• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Seat Ibiza met swirls

ArnoP

Detailing chief
20 mrt 2021
178
85
Zuid-Oost Brabant
Ik ben van plan een DAP EVO te gaan aanschaffen. Dit zal mijn eerste DAP en tevens mijn eerste ervaring met machinaal polijsten worden. Uit eerdere posts heb ik al af kunnen leiden dat deze machine een redelijke ideale beginnersmachine is (met als uitgangspunt om met 1 machine te beginnen).

Nou verwacht ik ook dat de lak van de Ibiza wel eens wat hard zou kunnen zijn als ik hier zo links en rechts lees. Ook eerdere ervaringen met het proberen weg te poetsen (handmatig) van kleine krasjes en swirls met Meguiars UC (en ScratchX 2.0) met een oranje Monello handpad hebben me laten zien dat het veel moeite kost en behoorlijk wat spierballen kweekt om zelfs kleine plekjes weg te werken.

De simpele vraag is dan eigenlijk welke DAP EVO set past het beste bij dit project. Zijn er nog extra pads die ik zeer waarschijnlijk nodig ga hebben voor deze auto?

En om het dan nog wat gecompliceerder te maken heb ik ook nog een Tesla Model 3 te onderhouden met lak die zo zacht is dat de swirls er al bijna van af zouden gaan door er alleen maar boos naar te kijken. Nou hoeft deze (nog) niet gepolijst te worden, maar als er dan toch een DAP gaat komen, dan is het misschien handig om hier wel rekening mee te houden. Als is het natuurlijk prima om nu een set geijkt op de Ibiza aan te schaffen en dan eventueel op een later moment andere pads en/of pasta's.
Ter indicatie van de "zachtheid" van deze lak; met een witte Monello handpad en Meguiars Scratch-x 2.0 is het me gelukt een schaafplekje weg te poetsen, maar kwamen er swirls voor in de plaats.
 
Ik weet niet hoe oud je Ibiza is, maar de laatste 2 jaar zie ik vooral bij de Leon redelijk veel auto's met hooguit gemiddeld harde lak. Het lijkt wel of de lak van nieuwe Seats aanzienlijk zachter is dan de Seats van 5-10 jaar terug.
 
Ik zou je aanraden om dan een dapset aan te schaffen. Dan krijg je er 3 soorten pasta bij en 3 pads. Best nog een paar extra va´ die pads bij te bestellen en je kunt starten aan zowel de seat en de tesla
 
2013, dus een 6J generatie, dat zal dan inderdaad nog de harde lak zijn. Ik zou in elk geval wel een paar 4" pads erbij bestellen voor de smallere randen (zoals onderaan de portieren).
 
Mijn Arosa had een vrij harde lak en ook deze vorig jaar 'gewoon' met de DAP EVO gedaan.

Zoals hierboven ook al aangegeven wordt:
  • Starterset zit voldoende variatie aan polijstpasta- en pads in om zowel de harde als zachte lakken aan te kunnen pakken. Ik heb zelf toentertijd voor de Gyeon set gekozen en die beviel prima. Welke set je ook aanschaft, voor het gemak zou ik er een paar pads bij kopen. Ik liep er zelf tegenaan dat 1 pad van elke soort wat aan de magere kant is. Het werkt mijns inziens fijner als je een paneel in 1x kan polijsten, zonder halverwege de pad te hoeven wassen.
  • Kleine pads zijn een pré om dorpels, bumpers en spiegels te kunnen polijsten. De DAP EVO is ideaal, omdat je de kleine backing plate erbij krijgt en deze gemakkelijk kunt wisselen.
 
+1 voor de DAP Evo - set.
+1 voor het bijbestellen van de bijbehorende pads (Extra's + kleiner formaat voor je kleine backingplate)

Wat betreft de hardheid van de Ibiza; Mijn ouders hadden een vrij nieuwe Ibiza. Ik vermoed uit 2017 o.i.d. Hier moest ik met de DAP aardig op buffelen, dus dit durf ik wel een vrij harde lak te noemen.

EDIT: Heb een foto gevonden en het kenteken gechecked; Ook dit is blijkbaar een ''6J'', maar uit 2017. Gek genoeg is het volgens het RDW geen hatchback maar een MPV. :p
 

Bijlagen

  • 20200402_164207.jpg
    20200402_164207.jpg
    271,2 KB · Weergaven: 104
  • Leuk
Reactions: RoCo en Jahe
Thanks allen voor jullie reacties. Ik begrijp dat de DAP-set met extra pads (ook kleinere) zeer aan te raden zijn en dat het niet zoveel uitmaakt welke set genomen wordt.
Stel dat ik toch wat meer uit zou willen geven en voor een Flex of Rupes wil gaan, zijn daar goede keuzen in waarbij het ook mogelijk is een kleinere backingplate te monteren of is het bij deze machines dan noodzaak om er direct twee aan te schaffen?
 
Ik denk dat om te starten je prima met een DAP uit de voeten kunt! Dan zou ik het extra geld eerder investeren in een mooie set pads en polijstmiddelen.

Mocht je tegen de grenzen aanlopen van de DAP dan is ie zo weer verkocht en. Kun je alsnog upgraden, maar heb je een beter beeld wat je zoekt en waarom ;)
zo ging het bij mij in ieder geval...

Mocht je een keertje willen proefdraaien of proberen dan ben je welkom in Vleuten. Krijg je een beetje een gevoel/idee wat je zou kunnen bereiken.
 
  • Leuk
Reactions: ArnoP