• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

krassen in nieuw gespoten lak

De lak is een 2k lak, zonder blank lak laag eroverheen. Blank lak zit in de lak.

Na het wetsanden en polijsten ziet het eruit als op onderstaande foto. In het licht van de tl balk zijn nog lichte schuurkrasjes van het wetsanden (korrel 2500) zichtbaar. De schuurkrasjes krijg ik er met de Menzerna 2500 niet uit en wil het dus met een grover polijstmiddel FG400 proberen. Aangezien het de eerste keer dat ik überhaupt een lak wetsand en ik niet weet hoe dit de laklaag is vind ik dat wel erg spannend.

Heb wel wet rondgekeken naar tips en trucs op internet, daaruit lijkt het normaal dat er na wetsanden in 3 stappen wordt gepolijst. Of moet het ook mogelijk zijn schuurkrassen van het wetsanden er met Mezerna 2500 uit te krijgen?

WP_20160122_08_26_38_Pro.jpg
 
Je zou er ook voor kunnen kiezen om na korrel 2500 een keer wat fijner te schuren, dus nogmaals met korrel 3000 wetsanden. Op de foto lijkt het alsof er in de andere lichtbron (die van je telefoon waarschijnlijk) allemaal hologrammen zitten. Polijst je met een roterende machine of met een DA? Denk dat de schuurkrasjes die te zien zijn in de TL-balk nog wel redelijk makkelijk weg te krijgen zijn, mits je deze zelf gemaakt heb en het niet onder het spuitwerk zit.
 
foto3.jpg


Resultaat na het proefstukje polijsten met FG400. Deel onderaan bij de koplamp is nog niet gedaan. Is echt een verschil tussen dag en nacht (voor de geïnteresseerden kijk maar eens naar de eerste foto in dit onderwerp - zelfde deel). Lijkt erop dat het goed gaat komen met de Capri. Ik zeg niet dat hij perfect wordt, maar goed genoeg om er tevreden over te kunnen zijn. Ik gebruik overigens een DAP900, vermoed dat de hologrammen die op de eerdere foto te zien leken aan de flitser liggen.

Ga in ieder geval ook nog 3000 en 3500 korrel schuurpapier regelen.
 
  • Leuk
Reactions: Soepergrover
Is maar een theorie.....
Als alles uit de lak geschuurd+gepolijst zou kunnen , dan zou ik eerder denken dat de spuiter je auto heeft ...gespoten natuurlijk, maar dat ie misschien nadien de auto 1 of meerdere keren heeft gewassen met een 1EM-methode en bvb een spons ??
En dat wil dan ook zeggen dat er onder/door de lak geen krassen meer te zien gaan zijn . Ik duim dat het iets in deze aard is en dat alles goedkomt met de lak.
 
je hebt naar mijn idee vooral mazzel dat je geen losse blanke laklaag hebt laten spuiten...met een blanke laag (vaak best dun) had deze aanpak wellicht niet gewerkt
 
Ik zit hier toevallig een biertje te doen met een spuiter. Ik liet hem dit topic lezen en het enige wat er uit kwam: "Haha!"

...
en wat zei die spuiter dan nog....ik zou zijn mening ook wel willen weten en de TS ook , niet ?

Wat de laagdikte betreft denk ik dat een auto die manueel wordt gespoten toch best een aardig "dikke" laag heeft omdat er in de fabriek met robots wordt gespoten en daar telt alleen maar snelheid en sneller droog...dunnere lak is sneller droog .
 
is ook mijn vermoeden dat hij er na het spuiten (ondanks dat hij aangeeft dat het niet het geval is) met een oude doek oid over de vers gespoten lak is gegaan. Maar waarom zou iemand met het volle verstand dat doen? En niet deze keer, maar ook de vorige keer?


Als het allemaal goed komt met de lak heb ik gelukkig ook wat te lachen.
 
Toevallig hoorde ik dat de beste man een spuiter was. Ik ken hem persoonlijk niet en vroeg het op zijn weg naar buiten en naar huis. (Haast, klusje)

Aan zijn reactie kon ik opmerken dat het niet de normale manier van werken was. Wel klopt het dat de de lak word opgeruwd (droog) om daarna de volgende laag (nat) aan te brengen. Echter gaat dit met redelijk beleid, niet onregelmatig en/of diep om de kans op diepere krassen weg te nemen. Eigenlijk komt dat neer op het "doodschuren" van de eerdere laag om hechting te bevorderen.

Hoe dan ook, wat het verhaal ook is, ben ik blij dat TS de schade heeft kunnen beperken of zelfs oplossen.


Greetz
 
Zo resultaat van een weekend zwoegen met mijn DAP900v3.

Glans is super en veel van de krassen en vervuiling is uit de lak. Is echter niet perfect en vooral op de achterschermen heb ik nog last van een sinaasappelhuid. Denk ook dat zwart hoogglans een lastige kleur is, als hij wit was geweest waren de gebreken waarschijnlijk een stuk minder zichtbaar.

Krijg dat niet goed op de foto. Vraag me af of het nog aan te raden is met een denimpad aan de slag te gaan, maar aangezien ik niet weet hoe dik de laklaag is durf ik het eigenlijk niet aan.

Kan iemand aangeven hoe groot het risico is door de lak te gaan met een dergelijke pad (op een DAP900)
 

Bijlagen

  • WP_20160402_18_35_34_Pro.jpg
    WP_20160402_18_35_34_Pro.jpg
    253,4 KB · Weergaven: 338
  • WP_20160402_18_35_42_Pro.jpg
    WP_20160402_18_35_42_Pro.jpg
    159,9 KB · Weergaven: 305
  • WP_20160402_18_35_50_Pro.jpg
    WP_20160402_18_35_50_Pro.jpg
    173,4 KB · Weergaven: 299
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ziet er op foto in elk geval prima uit. :cool: Wat de resterende lakdikte betreft: om een inschatting te kunnen maken moet je toch echt een lakdiktemeter gebruiken, en dan nog loop je risico. Wat de sinaasappelhuid betreft: leg dit eerst vast met de camera, zodat je later het verschil kunt zien. Dat helpt om niet tot in het oneindige door te gaan (die neiging heb je wel vaak, vooral bij sinaasappelhuid).
 
met een denim pad op een dap is het risico op het er doorheen gaan veel kleiner dan met een Rotary simpelweg omdat je met dezelfde combinatie minder weghaalt, maar dat sluit niet uit dat je altijd door de lak heen kan gaan.

Ook met een lakdiktemeter heb je geen garantie dat je niet door de lak heengaat en op de primer terecht komt.
 
Verschil tussen je eerste en je laatste foto's is erg groot. Dat had ik niet verwacht ! Om nu nog verdertte willen gaan is misschien een beetje te veel van het goede ?
 
Volgens mij ligt de fout echt bij de spuiter, de krassen zouden voorkomen kunnen worden als het behandeld werd met meer zorg, het ziet er echt uit als een prutser hopelijk komen de krassen er snel uit!
 
Ik had even geen tijd om alle reacties te lezen, maar ik ben zelf autospuiter geweest het lijkt erop (niet alles ) dat het schuurkrassen zijn in de vorige laag die weer te voorschijn komen in de blanke lak.
 
Als dat zo is is het gewoon veel te grof geschuur voor een blanke lak laag mag er alleen geschuurd worden met p500 dit lijkt eerder geschuurd met p220 al snap ik er geen hol van want het is zeer plaatselijk en die swirls hebben hier geen zak mee te maken
 
Denk dat de TS er niets aan heeft , maar ik vrees dat het nooit echt "goed" kan worden.
Heb al eens gelezen/vernomen dat je een dikkere blanke eindlaag kan bekomen door eerst de bestaande blanke lak lichtjes op te ruwen ( soort van sponsje ipv schuurpapier ) en dat daarover terug wordt gespoten ...al dan niet met eerst meer verdunner en later met een gewone combinatie om af te werken . Dat dunnere mengsel is dan nodig om beter te hechten aan de bestaande lak.
Dit wordt soms gedaan om nadien de gehele auto te kunnen wetsanden , om een perfect egaal oppervlak te bekomen zonder appelsientjeshuid.
Mogelijk is de lak te ruw opgeschuurd alvorens terug te spuiten ???

Dit klopt deels als er blanke lak over een bestaande blankelak of een 2k lak word gespoten word dit opgeruwt met een scots brite. Echter lijkt het alsof er hier is gekozen voor rood dit is de grofste van het stel dan heb je nog zwart/grijs en goud/orange ik zou de fijnste pakken dit is dus goud.
Wat betreft het verdunnen: verdunnen heeft er weinig mee te maken waar jij het over hebt is denk ik het volgende.
Als er blanke lak (of eigenlijk iedere laksoort) word gespoten worden er meestal 3 lagen gespoten eerste een nevel laag (pik laag) dit is een heele dunne nevel laag deze laag zorgt ten eerste voor de hechting, als er meteen een volle laag word aangebracht kun je hecht dit niet goed met een nevel laag maak je een soort kapstok voor de volgende laag die hecht dus weer beter op de soort open structuur van de eerste (pik/nevel) laag als tweede laag word er een iets dikkere laag aangebracht en als laatste word er een volle laag aangebracht die mooi "vloeit"
In iedergeval is dit hoe het mij geleerd is en ik het deed en volgensmij iedere spuiter het zou moeten doen.
Groetjes