• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Schade - Polijsten nieuw gespoten paneel

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
14.968
193
34
Leersum (Utrecht)
Hey GlimKezen & GlansPoppen!

Schade?! Aaaahhhh.

Ik ben inmiddels begonnen aan die Audi S4. Na een foam/was/kleibeurt merkte ik op dat de nieuw gespoten motorkap al veel krassen had. Ik wilde dus mijn nieuwe machine (BF21) lekker gaan gebruiken en deed dit dan op deze motorkap. Hier gebruikte ik een fijne combi voor (LC Oranje + Scholl S30). Helaas merkte ik na een enkele hit op, na het afnemen van het polijstmiddel, dat er een enorme witte waas achterbleef. Bij nadere inspectie, met m'n bolle oog op de lak, dat dit niet alleen een waas was.

Het lijkt er bijna op dat ik de lak verbrand heb?! De waas voelde ook iets ruwer als omliggende lak. -->

20160222_142756.jpg


De spuiter zei tegen de eigenaar, en de eigenaar weer tegen mij, dat de gespoten panelen gewoon gepolijst mochten worden, maar 2 weken lang mocht ik de lak niet afsluiten met de MOHS. (Spuiten is inmiddels al 1,5 week geleden, MOHS is voorlopig nog niet aan bod)

Ik mocht dus polijsten en heb voor de zekerheid de S30 gebruikt. Mocht meer nodig zijn, dan zag ik dat daarna wel. Een testspot ging prima, helaas een tiental centimeters verderop NIET.

Mijn vermoeden is dat polijsten nog helemaal niet aan de orde zou mogen zijn, ook al gaf de spuiter aan dat dit makkelijk kon. (2x eerder een auto gepolijst kort na het spuiten; géén problemen)

Is de lak nu verbrand en/of gewoon aan stront gedraaid?


Andere panelen, niet opnieuw gespoten, vragen om meerdere hits van mij BF21 en DAP voordat ik swirls weg heb. Best een harde lak dus.


Greetz
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: teertsniam
Moeilijk te zeggen zo... Maar waarom zou je niet kunnen polijsten... Dat is vaak het eerste wat de Spuiter doet... Een Rotary eroverheen!
 
@Zluytr - Ik ben blij dat ik geen rotary eroverheen gehaald heb, dan was het helemaal feest!

De lak is ruwer als de rest en ik durf simpelweg niet met mijn DAP en bijv. Wit/Finale er nóg een keer overheen te gaan.
 
Een rotary is geen verfbrander hoor.

De eerste foto lijkt op door de blanke lak gegaan. Wat @Zluytr aan al zegt, de spuiter doet het normaal ook vrij kort erna.

Ik zou toch nog een keertje erover heen gaan. Als je er tenslotte doorheen bent gegaan maakt dat ook niet meer uit. Is dit ook het geval dat vraag ik me af waar de blanke lak is gebleven als die net is gespoten
 
@tembaco - Hmmm... Als dik door de blanke lak heen ben, dan is dit wel héééél dun gespoten, lijkt mij?

Hoe kan ik zien of ik DOOR de blankelak ben? De ''waas'' voelt wat ruwer als de goede lak, maar voel/zie niet meteen verschil in niveau/hoogte, zeg maar. Als je op de kap afloopt, zie je door de glans de waas niet heel duidelijk.

Ik zal morgen proberen om betere foto's te maken. Misschien kan ik de auto even naar buiten rijden of op zijn minst binnen in het daglicht zetten.


Hoe gaat dat spuiten eigenlijk in zijn werk?

* Kleur spuiten,
* Uitwaaieren?
* Spuitnevel polijsten?
* Blanke lak spuiten,
* Oven?


Ook leek de lak héél zacht. Zelfs met 2-emmer methode wassen en Monello Klei maakte ik behoorlijk japen in de lak.


Thanx voor de reacties tot nu toe, mensen!



Greetz
 
@Ric325i - Hey Ric, thanx voor je reactie.

Ik heb sterk het idee dat deze lak onzettend zacht is. Na het wassen/kleien zat de kap onder de krassen, gewoon zonde! En het was niet eens een hit, want ik had de haakse passes nog niet gemaakt, ik moest nog haaks mijn dambordje afmaken, zeg maar.

Ook zie je een soort van grote piggytails op de rand van de verhoging. Ook flinke krasjes, zeg maar.

Ik zit er flink mee in m'n maag, ook al is het vermoedelijk niet mijn schuld/probleem. De eigenaar heeft de spuiter nog niet gesproken.


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: teertsniam
Ik heb op fora al vaker gelezen dan na het spuiten er sprake was van een zeer zachte lak. En het is de vraag of de spuiter de juiste mengverhouding heeft gebruikt en ook nog thuis geeft na de klacht hierover.
Ik zou zeker ff bij em langsgaan proberen kun je altijd en hij zou de vakman moeten zijn lijkt mij.
 
Je kan dit alleen zien door bv de plekken op de de eerste foto. Echter voelt dat volgens mij wel gewoon glad aan en niet ruw. Je kan dit niet zien in hoogte verschil. We praten over microns, dit is met jet blote oog niet te zien.

Tussen het spuiten door doen ze niet polijsten. Echter alleen erna om bv orangepeel of stof puntjes weg te halen.

Dat de lak zacht is blijkt zeker wel. Dit is altijd als er iets over gespoten helaas. Dit word nooit meer zo hard als vanuit de bv Audi fabriek in dit geval.

Echter blijf ik bij mijn idee om toch nog eens een stukje erover te polijsten om te zien wat er gebeurt.

Keep us posted
 
Als de lak na een week nog niet hard genoeg is om te polijsten dan is er echt wat mis met het lak systeem,

Ik gebruik persoonlijk zelfs lak voor mijn spotrepairs die na 5 minuten stof droog is en na een half uur is (af te toppen en) te polijsten.

@tembaco -
Hoe gaat dat spuiten eigenlijk in zijn werk?

* Kleur spuiten,
* Uitwaaieren?
* Spuitnevel polijsten?
* Blanke lak spuiten,
* Oven?

Greetz

2 of meerdere lagen kleur spuiten en laten drogen en hier 2 of meerdere lagen blank overheen welke (ligt aan type lak) welke rond de 60 graden gestookt word, meer is het niet.

Lak die niet fabrieks af op de auto zit is meestal wat dikker opgezet en hier is als je het een beetje normaal houd niet zomaar doorheen te poetsen! (vooral een liggend deel)

Is de waas niet niet gewoon een laag polijstmiddel die op de erg verse lak blijft plakken? Ik haal dit er wel eens voorzichtig af met een beetje was,

Succes
 
@SmartPaintWorks - Bedankt voor je reactie!

Is de waas niet niet gewoon een laag polijstmiddel die op de erg verse lak blijft plakken?
Goed dat je dit nu zegt. Ik had namelijk het smalle deel naast de verhoging als eerste gedaan, werkte diagonaal aan mijn dambord richting de verhoging om die wat mee te pakken en daar vernam ik ook wat witte strepen/vlekjes. Hier dacht ik toen al; ''K*t?!'' ... Dit kreeg ik echter WEL weggeboend met een doek en Prep. Toen ik daarna nog eens goed naar het smalle stuk keek, zag ik plotseling die waas en die zag ik bij het afnemen nog niet eens meteen.

Ik dacht toen dat ik dit met wat boenwerk en ontvetter wel weg zou krijgen, maar dit ging totaal niet. 0,0 effect.
Misschien is dit wel nóg hardnekkiger, maar ontvetten deed dus al niks en verwacht dat opnieuw polijsten ook niets zal doen.

Echter voelt het ietsjes ruwer aan, wat het verhaal van Tembaco weer aanneembaar maakt; Door de blanke lak gaan laat eveneens een glad oppervlak achter.


Greetz
 
Als je door de blanke lak bent gegaan moet je volgens mij ook een soort van rand kunnen voelen/zien( de blanke laklaag), ik ook denk eerder dat de lak nog te zacht is of dat het een opeenhoping van polijstmiddel is.
Ik zou eerst met de hand een klein stukje voorzichtig polijsten zodat je het nog met de rest van de plek kunt vergelijken om te zien wat er gebeurt of een klein stukje met een micro schuurschijfje P2500 (of P3000/P4000) machinaal kan altijd nog.
 
Laatst bewerkt:
@Pter - Owjah, ik zou op een doek wat polijstmiddel kunnen doen en met een vinger wat polijsten. Ik hoop ten zeerste dat dit iets helpt, anders is de lak gewoon naar de knoppe.

Ik heb voor mijn DAP een kleine backingplate met een aantal wetsand-schijfjes. Dit was bedoeld om een keer op koplompen te oefenen. Ik ben daar nog niet vertrouwd genoeg mee om ook op lak te proberen. Moet namelijk nog een koplamp voor het eerst doen, haha!

Greetz
 
Niet machinaal wetsanden, ik bedoelde heel lichtjes een klein stukje met bijvoorbeeld een schuurklosje en microschuurschijfje
https://www.Carclean.com/product/Hamach/Schuurklosje_twee_zijdig_010084_102741
Maar wellicht is het beter om naar de spuiter terug te gaan...
 
Zoals @SmartPainWorks al zegt, dat zijn gewoon polijst resten. Op de foto zie je langs de rand allemaal stipjes, als je door de lak bent gegaan is het een "mooie" egale rand.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
 
Hey peeps!

Ik heb geprobeerd om met een vinger en een Senza Bordi een mini-testspot te maken op de waas. HET GING WEG!

Daar ben ik uiteraard al helemaal happy mee, maar vind het zorgwekkend dat ik met een splinternieuwe Senza Bordi al krassen trek.

Is dat normaal, dat het zó zacht is?


20160224_093220.jpg


1456303434814.jpg


1456303508241.jpg
 
gewoon nog eens overgaan, dat zijn inderdaad polijstresten.
Ik heb dat al eens voorgehad op een spiegelkap wanneer ik te lang doorgegaan ben met de Mini.
Te warm geworden en de compound was er 'opgebakken' :)