• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kompressor pad scheurt af, waarom?

miikey

Detailing rookie
4 mei 2010
107
0
Ik ben vandaag bezig geweest met het polijsten van mijn auto.
Heb over de complete auto 2 passes met kompressor oranje icm mezzo gedaan en met het uiteindelijke resultaat dat de kompressor pad rijp is voor de prullebak:klap
Lang de complete vecro is de pad ingescheurd. Sommige lamelle zijn afgescheurd en zelfs complete grote stukken zijn eruit gescheurd.
Heb gewerkt met een DAP900 op stand 6.
Ik moet nu dus een nieuwe oranje pad hebben, welke is kwalitatief een stuk beter dan de kompressors? Want de kompressors hoef ik dus niet meer te hebben :-/



SNC00336.webp
 
Ingescheurde velcro komt KAN komen door te veel druk op de machine uit te oefenen, ik heb dit zelf ook wel eens een beetje meegemaakt, maar zo erg zeker niet.

Ik had zelf wel eens last met pads 100% perfect te centreren (na het wassen trekken ze een beetje krom als ze opdrogen), en kon ze daardoor niet goed centreren.
Dat resulteerd in aanzienlijk meer vibraties welke iets minder worden door meer druk uit te oefenen.
Maar toen begonnen mijn pads dus ook lichtjes in te scheuren.

Ik had het vnl. bij de oranje pads, en niet bij de witte, lichtgroene en zwarte. Wellicht komt het doordat de oranje iets harder is.

Ik zou sowieso even contact opnemen met Tim & Co, wellicht willen ze het met je oplossen.

Wil je perse andere pads, dan zou ik de "normale" CCS pads eens proberen, deze bevallen mij nog altijd prima.
 
Als ik zo op het eerste oog kijk, is de pad aardig verzadigd met polijstprodukt.

Hierdoor wordt de pad zwaar zodat de middelpunt vliegende kracht gigantisch wordt met als gevolg dat de pad "uit elkaar gerukt" wordt.

Tussendoor reinigen is echt nodig.

Ik heb mijn 7 inch Kompresor pads op de rotary aardig op z'n kloten gegeven op de vrachtwagens en in de padwasher, maar zo erg heb ik het niet gehad.

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
 
Oke dus combinatie van eerder schoon maken en zorgen dat je geen druk op de machine zet?
De pad is aardig zwart ja (ondanks dat de menzerna power finish wit is) maar eigenlijk absoluut niet heel erg verzadigd.

Ikzelf vind dat ik verder niks raars heb uitgevreten maar vond het erg raar dat de pad al zo gaar is na 2 passes op een complete auto:-/

EDIT: foto's zijn niet erg duidelijk maar met telefoon genomen en met flits dus beetje oververlicht:lol
 
Lijkt mij zo te zien toch een gevalletje 'misbruik' van de pad.....
Idd de druk te hoog maar vermoedelijk ook de DAP niet haaks op het paneel gehouden. Dan druk je de backingplate door je pad heen.
Bij de clinic hadden ze dezelfde pads en die waren toch een stuk ouder maar zagen er, afgezien van wat stukjes eraf (zoals nicknameless), toch nog prima uit.
En die waren veelvuldig gebruikt volgens Tim.
 
Zo te zien zijn ze tussendoor niet schoongemaakt. Kwestie van teveel product in de pad. De lamellen zijn niet zo groot dus als ze vol zitten met polijstmiddel en de pad draait hard rond door weinig druk of van de lak af halen dan gaat er heel wat gewicht slingeren.
En dan scheurt het af. Tijdig reinigen dus, dit geldt uiteraard niet alleen voor Kompressors maar ook voor alle andere pads. Verzadigde pads werken minder goed dan schone. Dat merk je gelijk als je een schone pad gebruikt.

Dit is volgens mij 99% gebruikersfout. Niet gelijk de Kompressor's afschrijven maar je techniek aanpassen en je zal zien dat het een berg scheelt.
De witte pad gebruik je eigenlijk niet op stand 6. Daar heb je de oranje en gele voor.
 
Heb nieuwe duidelijkere foto's gemaakt na het schoon maken en met daglicht.
Heb de pad trouwens tussendoor 1keer schoongemaakt maar gaf dezelfde correctie als voor het wassen (wat jij dus aangeeft dibbuz merk ik dus niet op een dap) dus daarna heb ik er mee doorgewerkt. Hoevaak zou je een pad moeten schoon maken dan?
Vervelende van een net gewassen pad vind ik dat ze eigenlijk nog te nat zijn en ze daarom in het begin nog niet fijn vind werken, dat is ook 1 van de redenen dat ik niet graag tussendoor was. En natuurlijk de tijd die erin zit zonder padwasher. Sowieso lijkt me een padwasher niet echt bevorderlijk voor een kompressor pad?

Oke Dibbiz ik zal nog een nieuwe oranje kompressor en een oranje CCS pad bestellen en dan zal ik kijken welke mij het best bevalt. De oranje pad is toch de meest gebruikte pad en 2 pads is altijd handig zonder padwasher:lol

SNC00345.webp



SNC00344.webp
 
Als je pads te nat zijn na het schoonmaken, kun je ze iets langer droogdraaien op je machine, of (wat ik zelf ook vaak doe) droogknijpen/duwen in een oude (wel schone) handdoek.

Ook zonder padwasher kun je vlotjes wassen hoor, ik zette altijd gewoon een emmer met wat Dreft (klein beetje)bij mn werkplek, en kneep daarin de pad ff 3-4 keer uit, na hem ondergedompeld te hebben.
Voor mij hoeven ze tussendoor niet 100% schoon, zolang het meeste er maar uit is.
Helemaal schoonmaken doe ik achteraf wel.

Padwasher gaat prima icm Kompressors, zolang je ze er maar op een lage stand met weinig druk in werkt.
 
Na elk deel ( dus motorkap / dak / linkerkant / rechterkant / achterkant ) de pad eventjes in bakje water met 'wat je wilt' en dan droog draaien op de DAP ( goed vastzetten anders een frisbee ).
Dan kan je gewoon erna verder gaan.
Als met alles klaar bent de pad goed schonen.
Kompressors ook in de padwasher gehad .... no prob.

Zoals Eelco aangeeft: hoeft tussendoor niet perfect te zijn, als de pad maar niet vol zit met polijstbende.

Waarom de oranje de meest gebruikte eigenlijk?

Corrigeer gerust indien noodzakelijk: dat je de 1e keer met oranje bezig bent geweest hoeft niet te betekenen dat de volgende keer weer zo grof moet gaan,
of dat een zelfde type auto ook meteen standaard op oranje dient te gebeuren.
Als eenmaal je auto goed gepolijst is dan volstaat wellicht de volgende keer een witte pad al.
 
Wat Eelco en mk-us zeggen: ze hoeven echt niet 100% schoon maar ik merk heel veel verschil tussen een volle pad en een schone pad.
De schone gaat veel soepeler over de lak. Hoe zwaarder een polijstmiddel hoe meer deze aankoekt op de pad. Je krijg dat een laagje oud polijstmiddel die tussen de pad en het nieuwe polijstmiddel gaat zitten.
De cuttingfactor van de pad wordt dan niet meer gebruikt en dus minder polijstkracht. Dit zie je erg goed bij een gele pad en bv. Inizio (Forza).

En inderdaad ook zo'n 4-5 keer schoonmaken per auto is geen overbodige luxe.
Hoeveel polijstmiddel gebruik je per applicatie?
 
Ik gebruik 3 dotjes ter grote van een kleine cm ongeveer voor bijv een half dak of halve motorkap. Maak dus niet te kleine passes, vind ikzelf niet fijn werken.

Dat een schone pad rustiger loopt klopt, maar de correctie was bij gewoon hetzelfde;)

Zal de pad wat vaker schoon maken en wat ikzelf denk dat ook niet goed is voor de pad, als je niet de volledige pad op de lak hebt? Bijv bij kleine hoekjes.
Hoe doen jullie bijv het stuk tussen voorraam en zijraamvoorportier? Een voorbumper? Een spiegel? Een corrado heeft opliggende bumpers (lopen niet vlak vanaf de carrosserie) hoe doen jullie die opstaande rand dan? Ikzelf heb deze gedaan door enkel de zijkant van de pad te gebruiken dus ruim de helft van de pad raakte niks.
 
Je mag best de zijkant gebruiken ( ook betaald kreeg ik te horen :) ), maar heb destijds zelf een set spot pads a la 4" overgekocht en dat werkt ook zeer prettig
( moet je er alleen niet vergeten een kleine backingplate bij te nemen )
Spiegel kan je gewoon je kompressor voor gebruiken, allen goed zorgen dat ie niet alle kanten op zoeft.
Wat voor de spiegel geld, geld ook voor de rest .... op moment dat je de pad niet recht op het werkvlak houdt is de kans op spetters en trillingen groter.

Een 4e dotje mag best, gaat er om dat je niet de gehele bus leegkiepert en in 1x de auto gaat doen HAHA
Maar nogmaals, tussentijds schonen is in dit geval denk ik wel de oplossing
 
Das inderdaad ook een goed punt, daar zullen ze het ongetwijfeld iets zwaarder hebben, hangt ook een klein beetje van de stand van de machine af.
Als de pad heel erg moet wringen (lees; haaks de bocht om) zal hij aanzienlijk te leiden hebben.
Voor smalle stukjes zou je een evt. kleienere backingplate met de 4" pads kunnen overwegen, kun je net wat makkelijker de kleine hoekjes te lijf.

[edit] Marcus was eerder [/edit]
 
Whooow,die zit dr heftig uit!!!ik vindt de kompressors heerlijk,en ja zou dr eigenlijk eens wat meer van moeeten aanschaffen!!!ik reinig ze met dasty-geel(wibra)of een lekker spraytjepoorboys APC werkt echt perfect een minuutje of wat laten intrekken en wassen maar klein beetje dreft citron toevoegen en klaar is klara!!
 
Voor achteraf inderdaad prima plan maar voor tussendoor is alleen warm water voldoende.
Goed uitknijpen en daarna op de dap droogdraaien, start niet meteen op stand 6 maar bouw het langzaam op.
 
Holy crap......
Dat is polijstmiddel met een pad erop,duidelijk een geval van te veel polijstmiddel.
Tussendoor schoonmaken met een padwasherPadwasher;)
 
Dibbuz zei:
Voor achteraf inderdaad prima plan maar voor tussendoor is alleen warm water voldoende.
Goed uitknijpen en daarna op de dap droogdraaien, start niet meteen op stand 6 maar bouw het langzaam op.


Dank voor de tip :-)^ (heb nog niet zoveel pads en moet dus tussendoor schoonmaken)
 
Wat mij betreft ook een kwestie van veel vaker schoonmaken tussendoor. Ik reinig de pas zelfs vaak per paneel per gang. En natuurlijk ook goed drogen alvorens er weer me te gaan polijsten. Op diverse project waarbij ik de pad behoorlijk heb moeten mishandelen zien mijn kompressorpads er echt heel veel beter uit dan die van jou nu. Sterker nog ik heb zelfs het vermoeden dat deze meer kunnen hebben dan de vlakke pads van LC.
 
In hoeverre is een padwasher nu wel of niet aan te bevelen icm deze pad's ?

We gebruiken nu zeker 1 dag per week (steeds vaker 2) de pad's waardoor ze dus ook zeker 1x per week met de doeken de wasmachine in verdwijnen.
Tussen het polijsten door (vaak na ieder paneel) spoel ik de pad's schoon (dreft & warm water) waarna ik ze op de DAP900 op standjes 1.5 weer droogwaaier.

Ik merk wel dat de kompressors (in tegenstelling tot de CCS) veel slijtage beginnen te vertonen met name diegene die we veel en intensief gebruiken.
Na een auto of 10 zijn de slijtage plekken en missende lamellen al goed te zien.

Om ze in een beter conditie te houden (en zaterdags niet zoveel was te hebben) zit ik eraan te denken om een padwasher aan te schaffen als blijkt dat dat beter voor ze zou zijn.

Ben benieuwd naar jullie visie / mening hierover