• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kras schuren niet goed gegaan - hoe verder?

Jahe

Detailing guru
1 okt 2017
732
153
Vleuten
In het kader van niet alleen je successen maar ook je minder heldere momenten delen:

Enige tijd doe ik zo af en toe oefenen met de auto van de buren. Een Renault Clio uit 2005 waar zeker eer op te behalen is.

175223EA-1AA4-4C35-975C-BDC04A01837E.jpeg


Tijdens het polijsten besloten om ook een poging te doen om de diepere krassen aan te pakken. Dus p2500 gepakt met spray & wipe en de krassen met beleid te lijf gegaan.

Na het schuren:
54F92CAF-4E8C-4747-8643-E7D460B7BF13.jpeg


Na het polijsten:
15A969E6-84F6-4E89-9F89-26A050E48D8F.jpeg

(Ja hierna nogmaals gedaan voor de overige krasjes ;))

Ik ben alleen bang dat daarna de combi einde van de dag en een grover schuurpapier (p2000) mij toen in de valkuil hebben laten lopen...

Krasjes voor:
D48BAD2B-7DA6-4224-B247-BBB11C1A03B8.jpeg


Krasjes na :sweat:..
A2009441-D924-4A68-910B-451DAB77E9B9.jpeg


Door de blanke lak heen gegaan...

Ondanks alle waarschuwingen hier op het forum toch te onvoorzichtig geweest.
Maar in het kader van leren van elkaar toch maar even delen, ook voor anderen. Schuren is super tof omdat je diepere krassen rap weg kunt krijgen maar ook zeer risky...

Dag erna een interessant gesprek gehad met de verzekeraar en de buren ingelicht. Verzekeraar komt er nog op terug en buren waren er heel relaxed onder. Nu komt echter de vraag:

Mocht de verzekeraar het niet gaan dekken dan lijkt mij dat er wel weer iets van bescherming op moet tegen weersinvloeden en uv toch? Hoe zou ik dit ,zonder naar een spuiter te gaan, kunnen oplossen? Of kan het wel zo blijven?

Hoop dat jullie mij kunnen helpen!

The detailing rookie
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Thanx voor de heads-up voor anderen die het wetsanden té enthousiast willen gaan doen. ;)

Via foto's is het altijd lastig te beoordelen, maar waren die krasjes niet te vullen en dán te schuren? :)

Anyways... Als ik de auto van mijn buren zou behandelen, vervolgens het risico neem om te gaan wetsanden op hun auto en de boel verkloot, dan zal ik in de buidel moeten tasten en de spuitkosten neerleggen. :p (Paneel overspuiten, uitwaaieren of spotrepair indien mogelijk)


Ik heb op mijn auto ook een lange kras waarbij de vorige eigenaar(s) waarschijnlijk ook hebben getracht te wetsanden. Op deze plek zie ik dat de onderliggende donkere grondlaag doorschijnt. Dit is naar mijn idee niet erger geworden door de jaren heen, maar als ik het poliist word het wél snel erger. ;) (Eigenwijs)
 
  • Leuk
Reactions: Jahe
Eerlijk gezegd vraag ik me af wat je heeft doen besluiten om voor wetsanden te gaan, en niet een grove polijststap. Ik denk eerlijk gezegd dat een grovere polijststap al genoeg was geweest.

Overigens wel heel goed dat je het hier deelt: dan hoeft iedereen niet alle fouten zelf te maken, maar kunnen we ook leren van de fouten van anderen. Dus wat mij betreft een pluim voor het delen van de ervaring (niet voor het resultaat, maar dat mag duidelijk zijn).
 
  • Leuk
Reactions: Jahe
@Quantoxx
Absoluut! Ik ben verantwoordelijk voor de schade dus ben ook bereid om voor de kosten op te draaien.

De buren vinden het wat minder erg en hebben vooral zoiets van: “als het geen kwaad kan...”.

Als het niet spuiten zo worden is bijwerken met alleen blanke lak dan nog een optie? Jouw kras is naar ik begrijp al jaren gelijk gebleven?

@Cordoba
Het enthousiasme van de eerdere krassen zorgden voor het besluit. Denk inderdaad dat ik de volgende keer eerst alles met polijsten probeer te halen alvorens ik schuren nogmaals zou proberen.

Slooppaneel in de achtertuin is niet echt een optie nog, anders zou ik daarop eerst gaan testen.

Zoals gezegd, weer wat geleerd en voorlopig even geen wetsanding meer o_O
 
Ik zal straks eens koekeloeren of ik een foto kan maken van de "schade" die ik heb. Dit is inderdaad niet erger geworden sind het er op zit. Blanke lak is niet gaan blazen of losgekomen.

Als de buren het niet zo bijzonder vinden, dan zou ik het gewoon gewaxed houden. Maar ik ben geen expert wat dit betreft ;)
 
  • Leuk
Reactions: Jahe
Effe kijken of ik het goed vastgelegd krijg, hoor. :p

15342517657733480729393352118859.jpg


15342518699876270024010853045830.jpg


Er is een lange kras geprobeerd weg te halen. De donkere vlek is de onderliggende, donkere grondlaag. Dit zit er een hele lange tijd en het wordt niet erger.

Op de kofferklep zit een "plek" waar ik zelf te enthousiast ben geweest met schuren. Een lichtere plek zoals bij jou, maar je ziet dat de donkere laag eronder er ook doorheen begint te komen: (EDIT - Rechts van het lampje, die donkere gloed is niet de schaduw van mijn hand)

15342520682468436657430321709810.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Jahe
Thnx! Maakt het inderdaad duidelijker.
Heeft iemand flink zijn best gedaan op die lange kras.. :sweat:

Die laatste foto zie ik alleen het plekje niet wat je bedoelt. Maar met die eerste geloof ik het dan wel.
Edit: thnx voor je edit ;)

Ik wacht even de verzekering af. Wanneer ze dekken dan laat ik het gewoon spuiten anders neem ik dit mee in de terugkoppeling.
 
Laatst bewerkt:
@Quantoxx zo das nog eens flink door de lak heen schuren/poetsen die kras.
Nooit aan gedacht een spuitbusje op kleur klein beetje uit nevelen en daarna weer schuren en polijsten?
 
Ik had een steenslag plekje en een diep kras op bumper en dat werd voor 100 euro per stuk netjes weg gewerkt en je ziet er helemaal niks van.
Als je het met 100 euro kan laten spuiten zou ik het laten doen
 
Die laatste foto zie ik alleen het plekje niet wat je bedoelt. Maar met die eerste geloof ik het dan wel.
Poef, op die laatste foto zie je het inderdaad héél slecht. Kreeg het ook na 10 minuten klooien nog steeds niet goed in beeld. (Teveel licht/zon) :p

@Quantoxx zo das nog eens flink door de lak heen schuren/poetsen die kras.
Nooit aan gedacht een spuitbusje op kleur klein beetje uit nevelen en daarna weer schuren en polijsten?
Nee, eigenlijk kwam dat nooit in mij op om te doen. Je voelt namelijk de vlek totaal niet zitten. Alsof er nog gewoon clear coat overheen zit die gelijk ligt met de rest. :p De kras is wel voelbaar, maar dat kun je op de foto zelfs al goed zien. :D (Diep!)


Spotrepair zou inderdaad uitkomst kunnen bieden. Ik zou hier even over informeren, @Jahe
 
Ik heb het bij autorepair van zomeren in tiel laten doen,Ken hem persoonlijk ook en weet dat het goed gebeurd hij zit al lang in het vak en paar jaar voor zijn eigen nu donderdag om 9 uur gebracht en om 15 uur bracht ie hem terug regende goed hard en zou er eigelijk heen lopen maar nu bracht ie hem netjes en heb ik hem weer op zijn werk afgezet
 
  • Leuk
Reactions: Jahe
Thnx voor de reacties heren!
Met en zonder leestekens ;)

@Quantoxx had geïnformeerd dat dit niet mogelijk zou zijn ivm plek van schade op het portier?

@grijzepanda zal jouw suggestie eens proberen. Wellicht kan het daar plots wel. En Tiel is nog goed te doen vanuit hier.

Plek op de portier (context)

5E2EEF2C-6E50-4E21-905A-1045744CDDF6.jpeg

Donker vlekje in de lucht van de weerspiegeling
 
Ik kan het op de foto niet zien :p

Ik zou gewoon enkele spotrepair-bedrijven bezoeken en laten zien wat er scheelt. En vertellen dat je te enthousiast was met schuurpapier... en de auto niet van jou is... en dat je gewoon té enthousiast was. :p

''Liggende plaatdelen zijn vaak erg lastig, zoals motorkappen en kofferdeksel. Een beperking kan ook zijn wanneer er midden op een portier “gespot” moet worden. Ook spotrepair bij lichte autokleuren is vaak een uitdaging.''