• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kleurverschil machinaal poetsen?

DennisvM

Detailing rookie
12 jun 2016
18
2
31
Zoals de titel luidt zit ik momenteel met een vraagstuk.

Mijn vader heeft een rode Renault Kangoo voor zijn bedrijf uit 2005. Nu hebben hier stickers op gezeten van een vorig bedrijf. Daardoor zie je dus iets kleurverschil.

Nu kan ik hem bij mijn detailer laten behandelen tegen het kleurverschil, maar wellicht kan ik dit zelf ook proberen met een machine.

Mijn vraag is dus:

-kan ik dit zelf machinaal poetsen of heb je hier veel ervaring voor nodig?

-Is een dap900 v3 hier genoeg voor? Ik wil namelijk meerdere auto's gaan doen thuis en eventueel van wat vrienden.

Ik hoor graag jullie advies :)

Zelf polijsten is niet zo moeilijk, zeker niet met een DAP.

Kleurverschil van stickers wegkrijgen kan wel lastig worden. Met wat pech zit de verkleuring door UV in een kleurlaag onder blanke lak. Daar kom je niet bij met polijsten.

Is zoiets van tevoren te zien of slechts een kwestie van proberen?

Achter de bestickering is de lak nog mooi, daarnaast is hij gewoon verkleurd. Wellicht met een polijstbeurt dat het een stuk minder opvalt omdat de lak weer wat mooier is.

Heb ik dan aan zo'n starterspakket met de dap voldoende of raad je eventueel andere machines aan?

Als ik het zo hoor zou ik inderdaad eens beginnen met een DAP... Ga je een hoop plezier van beleven en ga je veel resultaat mee behalen!
Garanties over het resultaat kan niemand je hier geven, maar beter gaat het altijd zijn!

Heb ik bij zo n starterset nog veel meer nodig of kan ik daar mee uit de voeten? Wel extra pads nodig las ik?

Neem aan dat de dap ook voldoende is voor lichte swirls ed op mijn bmw mee weg te halen?

Je hebt meer dan genoeg aan een 900v3.
Persoonlijk zou ik dan de Power Pack nemen.

Dan heb je meteen :
Gele Pad + Veloce voor het zwaardere werk.
Oranje Pad + Mezzo voor afschalen of de kleine swirls.
Witte Pad + Finale voor de finish!
Plakband om kunststof e.d. af te plakken.
3-pack Peluche Verde doekjes voor het afnemen.

Een paar dingen waar ik niet zonder zou kunnen :
Gyeon Prep als IPA om na een polijststap te gebruiken als reiniger om je werk goed te kunnen beoordelen alvorens de volgende stap te gaan doen.
Extra 3-pack Peluche Verde. Doekjes zul je nodig hebben.

Sommige dingen die je zou kunnen kopen maar niet echt nodig zijn :
Extra pads. Je kunt na elk paneel je pad even onder de kraan reinigen, droog draaien op standje 1 op de DAP en dan weer door. Wil je dit niet elk paneel moeten doen dan is het handig extra pad's aan te schaffen
Wool Pad (paarse) om harde lakken iets makkelijker aan te pakken. Hoeft niet, met de Gele Pad kan het ook maar dan duurt het misschien wat langer

Lekker zelf doen ,
Even het stappenplan doornemen dan ben je al een eind op weg.
Istnogferarie gaf ook goede tips dus ik zeg doen

Is zoiets van tevoren te zien of slechts een kwestie van proberen?
Achter de bestickering is de lak nog mooi, daarnaast is hij gewoon verkleurd. Wellicht met een polijstbeurt dat het een stuk minder opvalt omdat de lak weer wat mooier is.
Heb ik dan aan zo'n starterspakket met de dap voldoende of raad je eventueel andere machines aan?
Nu is er kleurverschil en het valt altijd te proberen om het verschil kleiner/weg te krijgen.
Opknappen doen ze allemaal van een goede polijstbeurt en een DAP setje is vaak een goede eerste stap.
Zorg elk geval dat je er ook bijneemt:
Kleisetje
Extra mf doeken
Wax bv

Weet iemand het verschil tussen de raffini en raffini recessed? Wellicht dat ik het dan inderdaad zelf ga doen. Dan heb ik gelijk een mooie machine voor mezelf om alles goed bij te houden. Staan inderdaad goede tips bij :)

Nu nog even op zoek naar een how to voor het polijsten zelf. Of zit er een mooi boekje bij de dap zelf? :)

@Ric325i

Ik heb de monello klei al en idd een paar doeken extra.

Ik heb natty's Paste Wax voor mijn auto. Kan deze ook op rood of moet ik dan uit zien naar een andere wax? Het betreft overigens geen bus die helemaal strak moet zijn. Als de letters maar zo goed als weg zijn is het al voldoende :) alles extra is mooi meegenomen

De recessed pads zijn ietsjes groter en de backingplate valt in de pad waardoor je minder makkelijk iets raakt met de backingplate. Voor de rest zijn ze exact identiek en passen ze allebei op de 5" backingplate

Ik zou op YouTube wat filmpjes bekijken over polijsten. Genoeg informatie over te vinden. Zelf vind ik de video's van AMMO NYC heel goed.

@Ric325i
Ik heb de monello klei al en idd een paar doeken extra.
Ik heb natty's Paste Wax voor mijn auto. Kan deze ook op rood of moet ik dan uit zien naar een andere wax? Het betreft overigens geen bus die helemaal strak moet zijn. Als de letters maar zo goed als weg zijn is het al voldoende :) alles extra is mooi meegenomen
Ikzelf jakker er bij een detail zomaar 20/30 doeken doorheen afhankelijk van de auto/klus.
Die Natty's kan op elk kleur .

Dankjewel voor jullie reacties en tips :)

Is het dan de moeite om die recessed te nemen? Ze zijn even duur namelijk.

Ik hoor het van de week of ik em mag bestellen. Hij is namelijk voor de zaak dan :)

Is het de moeite om voor de recessed te kiezen? De pads zijn namelijk wel duurder dan. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Maakt niet echt verschil. De een is ietsjes groter en hoger bij de backingplate. Het is gewoon wat je prettiger lijkt. Het is minimaal verschil

Ik heb zelf destijds, toen ik mijn eerste set kocht, niet gekozen voor de recessed pack. In deze set zitten dan wel 6 pads en bespaarde ik een tientje wanneer ik de losse Monello-pads zou kopen die bij de DAP-sets zitten, maar ik vond het fijner om simpelweg extra pads van dezelde 5,5'' te kopen.

In de set heb je 6 verschillende pads waarbij de Groene een hele kleine tussenstap is tussen Oranje en Wit. En ook heb je zowel een Rode en Zwarte Finishing pads die ook minimaal uit elkaar liggen qua werking. In feite koop je dan dus 2 pads die je eigenlijk niet zal gebruiken en dan is dat tientje besparen ook weer 2 tientjes weggooien. :D

De recessed pads zijn naar mijn idee hetzelfde als de standaard foampads, echter valt de backingplat dieper in de pad en vormt er dus een rand rondom de backingplate. Je kan dan dus, als je me je machine in de buurt komt van een rand o.i.d., deze niet met de plate kunnen raken. Maja, dat gebeurt bij mij met de normaal pad ook niet.

Ik heb ná het aanschaffen van de Powerpack extra losse pads besteld. Ik heb nu 4 Gele, 3 Oranje, 2 Witte en 1 Rood
De Gele heb ik de meeste van omdat deze het meeste op hun donder krijgen, opgevolgd door Oranje die weer wat minder te verduren hebben, etc.

Heb je bij jouw Monello - klei al een glijmiddel...? Ik kan je Spray&Wipe aanraden als VEELzijdige detailerspay. Deze is voordelig omdat je hem 1:1 kan verdunnen en is voor vele doeleinden tegebruiken, zoals dus ook claylube.

In totaal zou ik zelf minimaal 3 Peluche Verde Trio's (9 doeken totaal) willen hebben klaarliggen als ik aan een detail begin. Polijstmiddel afnemen, ontvetten, nawrijven, wax afnemen, interieur, ect.

Greetz

Thanks voor je reactie. Als ik het heb gezien zijn de recessed en de gewone op dit moment even duur als pack. Vandaar de vraag. Alleen achteraf pads bestellen is dus duurder. Als t niet echt nodig is koop ik voor hetzelfde geld liever iets anders als extra :)

Bij mijn monello klei zit zo'n spray en de doek. Dus ik denk dat het die is die jij bedoelt.

Monello heeft, voor zover ik weet en kan zien in de shop, geen losse pad-bundel van de Raffini Foam Pads 5,5''. Alleen de Recessed 6-pack. De 5,5'' zijn een tientje per stuk.
Als je het letterlijk bekijkt, is extra pads aanschaffen niet nodig. Zorg er dan wel voor dat je de pads zoveel mogelijk schoonmaakt om overbodige slijtage te voorkomen en de werking van de pad te behouden. Je zal dus vaak naar de kraan moeten lopen of een padwasher van €180,- moeten aanschaffen. :P

Meerdere pas is dus simpelweg lekkerder werken omdat je eerst alle schone pads op kan maken, je heb dan inmiddels wel even staan polijsten, en dan tijdens je adempauze even alle pad kan wassen. Wanneer je weer verder gaat, de eerste even droogdraaien op standje 1-2 terwijl de anderen liggen te drogen. Rince and Repeat.

Het liefst polijst met 1-2 hits bijv. een 1/3 of 1/4 van een motorkap, een halve deur, etc. en pak dan een schone pad. Misschien zou ik nog gewoon wat meer kunnen polijsten en dus wachten met wassen/schone pakken, maar op deze manier weet ik zeker dat de pad niet onnodig slijt en ik ook nog zijn volledige werking gebruik.

Ik heb sinds Mei 2015 vier Gele Pads en zo'n 15 auto volledig gepolijst (+ kleine schade-dingetjes) met Monello-pads en ze zijn nog prima van kwaliteit.

-------

Nope, dat is de Monello - Perfetto en één Peluche Verde. Prima spul! Mocht deze opgaan, dan zou ik kiezen voor de Spray&Wipe.

Greetz

Hier kan ik zeker wat mee :)

Ik zit alleen nog met de vraag of ik dan beter de recessed kan nemen? De bundel inclusief de dap is namelijk even duur als de gewone dap. Dan kan ik em vanavond bestellen :)