetels met een vochtige microvezeldoek afgenomen om oppervlakkig vuil te verwijderen.
-Laten drogen.
-Cleaner aangebracht op onzichtbare plek om te testen of de kleur zou loskomen. Was niet het geval.
-Cleaner deeltje per deeltje op de zetel aangebracht, met swissvax paardenhaarborsteltje zachtjes "geborsteld" en dan afgeveegd met droge microvezeldoek.
-Dit laatste herhaald op de meest blinkende/vuile plekken zoals bv. de wang aan de instapzijde.

Op een gegeven moment (op het einde van het proces) merkte ik een rode veeg op de microvezeldoek en op één welbepaalde plek was er effectief een lichtere rode kleur te zien. Deze plek blinkt ook meer dan de matte look die de rest van de zetel wél heeft teruggekregen. (De plek zit op het voorste zitgedeelte thv de dubbel streep.)

l5aqivopaolgi.webp

Ik vraag me af hoe dit zou kunnen komen en of iemand hiermee ervaring heeft?
Bovendien zou het leuk zijn moest dit (eenvoudig) terug verholpen kunnen worden.

Bedankt!

Gelakt leer houdt niet altijd van MicroFiber
Er zijn zelfs fabrikanten van stoelen die er voor waarschuwen

Persoonlijk neem ik liever witte badstof

Overigens kan die voorste reep best verschillen van de rest
Qua slijtage / behandeling en materiaalsoort

Bedankt voor jullie reacties.

Ik dacht eerst ook aan een herstelling maar dat lijkt me een beetje vreemd aangezien de auto nog geen 3 jaar oud is en minder dan 50000km heeft gereden. Hoe zou ik een vroegere herstelling kunnen herkennen?

Ik zal geen microfiber meer gebruiken:)

Iemand enig idee hoe ik dit terug naar de originele kleur + matheid kan krijgen? Ik dacht aan die producten van colourlock voor colour repair?
Is het na een herstelling mogelijk om het leder nog te reinigen of zal de herstelde plek steeds weer haar kleur afgeven?

Rood is in het algemeen een lastige kleur om geen verschillen te krijgen
Of het af blijft geven weet niemand zeker, dat zal je moeten ervaren
Schoongemaakt leer ziet er veelal wat matter uit, slijtage geeft glans

Vriend van mij heeft ook een abarth 500 met rood leder, daarbij had ik precies het zelfde. Heb zowel denswissvax cleaner als die van gliptone gebruikt, allebei werden roze.

Je kan idd proberen om het terug bij te kleuren met colourlock leder fresh. Net ook gedaan op mijn leder zetel op de Audi (was instapschade aan de wang, 10 jaar oud interieur). Ik raad je wel aan om dan de hele zetel bij te kleuren want kleurverschil heb je zowiezo, zelfs al is het op maat gemaakt.

Nee heb gewoon het leder verder gereinigd en in de conditioneer gezet. Gaf daarna geen rood meer af op kleding e.d.

Zelfde locatie op de zetel? Of geen specifieke zichtbare plek?

Plek geeft bij mij ook geen kleur meer af maar heeft minder diepe rode kleur en blinkt. Durf mijn zetels nu ook nooit meer te reinigen:/ Misschien ander middel gebruiken?

Geen specifieke plek, gewoon op de gehele zitting. Rugleuning en achterbank gaf niet af.