• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lederen stuur gereinigd met Autoglym Interior Shampoo en Gyeon Scrubpad...

Morpheus02007

Detailing guru
6 sep 2021
575
125
Welle, Oost-Vlaanderen, Belgium
Normaal kuis ik mijn interieur met microvezeldoeken en borstels om in de poriën te kunnen reinigen van dashboard, stuur, portieren en ander kunsstof en leder.
Ik gebruikte ook andere producten zoals Kenotek Interior Cleaner en Koch Chemie Pol Star omdat vooral de laatste tamelijk mild reinigt doordat jezelf de gewenste sterkte kan regelen door de concentratie.

Nu voor de eerste dus Autoglym Interior Shampoo met de tevens nieuwe Gyeon Scrubpad en emmertje lauw water. Ik begon aan het stuur....wat was ik geschrokken toen ik zag hoe vuil de pad werd. Ik reinig nochtans mijn stuur steeds goed. Pad uitgespoeld en nog eens over het stuur geweest en terug weer vuil in. Ik begon bang te worden dat ik misschien de verf van het stuur meenam. Niet normaal. Ik ben er trouwens nog steeds niet gerust op. Ik heb het stuur afgedroogd met microvezeldoek en Auto Finesse Hide Conditioner aangebracht met pad.

Iemand dit ook al voorgehad? Een nieuwe combinatie van producten doet je soms twijfelen als het effect zo extreem is.

Dit zijn foto's van na het reinigen, maar mijn stuur voelde mooi glad aan en er zat geen glans op en voelde niet vuil aan btw.

IMG20230823213846.jpg
IMG20230823213805.jpg
IMG20230823213715.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gyeon scrubpad ken ik niet, en Autoglym Interior shampoo zou ik niet voor een stuur gebruiken. Ik gebruik de Interior shampoo wel regelmatig voor tapijt, matjes en zitmeubilair (zonder leren bekleding), en soms ook voor de deurpanelen als die met textiel bekleed zijn. Effect bij mijn gebruik is gewoon goed, maar ik gebruik het dan ook met een extractor om het vuile water uit de behandelde oppervlakken te zuigen.

Voor een stuur zou ik hetzelfde gebruiken als voor dashboard en andere harde kunststof, mijn huidige favoriet daarvoor is Monello Matte Opaco.
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Ik heb ook de Monello Matte Opaco en die is idd ook wel heel goed. Maar de Autoglym Interior Shampoo was in korting, en ik dacht...waarom niet. De reinigingskracht is wel groot, maar de Gyeon Scrubpad is wel fantastisch hoor. Die heeft 2 zijden , de witte zijde heeft allemaal zeer fijne haartje die super compact bij elkaar staan en dus eigenlijk werken als een borstel maar dan met honderden meer haartjes. Ik wil niet meer zonder, zeer handig voor het reinigen van stuur, leder en alle andere kunststof interieur delen. Echt zeer handig....de zwarte zijde is van schuim zoals een applicatie voor een dressing mee aan te brengen.
 
  • Leuk
Reactions: Brad
Korting of eigenlijk beter de prijs, kan de doorslag geven om merk Y in plaats van merk X te gebruiken, maar wel voor een materiaal waarvan ik weet dat het product geschikt is, zeker als producten elkaar qua werking/gebruiksgemak niet veel ontlopen. Om het extreem te stellen: ook als zoutzuur in de aanbieding is, ga ik daar toch mijn velgen niet mee reinigen.
 
  • Leuk
Reactions: Ester en Ric325i
Leder zie ik er niet bijstaan op de site, juist nog gecheckt omdat soms in de loop der jaren de beschrijving wel eens wordt aangepast. Nu is zogenaamd leder in een auto in 99% van de gevallen een kunstleer, ondanks de beweringen in folders van autofabrikanten. Alleen bij auto's die een nieuwprijs hebben, die vergelijkbaar is met de prijs voor een rijtjeshuis kom je nog echt leer tegen. Omdat een stuur (goede grip, niet glad) ook voor de veiligheid belangrijk is, zal ik daar niet zomaar een willekeurig product op loslaten. Nu ben ik misschien wel iemand die aanzienlijk kieskeuriger is dan gemiddeld in het kiezen van producten, waarbij namen van grote merken voor mij niet belangrijk zijn, ik kies op basis van producteigenschappen en prijs.

Waar ik vooral (in het algemeen) voor wil waarschuwen, is dat producten in eerste instantie prima lijken te werken ook voor zaken waar ze eigenlijk niet echt voor bedoeld zijn. Soms wordt pas veel later duidelijk dat een product op een bepaald materiaal heeft ingewerkt en komt de schade pas maanden of jaren later naar voren, en na zo'n periode is vaak lastig vast te stellen wat nu de oorzaak is geweest. Een voorbeeld: sinds een aantal jaren is het materiaal voor koplampunits wat veranderd ten opzichte van bijvoorbeeld 10 jaar terug. Vroeger kon je een koplamp gewoon met alcohol reinigen, tegenwoordig kan dat niet meer bij een aantal automerken, zeker niet met IPA, omdat je dan na een aantal maanden kleine barstjes/sterretjes in het 'glas' van de koplamp krijgt. Dat betekent bijvoorbeeld ook dat je bij het polijsten van een auto op moet letten, dat als je met IPA ontvet, dat dit absoluut niet op de lampunits mag komen.
 
  • Leuk
Reactions: Ester en Quantoxx
Wat is er nou precies aan het handje dan? ;)
De Scrubpad gebruikte je nu voor het eerst en je wilt nooit meer zonder, maar je hebt wel fratsen op het stuur door de pad of misschien het gebruikte product?

''Remember Interior Shampoo is not suitable for leather. When cleaning leather, use a soft brush to work away dirty from the stitching, before applying Leather Cleaner''
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Leder zie ik er niet bijstaan op de site, juist nog gecheckt omdat soms in de loop der jaren de beschrijving wel eens wordt aangepast. Nu is zogenaamd leder in een auto in 99% van de gevallen een kunstleer, ondanks de beweringen in folders van autofabrikanten. Alleen bij auto's die een nieuwprijs hebben, die vergelijkbaar is met de prijs voor een rijtjeshuis kom je nog echt leer tegen. Omdat een stuur (goede grip, niet glad) ook voor de veiligheid belangrijk is, zal ik daar niet zomaar een willekeurig product op loslaten. Nu ben ik misschien wel iemand die aanzienlijk kieskeuriger is dan gemiddeld in het kiezen van producten, waarbij namen van grote merken voor mij niet belangrijk zijn, ik kies op basis van producteigenschappen en prijs.

Waar ik vooral (in het algemeen) voor wil waarschuwen, is dat producten in eerste instantie prima lijken te werken ook voor zaken waar ze eigenlijk niet echt voor bedoeld zijn. Soms wordt pas veel later duidelijk dat een product op een bepaald materiaal heeft ingewerkt en komt de schade pas maanden of jaren later naar voren, en na zo'n periode is vaak lastig vast te stellen wat nu de oorzaak is geweest. Een voorbeeld: sinds een aantal jaren is het materiaal voor koplampunits wat veranderd ten opzichte van bijvoorbeeld 10 jaar terug. Vroeger kon je een koplamp gewoon met alcohol reinigen, tegenwoordig kan dat niet meer bij een aantal automerken, zeker niet met IPA, omdat je dan na een aantal maanden kleine barstjes/sterretjes in het 'glas' van de koplamp krijgt. Dat betekent bijvoorbeeld ook dat je bij het polijsten van een auto op moet letten, dat als je met IPA ontvet, dat dit absoluut niet op de lampunits mag komen.
Idd vaker gehoord dat koplampen niet goed tegen ipa kunnen maar op welke manier krijg je ze wel veilig vetvrij?
Nu zag ik trouwens pas dat er speciale pads op de markt zijn voor koplampen die verkleuren boven de 45 graden want hogere temperaturen kan dat plexiglas niet verdragen schijnt.
 
Neen, ik weet eigenlijk niet hoe het komt dat er zoveel "vuil" van het stuur gekomen is. Ik dacht echt dat ik steeds alles goed reinigde, daarom dat ik echt voor de eerste keer bang was dat ik iets verkeerd deed. Nu blijkt inderdaad dat ik iets verkeerd deed, ik ging er vanuit dat ik Autoglym Interior Shampoo wel mocht gebruiken op mijn lederen stuur. Blijkbaar is dat fout. Mijn stuur lijkt op het eerste zicht geen schade te hebben, maar ik was er niet gerust op. Ik heb het nadien afgenomen met vochtige microvezeldoek en dan het stuur met Auto Finesse Hide Leather Conditioner behandeld.

Nu.... misschien panikeer ik wel onnodig....Morgen bij licht alles eens goed nakijken en hopelijk is er niets aan de hand. Volgende zal ik het maar rustig bij een 1 op 20 verdunde Pol Star houden voor het stuur.

Aan de Scrubpad zal het niet liggen, die deed het fantastisch.
 
Leder zie ik er niet bijstaan op de site, juist nog gecheckt omdat soms in de loop der jaren de beschrijving wel eens wordt aangepast. Nu is zogenaamd leder in een auto in 99% van de gevallen een kunstleer, ondanks de beweringen in folders van autofabrikanten. Alleen bij auto's die een nieuwprijs hebben, die vergelijkbaar is met de prijs voor een rijtjeshuis kom je nog echt leer tegen. Omdat een stuur (goede grip, niet glad) ook voor de veiligheid belangrijk is, zal ik daar niet zomaar een willekeurig product op loslaten. Nu ben ik misschien wel iemand die aanzienlijk kieskeuriger is dan gemiddeld in het kiezen van producten, waarbij namen van grote merken voor mij niet belangrijk zijn, ik kies op basis van producteigenschappen en prijs.

Waar ik vooral (in het algemeen) voor wil waarschuwen, is dat producten in eerste instantie prima lijken te werken ook voor zaken waar ze eigenlijk niet echt voor bedoeld zijn. Soms wordt pas veel later duidelijk dat een product op een bepaald materiaal heeft ingewerkt en komt de schade pas maanden of jaren later naar voren, en na zo'n periode is vaak lastig vast te stellen wat nu de oorzaak is geweest. Een voorbeeld: sinds een aantal jaren is het materiaal voor koplampunits wat veranderd ten opzichte van bijvoorbeeld 10 jaar terug. Vroeger kon je een koplamp gewoon met alcohol reinigen, tegenwoordig kan dat niet meer bij een aantal automerken, zeker niet met IPA, omdat je dan na een aantal maanden kleine barstjes/sterretjes in het 'glas' van de koplamp krijgt. Dat betekent bijvoorbeeld ook dat je bij het polijsten van een auto op moet letten, dat als je met IPA ontvet, dat dit absoluut niet op de lampunits mag komen.
Blijkbaar mag je er wel leder mee reinigen, alleen ben je beter met Autoglym Leather Cleaner(is een extra product dus extra cash voor Autoglym), maar hier zetten ze duidelijk dat het op een stuurwiel mag gebruikt worden.
Screenshot_2023-08-24-00-06-12-53_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Dus interieurstoffen en harde oppervlakken. (Kunststof/vinyl/stof/etc)

... als je stuur dit materiaal bevat. ;) Bevat het leer, dan kan je beter specifieke producten hiervoor gebruiken.

Maar, zoals Cordoba aangeeft, is écht leer vrij zeldzaam in de gemiddelde auto. Vaak wordt er gebruik gemaakt van kunstleer en kunststof. Dan zou je denken dat het spul er juist wél op gebruikt kan worden.
Maar op het stuur is het vaak een combi van harde kunststoffen en zacht(er) kunstleer.
 
  • Leuk
Reactions: Morpheus02007
@Morpheus02007 In mijn ogen is het verstandig om je steeds af te vragen of een bepaalde keuze wel verstandig is: het gebeurt af en toe dat mensen klakkeloos aannemen dat iets wel kan, en er pas na schade en schande achter komen dat het toch niet kan. Door jezelf dingen af te vragen, en zo goed mogelijk te begrijpen hoe processen werken kun je die schade vaak gewoon voorkomen. Dat is ook de kracht van een forum: heel vaak zijn er mensen met kennis en ervaring op een bepaald gebied, die zaken beter in kunnen schatten, en ook uit kunnen leggen waarom iets niet of juist wel werkt.
 
  • Leuk
Reactions: Morpheus02007
Dat is idd waar. Ik ben ook zeer bang dat ik iets verkeerd doe wat onherstelbaar schade kan aanrichten. Ik doe soms ook eens auto's van iemand anders, dus ik moet kunnen vertrouwen op de werkwijze en producten die ik gebruik.

Mag ik eens vragen op welke manier jullie een "lederen stuur" dus met stiksels veilig reinigen? Het vet dat soms op een stuur kan hangen is soms echt wel hardnekkig.

Voor textiel in het interieur te reinigen gebruik ik Pol Star in een 1 op 10 concentratie. Ik gebruik dit ook normaal voor leder te reinigen. Voor het interieur te reinigen gebruik ik verschillende producten naargelang de graad van vervuiling. Gyeon Interior Detailer, Poorboy's Spray and Wipe, Monello Matte Opaco, Kenotek Interior Cleaner.... Nieuwste aanwinst is Autoglym Interior Shampoo.

Voor dressing op dashboard en kunststof 303 Aerospace Protectant, Poorboy's Natural Look, CarPro Perl 1 op 4.

Auto Finesse Hide Leather Conditioner voor na het reinigen van leder.

Ik heb ook nog APC's van Poorboy's APC+D, Surfex-HD en Nanolex Professional APC, maar deze gebruik ik liever niet in het interieur.

Zie ik iets over het hoofd wat echt cruciaal is?
 
Ik reinig mijn stuur met Matte Opacco (zoals hierboven al genoemd) en het 3 doeken-systeem. Ik gebuik de witte interieur doeken van Monello en een paardenhaar borstel.
Product op borstel sprayen en dan het stuur inborstelen. Daarna afnemen met droge doek. Dan afnemen met natte doek (uit emmer met lauwwarm water). Daarna afnemen met schone droge doek. Zo weet je zeker dat al het vuil en ook het residu van het product, van je stuur af is.
Bovenstaande instructie kreeg ik van CC toen ik mijn stuur voor het eerst ging reinigen.
Overigens ben ik nu in twijfel of ik een lederen of een kunstlederen /kunstof stuurwiel heb.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Lederen stuur reinig ik met de Gyeon leather mild set. Zit een borstel bij in, een schuimpomp met reiniger en een witte doek, natijd zet ik er dan de bijgeleverde leathercoat op. Plakt eerste uur meestal even tot de leathercoat goed opgedroogd is. De borstel haal ik ook over de stiksels heen aangezien daar vaak ook erg veel vuil in gaat zitten. Kunstofstuur zou ik gewoon met een interior product doen zoals in mijn geval, interior detailer of Cabin Krug, dit met een kwast inwerken en afnemen met een doek. Ik merk wel dat ik een witte doek fijn vind voor het interieur omdat je daarmee goed ziet of iets schoon is geworden
 
Ik gebruik ook de witte Monello doeken...Het zijn voor het interieur gewoon de beste die er zijn. Ik deed ook het stuur op dezelfde methode met borstel vochtige doek en droge doek. Nu is de borstel vervangen door de Gyeon Scrubpad en dat is echt wel wat anders hoor. Gisteren nog eventjes het stuur gedaan van de Skoda Roomster die gebruikt wordt voor boodschappen of containerpark, dus die krijgt wat meer te verduren. Nu de "Veilige" Pol Star gebruikt...Het stuur was eerst glanzend, na 1 behandeling was het stuur weer mooi mat en voelde weer goed aan.

Ik vind de Scrubpad van Gyeon een onmisbare tool geworden en 1 van mijn favorite detail gereedschappen/producten. Hoort thuis in het rijtje van Mothers Mag & Aluminium Polish, Poorboy's Spray and Wipe, Invisible Glass,.... Onmisbaar dus.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en Cordoba
  • Leuk
Reactions: RoyR
@Ester In de verkoopfolder zal wel gestaan hebben dat je auto een lederen stuur heeft, jouw Mii (ook uit de Skoda-fabrieken) zal een vergelijkbare stuurbekleding hebben als mijn Fabia, waarbij het verschil vooral in de afmetingen en de bedieningsknoppen op het stuur zal zitten. Auto heeft dus gewoon een stuur met bekleding van kunstleer, kun je behandelen als leer dat levert geen probleem op.
 
  • Leuk
Reactions: Ester
@Cordoba dankjewel! Ik heb nooit echt kunnen achterhalen wat voor materiaal het nou is, maar ik twijfelde wel of het leer is (terwijl dat wel vermeld werd, heb de auto overigens niet nieuw gekocht). Ik vind mijn stuur 'mooier' dan sommige kunstof stuurwielen, dat dan weer wel. Maar ik onderhoud mijn stuur natuurlijk ook goed ;) En echt leer zou toch duidelijk te herkennen moeten zijn. Kunstleder lijkt mij meest logisch inderdaad.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Quantoxx
Ik gebruik ook de witte Monello doeken...Het zijn voor het interieur gewoon de beste die er zijn. Ik deed ook het stuur op dezelfde methode met borstel vochtige doek en droge doek. Nu is de borstel vervangen door de Gyeon Scrubpad en dat is echt wel wat anders hoor. Gisteren nog eventjes het stuur gedaan van de Skoda Roomster die gebruikt wordt voor boodschappen of containerpark, dus die krijgt wat meer te verduren. Nu de "Veilige" Pol Star gebruikt...Het stuur was eerst glanzend, na 1 behandeling was het stuur weer mooi mat en voelde weer goed aan.

Ik vind de Scrubpad van Gyeon een onmisbare tool geworden en 1 van mijn favorite detail gereedschappen/producten. Hoort thuis in het rijtje van Mothers Mag & Aluminium Polish, Poorboy's Spray and Wipe, Invisible Glass,.... Onmisbaar dus.
Ik gebruik zelf ook pol star, en zelfs bij 1:5 met zo’n zelfde scrub pad heb ik geen problemen. De “glanzende” vetvlekken gaan er na een paar hits wel volledig uit maar heb niet het idee dat ik bij de skoda alle verf eruit trek. Het stuur is enkel en beetje versleten aan de bovenkant door de vorige eigenaar.

Heb ook autoglym leather cleaner, maar die was toen destijds te zwak. En de geur is niet mijn ding. Werkt trouwens wel goed op leren schoenen :joy:

Eerst deed ik het altijd met een kwast, maar die kortharige scrubpads zijn echt super voor leer.
 
  • Leuk
Reactions: Morpheus02007