• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kleurverschil machinaal poetsen?

Als je kijkt bij de dap 900 is zowel de recessed als de gewone versie icm monello starterspack 235,99. Zou ik dan beter voor de recessed kunnen kiezen aangezien deze toch even duur is qua aanschaf?
 
Ooooh, ik zie wat je bedoeld. Ik was helemaal vergeten dat je ook een Powerpack met Recessed kan kiezen. :P

Tja, als jij liever de recessed pad wilt, dan kan je een set kiezen waar deze bij zitten, uiteraard.

Er is ook nog een verschil tussen Monello-polijstmiddelen en Scoll-polijstmiddelen. Heb je hier al nar gekeken?
Mijn advies is om dan voor Scholl te gaan. (2 staps polijsten) Heb je maar 2 polijstmiddelen / pads nodig.
 
Dat had ik inderdaad wel gelezen Ja. Echter blijft het toch moeilijk om een keuze te maken, omdat dit voor iedereen anders werkt. Ik ga ze zo even op een rijtje zetten en dan kijk ik wel even wat ik doe. Volgens mij kan ik hier geen foute keuze in maken. Maat scholl zou dus de beste optie zijn?
 
Het is ook persoonlijk en goed of fout bestaat niet...

De gewone foam-pads zijn 5,5 inch. De Recessed 6 inch. Lijkt weinig, maar voor kleinere panelen is een 5,5 weer prettiger. Ik heb 5,5 inch altijd een erg fijne maat gevonden! (en nog steeds)
De recessed hebben als voordeel dat, als je bijvoorbeeld langs een dakrailing of bumper gaat polijsten, je een foam-rand om je backing plate hebt zitten en daar wat minder snel schade mee veroorzaakt. Ik heb dat zelf in al die jaren dat ik detail nog nooit nodig gehad...
Mijn advies zou zijn: ga lekker voor de 5,5 inch pads. Betaalbaar aan te vullen en werken fijn!

Dan het polijstmiddel. Monello is gewoon goed. Scholl is iets prijziger om in de toekomst aan te vullen, maar is wel wat krachtiger en geeft vaak in 2 stappen hetzelfde resultaat als Monello in 3 of meer..
Mocht dat wat je koopt niet bevallen, dan kun je in de toekomst altijd nog overstappen op het andere merk als dit op is. Uiteindelijk zal toch niet ieder middel werken op iedere lak.. Let wel, in mijn ogen is het ook niet goed om er gelijk S3 op te knallen. Er zijn ook veel lakken waar een lichtere combinatie juist meer dan genoeg is. In zo'n geval kun je met een te zware combi weer schade aanbrengen...
Wat voor auto's ben je van plan mee te gaan starten?
 
  • Leuk
Reacties: Aficior
Dan wordt het dus de keuze tussen de normale en dan monello's of scholl. Mijn auto is een witte bmw uit 2008. Mijn vriendin heeft een zwarte Swift uit 2005. Daarnaast wil ik een rode Renault kangoo van 2007 doen. Op deze Renault mag ik ook oefenen. Hier wil ik, zoals in de beginpost genoemd, proberen een kleurverschil weg te werken door oude stickers.

Wat zou je dan adviseren?
 
Een swift durf ik zo niet te zeggen, maar BMW kan flink harde lak hebben.. Renault schommelt nogal eens. Mijn Megane heeft bijvoorbeeld erg harde lak, waar Franse auto's over het algemeen wel meevallen..

Ik denk dat ik voor de Scholl zou gaan en zoals altijd zou starten met de lichtste combinatie en dan opschalen op een testspot. Maar ook als je voor de Monello gaat maak je geen verkeerde keuze. Zijn erg fijne polijstmiddelen die ik al jaren met veel plezier gebruik.
Ik ben benieuwd naar de meningen hier!
 
Bedankt voor je uitleg :) ik wacht even af of er nog meer meningen komen en anders bestel ik ze vanavond gewoon. Zoals je zegt, het blijft een persoonlijke keuze.
 
Dat en waarschijnlijk gaat het hier uiteindelijk toch niet bij blijven..

Overigens wel een aandachtspuntje:

De Scholl polijstmiddelen zijn maximaal een jaar houdbaar na aanschaf. Dit in tegenstelling tot de Monello middelen die deze beperking niet hebben... De snelheid waarin je die auto's en toekomstige auto's aan gaat pakken speelt dus ook nog een rol bij je keuze..
 
Dat is wel een belangrijke om mee te nemen idd. Kan je een indicatie geven hoeveel auto's je kan doen met de scholl en monello polijstmiddelen? Zit hier ook nog verschil in?
 
Verbruik hangt erg af van het aantal hits en de benodigde correctie, maar ga er vanuit dat je met een flesje in ieder geval meerdere auto's doet.. Sommigen beweren aan 50 gram per auto voldoende te hebben, anderen gebruiken zo'n hele fles per auto. De juiste methode zit er in mijn ogen ergens tussenin...
 
Een jaar houdbaar of niet, als je weinig auto's doet, dan koop je uiteraard een kleine verpakking. :p Dan is een houdbaarheidsdatum geen nadeel.

Monello of Scholl, beide doen hun ding goed. De verschillen tussen beide zijn voor mij dat ik met Scholl S3 nét wat meer correctie heb, door de specifieke korrel een hele goede finish behaal en hij wat minder stoft als Monello.

Ook met S3, wat vergelijkbaar is met Veloce, kun je zachtere lakken ook aanpakken. Bij Monello pak je dan Mezzo omdat Veloce te grof is, maar je kan dan bij zowel Monello als Scholl een zachtere pad pakken om minder hard te slijpen.


@m@rio - Dan smaken ze niet zo lekker meer. :s


Mijn persoonlijke advies:

Neem een Powerpack met Scholl en 5,5" pads. Deze bevat Peluche Bianco doeken en de Monello bevat Peluche Verde. De Bianco's zijn groter en wit.

Als je later bedenkt dat werken met meerdere pads toch makkelijker is, kan je losse pads erbij nemen.

Mocht je de harde lak van je BMW wel kunnen corrigeren, maar duurt het simpelweg erg lang c.q teveel hits nodig, dan kun je de de S3 gebruiken om een veel geadviseerde combi te proberen: S3 + Scholl Spiderpad. (Sandwich/Navy Blue)

De S30 gebruik je om te finishen en deze is ongeveer te vergelijken met de Monello - Finale.

Je merkt aan deze stappen dat je de middelste stap overslaat die bij Monello er wél bij zit. (Mezzo op Oranje)

Je hebt dus bij Scholl wat van deze voordelen en daarnaast hoef je ook minder pads aan te schaffen als je besluit extra pads erbij te nemen.


Ooh, en kleine pads voor op je bijgeleverde kleine plate is ook wel handig! Dit zul je niet heeeeel vaak gebruiken, dus als je van Geel en Wit één exemplaat hebt, zit je voorlopig goed.
Je kan dan op kleinere panelen beter je oppervlakte raken of strakker om kleine dingen heen werken.

Greetz
 
Ik heb nu onderstaande artikelen erin staan. Hiermee moet ik me voorlopig kunnen redden begrijp ik? En eventueel de spider pad later.


Prijs Totaal
102088 Monello - Peluche Verde Trio - 45x45cm € 12,99 € 12,99
icon_stock_green.gif

102900 Monello - Raffini 4" Foam Polishing Pad - White € 8,49 € 8,49
icon_stock_green.gif

102903 Monello - Raffini 4" Foam Cutting Pad - Yellow € 8,49 € 8,49
icon_stock_green.gif

103430 Polishing Power - DAP900 V3 2-step Scholl Concepts-Monello Starterskit € 232,99 € 232,99
icon_stock_green.gif
 
Jazeker! Als je meerdere auto's wil gaan doen, zou ik er wel nog wat tape bij bestellen.. Voor 3 is een rol krap en de verzendkosten zijn straks hoger dan de kosten van t rolletje...
 
Je hebt ook een ontvetter in huis? Denk aan Gyeon - Prep. Dit kun je tijdens het polijstwerk op een doekje spuiten en je polijstresidu afnemen. Dan verwijder je alles en kun je controleren hoe je werk is gegaan. Ook is het goed om ná je polijstwerk de boel nog even na te lopen en dan maak je alles brandschoon, wat je wax weer lekkerder gaat vinden. Hecht 'ie beter.


Greetz
 
Heb em toegevoegd. Aardig lijstje zo alweer. Hopelijk dit weekend met de renault aan de slag om wat te oefenen :)

Bedankt voor jullie adviezen!
 
Nog even een aanvulling: Japanse auto's hebben over het algemeen een zachte lak (net als Franse auto's), dus de Swift zal waarschijnlijk ook een zachte lak hebben. Dit zijn echter gemiddelde ervaringen, de echte hardheid van de lak is afhankelijk van een aantal zaken:
- is de auto geheel of gedeeltelijk overgespoten (dat kan dus op één auto verschillen in hardheid veroorzaken)
- bij sommige automerken/modellen maakt het verschil in welke fabriek de auto daadwerkelijk is gemaakt (niet alle plants van een autofabrikant hebben dezelfde lakstraat)
- soms maakt de lakkleur verschil: een zwarte auto die van de band rolt kan bijvoorbeeld keiharde lak hebben, en de blauwe die net er na van de band rolt kan veel zachtere lak hebben
- bij sommige merken zit er tussen de modellen veel verschil in de hardheid van de lak
- soms kan een bouwjaar veel invloed hebben op de hardheid van de lak (heeft dan vaak te maken met veranderde lakstraat in de fabriek).

Ik denk dat bovenstaand lijstje wel duidelijk maakt dat een testspot echt noodzakelijk is voor een auto die je niet kent, en dat de algemene regels slechts helpen om te gokken waarmee je moet beginnen als testspot.