• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Machinaal poetsen, effect op lak

BMW 1 M-Driver

Detailing rookie
3 mrt 2016
12
15
Al flink wat topic's gelezen en wat steeds naar voren komt is het feit dat iedereen gigantisch enthousiast is over het machinaal poetsen met een DAP

Nu is mijn vraag eigenlijk de volgende.
Ik wil mijn eigen auto zo nu en dan poetsen met bijvoorbeeld een DAP. Nu vraag ik me af of het niet gevaarlijk is Voor de lak, op een gegeven moment is de lak "op" of is dit niet zo ?

De auto die ik heb is een half jaar oud (oftewel nog bijna nieuw). Ik hoef dus geen diepe krassen of wat dan ook te verwijderen, ik wil de auto puur in Nieuwstaat houden en verzorgen.

Welke DAP zouden jullie aanraden en waarom ...
De auto's die ik ermee wil doen: BMW 1 wit (niet metallic) en een VW UP wit (niet metallic)
 
De dikte van het minuscule laagje dat je door polijsten met een DAP weghaalt is met een goede lakdiktemeter niet te meten
Ga je met een Rotary (vaste zool) aan de slag of zelfs schuren, dan wordt het wat anders.

In principe is een DAP met 500 Watt genoeg, maar met 900 heb je wat marge
De 900 kan je ook langzaam laten draaien en dan werkt hij bijna als een 500

Laat je door CC adviseren, dan heb je gelijk wat je nodig hebt
 
Ik heb zelf een 500 en die werkt echt fantastisch!
Als ik weer moest kiezen had ik nu de 900 gekozen omdat bij VW (jouw Up dus en BMW ook) erg harde lakken zijn.
De 500 haalt het wel, je zult echter wat meer geduld moeten hebben.
Wat met een 900 een uur duurt zal de 500 anderhalf uur of twee uur doen
 
Als je de auto op de juiste manier wast en beschermt dan hoef je ook niet iedere keer te polijsten. En als je al moet polijsten dan is vaak een lichte combi genoeg. Je kunt de machine dan ook gebruiken om wax/sealant aan te brengen...

De blanke lak laag is dan dik genoeg om de technische levensduur van de auto te overleven.

Verkeert wassen (bijvoorbeeld wasstraat) en iedere keer moeten polijsten met zware combi is de andere kant maar dan nog heb je behoorlijk marge
 
Ik heb mij ooit laten vertellen dat een gemiddelde blanke lak zo dik is als 2 sigarettenpak plasticjes. Je eerste gedachte is dan; Jeetje, das bijna niks!

Dat is het ook niet. :p Maar, met een DAP haal je weinig weg per keer, tenzij je met grove stappen gaat werken. Naja, zelfs dan ben je nog lang bezig om opmerkelijk veel weg te halen.


Als je middels een machine de boel wilt bijhouden, en dan heb ik het over licht polijsten en eventueel wax aanbrengen met de machine, dan zou een DAP500 al prima zijn. Echter zal de auto zelfs bij goed onderhoud nog de nodige krasjes/swirls gaan krijgen en dan is het fijn om een DAP900 te hebben die net wat meer power in huis heeft.


Greetz
 
Gemiddeld is de blanke lak van je auto 50 tot 80 micron dik. Bij een grove correctie met een DAP haal je hier ca. 5 micron vanaf. Bij je jaarlijkse onderhoudsbeurtje voor de lak (alleen fijn polijsten) haal je ca. 1 micron weg. Je moet het dus wel heel gek maken wil je met een DAP in de problemen komen door de hoeveelheid lak die je wegneemt. Ga je wetsanden, met een rotary en wol aan de slag of handmatig met middelen als commandant 3, dan haal je waarschijnlijk wel meer lak weg.
 
Als je elk jaar alle diepere krasjes eruit zou willen halen wel, maar over het algemeen doe je 1x een grove correctie en daarna haal je alleen jaarlijks de glans op en wat oppervlakkige krasjes eruit. Dus dan haal je 1x 5 micron weg en daarna elk jaar 1. Dan kun je dus wel even vooruit. Dat is ook de reden om soms niet alles uit de lak te halen wat eruit zou kunnen. Je wilt wat lak bewaren om nog eens te kunnen bewerken.
 
Op jouw nieuwere auto zullen misschien wat lichte swirls zitten of in ieder geval na een tijdje rijden. Deze kan je verwijderen met licht polijsten en zal je nooit volgas moeten polijsten om zwaardere defecten te verwijderen. (Tenzij je ze zelf creëert , haha! :p)

Neem mijn ouwe BMW uit '98; Deze was dof blauw en door jaren van gebruik bijna een hele tint lichter/grauwer. Met de DAP900 heb ik hem éénmaal flink onder handen genomen om alle verweerde, met swirls en krassen beladen blanke lak te verwijderen om zo op de onderliggende transparantere blanke lak uit te komen. Inmiddels is de oude Beamert weer diepblauw met een belachelijke reflectie en glans... kuch kuch.. :p

Ik zal toentertijd behoorlijk wat blanke lak verwijdert hebben, maar alle volgende polijstbeurten zullen vele malen minder uitgebreid zijn en hoef ik alleen maar swirls van het rijden/wassen/etc. hoeven te verwijderen. Piece of cake... :p



Greetz
 
Wanneer je 2x per jaar licht polijst kom je wat jaren door hoor.
Eventueel de wax erop zetten met de DAP en medium padje (groene van Rupes om maar iets te noemen) haalt ook al wat lichte swirls weg zonder veel lak weg te halen.
Belangrijker is om goede manier van wassen en onderhoude te gebruiken (2 emmer systeem enzo)
Anders een coating (laten) opzetten.