Na enkele jaren in een fiat 500, en nog een half jaar in een VW Up (beide auto's van de zaak) te hebben gereden, ben ik eindelijk weer in de gelegenheid om een eigen auto te rijden. Vandaar 2 weken geleden een alfa 159 1.8 opgehaald. Volgens sommige geen echte alfa, zeker niet met dit motorvermogen, maar ik vind het een heerlijke auto. Bouwjaar 2008 en pas 63.000km gelopen (van 1ste eigenaar gekocht via bovag garage). Een auto die je daarbij niet zo vaak ziet, maar wel echt een stukje design is als je het mij vraagt. Ik ben verliefd
Zie onderstaande foto.
Deze week maar eens wat spullen besteld bij carclean om de auto grondig te kunnen wassen, omdat ik van plan ben deze auto goed te verzorgen. Ik wist al dat er her en der wat krassen zouden zitten, maar ik was van plan eerst eens een wasbeurt te doen, omdat je dan wellicht nog meer tegen komt. En zo was het. De lak blijft vrij grof, dus een keer kleien is sowieso geen overbodige luxe als je het mij vraagt. Op het dak zie je in het juiste licht ook wat doffe vlekjes, dat zouden wel ingevreten vogelpoepjes kunnen zijn... Tevens meerdere krassen die ik nog niet had gezien, maar die na een was- en droogbeurt ineens in het zicht sprongen.
Onderstaande foto van de wasbeurt, hij blinkt toch al vrij aardig als je het mij vraagt
Nu zit ik een beetje te twijfelen wat ik ga doen met de krassen. Op het dak kwam ik er gisteren verschillende tegen. Ik twijfel of ik dat niet zelf heb gedaan, want het lijken wel duidelijk waskrassen te zijn. Ik heb wel netjes eerst flink afgespoten (met de tuinslang zonder hogedruk), 2 emmers gebruikt, en goede spullen (afgaande op de reviews die ik op dit forum heb gelezen). Maarja, what's done is done. Zie onderstaande foto.
Deze zijn gelukkig wel ondiep: niet zichtbaar wanneer ze nat zijn. Ik denk dat ze er wel uit te poetsen moeten zijn dus. De vraag is alleen hoe ik dat ga doen... Ik ben niet van plan een DAP aan te schaffen, gezien ik denk die niet gauw nog eens te gebruiken nadat deze auto dadelijk weer blinkt. Ik krijg de plaatselijke krassen er misschien met de hand ook wel uit, maar ga je dan teveel glansverschil zien ten opzichte van de rest van de panelen? Of vervaagd dit verschil weer na de waxbeurt en geregeld wassen? De gehele auto met de hand doen weet ik niet of dat haalbaar is...
Ik heb wel een machine met regelbaar toerental (min 850) die ik gebruikt heb om de betonvloer in mijn garage af te schuren alvorens ik die gecoat heb. Er zal dus nog wel wat betongruis in de machine zitten die ik er misschien wel uit zou kunnen blazen. Maar gezien dit geen excentrische machine is vraag ik me af of deze geschikt is om een hele auto te polijsten, vooral voor een beginner als ik... Een alternatief zou kunnen zijn om het polijsten uit te besteden, maar als ik google op bedrijven die dat doen bieden ze meteen allerlei pakketten aan, terwijl ik de voorbereidende en afrondende stappen (kleien, waxen etc) het liefst zelf zou willen doen...
Onderstaand een foto van de machine die ik heb.
Jullie merken het al, ik heb deze account op dit forum aangemaakt na een tijdje meegelezen te hebben omdat ik nu advies op maat nodig heb. Ik hoor het graag
Deze week maar eens wat spullen besteld bij carclean om de auto grondig te kunnen wassen, omdat ik van plan ben deze auto goed te verzorgen. Ik wist al dat er her en der wat krassen zouden zitten, maar ik was van plan eerst eens een wasbeurt te doen, omdat je dan wellicht nog meer tegen komt. En zo was het. De lak blijft vrij grof, dus een keer kleien is sowieso geen overbodige luxe als je het mij vraagt. Op het dak zie je in het juiste licht ook wat doffe vlekjes, dat zouden wel ingevreten vogelpoepjes kunnen zijn... Tevens meerdere krassen die ik nog niet had gezien, maar die na een was- en droogbeurt ineens in het zicht sprongen.
Onderstaande foto van de wasbeurt, hij blinkt toch al vrij aardig als je het mij vraagt
Nu zit ik een beetje te twijfelen wat ik ga doen met de krassen. Op het dak kwam ik er gisteren verschillende tegen. Ik twijfel of ik dat niet zelf heb gedaan, want het lijken wel duidelijk waskrassen te zijn. Ik heb wel netjes eerst flink afgespoten (met de tuinslang zonder hogedruk), 2 emmers gebruikt, en goede spullen (afgaande op de reviews die ik op dit forum heb gelezen). Maarja, what's done is done. Zie onderstaande foto.
Deze zijn gelukkig wel ondiep: niet zichtbaar wanneer ze nat zijn. Ik denk dat ze er wel uit te poetsen moeten zijn dus. De vraag is alleen hoe ik dat ga doen... Ik ben niet van plan een DAP aan te schaffen, gezien ik denk die niet gauw nog eens te gebruiken nadat deze auto dadelijk weer blinkt. Ik krijg de plaatselijke krassen er misschien met de hand ook wel uit, maar ga je dan teveel glansverschil zien ten opzichte van de rest van de panelen? Of vervaagd dit verschil weer na de waxbeurt en geregeld wassen? De gehele auto met de hand doen weet ik niet of dat haalbaar is...
Ik heb wel een machine met regelbaar toerental (min 850) die ik gebruikt heb om de betonvloer in mijn garage af te schuren alvorens ik die gecoat heb. Er zal dus nog wel wat betongruis in de machine zitten die ik er misschien wel uit zou kunnen blazen. Maar gezien dit geen excentrische machine is vraag ik me af of deze geschikt is om een hele auto te polijsten, vooral voor een beginner als ik... Een alternatief zou kunnen zijn om het polijsten uit te besteden, maar als ik google op bedrijven die dat doen bieden ze meteen allerlei pakketten aan, terwijl ik de voorbereidende en afrondende stappen (kleien, waxen etc) het liefst zelf zou willen doen...
Onderstaand een foto van de machine die ik heb.
Jullie merken het al, ik heb deze account op dit forum aangemaakt na een tijdje meegelezen te hebben omdat ik nu advies op maat nodig heb. Ik hoor het graag