• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kränzle VS AVA

Greener

Detailing chief
17 jan 2011
52
75
Hoekse Waard
Kanjers,

Ik heb de volgende casus waar ik maar niet uitkom qua keuze hogedrukreiniger.
Ik zoek in eerste instantie een HD voor de tuin. Loop nu te rommelen met een Kärcher K2 en dat werkt redelijk maar is niet je van het. Ik wil tzt de HD ook voor de wagen gaan gebruiken maar heb dan sowieso een verlengstuk nodig van het apparaat naar de spuiltlans van een metertje of 20…

Mijn eisen:
- Ik wil een apparaat wat na een eventuele aardbeving en overstroming nog werkt. (Ik wil dus gewoon kwaliteit)
- Moet in eerste instantie op tegelwerk z’n werk goed doen.
- Moet uit te breiden zijn met een ontiegelijk lange slang zodat ik überhaupt in de toekomst bij mijn auto kan komen.

Bij kwaliteit kom je al gauw uit bij Kränzle en ik vind het dan ook geen probleem om daar voor te betalen. (K1050 TST?)
Of zit ik dan met bv de AVA Master 2.0 P60 op iets identieks?

Alle input is welkom!

Waarom zou je 20 meter slang tussen lans en HD zetten, dat geeft alleen maar drukverlies. Ik zou kiezen voor een lange toevoerslang naar de HD en een HD-slang die lang genoeg is om je auto te doen, zonder steeds de HD te moeten verplaatsen. Vergelijking AVA-Kränzle kan ik weinig over zeggen, dan dat een Kränzle bij normaal gebruik makkelijk 10 jaar mee gaat. Waar je wel op moet letten bij Krzänzle is dat je deze alleen in liggende stand mag gebruiken (vanwege de smering van de pomp), dat is dus anders dan bij een K2.

• Leuk
Reacties: Greener
Ik zou juist een korte aanvoer slang adviseren. Dan heb je juist in de aanvoer minder druk verlies.

Ik heb mijn HD op een vaste plek staan, binnen een meter of 2 bij m'n kraan. En dan vanaf de HD zelf een (werk) slang van ± 15 meter.

Momenteel gebruik ik ook nog een Kärcher, bedoeling is om deze t.z.t. een keer te vervangen door een Kranzle K1154 TST. Maar zolang de Kärcher het nog doet...., doet ie het.

• Leuk
Besef wel dat de K1050 een instapmodel is van Kranzle en niet bedoeld is voor intensief gebruik net zoals de AVA machines. Voor huis-tuin-keuken gebruik is deze uit de grote kunst. Kijk ook bij de keuze van een hogedrukreiniger voor onderhoud en verkrijgbaarheid van onderdelen. Want dit soort apparaten hebben ook gewoon onderhoud nodig.

Vaak zijn de kosten voor de vervangende onderdelen heel goed betaalbaar zoals de pomp. Bij AVA is het zolang de motor niet kapot is heel economisch om deze zelf of te laten repareren.

• Leuk
Zoals @Dibbuz al zei, de Kränzle K 1050 in uitvoering P, TS en TST zijn voor consumenten gebruik prima machines.

Het ligt er een beetje aan wat je werkzaamheden zijn. Wil je naast de auto ook bijvoorbeeld de tuin (hoe groot ook deze dan ook is) doen of een gevel reinigen, dan staat de machine al langer aan dan bij gebruik bij een auto.
Voor langdurige werkzaamheden wordt een laagtoerige (1400 toeren p/minuut) machine aanbevolen zoals de K 2000 serie, Profi serie en Quadro serie.
Deze machines draaien langzamer dus minder frictie, minder warmteontwikkeling en minder slijtage.

Tevens zijn een aantal dingen belangrijk waar je op moet letten of in overweging moet nemen bij de aanschaf van een Kränzle machine:
- zorg voor voldoende watertoevoer. Elke machine heeft een minimum aantal liters per minuut nodig. Hoe langer de (aanvoer) tuinslang van de kraan naar de machine, hoe dikker de slang moet zijn. Bij 25+ meter red je het al vaak niet meer met de standaard 1/2" duims (13mm) tuinslang om aan het aantal liters te komen. Hoe korter de aanvoerslang, hoe beter.
- door het hoge elektrische vermogen wordt een (opgerolde) kabelhaspel niet gewaardeerd door de machine evenals een (te) lang en/of een (te) dun verlengsnoer. Sluit liever de machine rechtstreeks aan op een stopcontact.
- afhankelijk van het model, een Kränzle machine altijd plat neerleggen en gebruiken. Veel machines worden gekoeld en gesmeerd met olie i.p.v. water.

Zelf heb ik een Kränzle K 1152 TST met standaard 15 meter slang. Hiermee kan ik prima uit de voeten.

PbtEc6WOPhIZuRnkra9DPDSEFCOlpWV7VMTjqQqHIf9TqoURFu.webp

• Leuk
Reacties: Dibbuz en Greener
Hartelijk dank voor de reacties!
Ik heb geen grote tuin en zal de HD misschien 1x per maand gebruiken in tuin of voor auto.

Ik lees nu als ik het goed begrijp wel verschillende dingen omtrent de lengte waterslang (van kraan naar HD) en HD slang (van HD naar lans)

Ik heb wel een stroompunt in de buurt van de wagen maar géén kraan.
Welke slang kan ik dan het beste verlengen? De waterslang naar HD of de spuitlans slang?
En wat zou daar ongeveer het maximum van zijn? Liever een te lange slang dan lopen klooien denk ik zo.

Je zult moeten meten wat de watertoevoer is. Aan de hand hiervan kun je berekenen welke lengte slang je kan gebruiken.

Voorbeeld:
Kränzle K 1152 TST. Deze machine moet minimaal 10 liter per minuut (600 liter per uur) binnen krijgen om optimaal te functioneren.
Om de flow te meten, neem je een lege emmer, vul deze met 10 liter water en zet met een (vilt)stift een markering op de 10 liter. Gooi de emmer leeg.
Vul opnieuw de emmer maar dan met de tuinslang en neem de tijd op. Bereikt het water binnen 1 minuut de 10 liter markering, dan is de aanvoer voldoende.

Zo heeft de K 1152 TST een 15 meter staalversterkte slang (van HD naar lance) en een 5 meter aansluitsnoer (van machine naar stopcontact).

Laatst bewerkt: