• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Krassen na polijsten

Jules_Cbr

Detailing rookie
9 dec 2020
18
2
Vandaag eindelijk klaar met polijsten van een Porsche Panamera, een schip van een wagen. Ik besluit hem te wassen met een ontvettende shampoo aangezien er later een coating op word gezet. Allemaal goed en wel, tot ik tijdens het ontvetten allemaal miniscule swirls tegen kom. Dit is hoogstwaarschijnlijk de oorzaak van mijn HD. Er zit nog een oude warmtepomp in en deze heeft geregeld de neiging om wat vuil mee uit de lans te sturen. Ik denk dus dat met het drogen miniscule krasjes zijn gemaakt met het vuil wat mee kwam met de HD. Ik vond het extreem jammer, aangezien ik dacht dat ik “gewoon” snel eens met de polish er over kon gaan en klaar. Maar toen ik een kleine testspot wou doen werd het nog 10x moeilijker. Lichte polish met een medium polishing pad doet niks, dus ik probeer dezelfde polish met een waxpad. Opnieuw, geen resultaat. Ik besluit een compound te nemen met een medium cutting pad, en dit lijkt het enkel erger te maken. Zodus, wat denken jullie dat ik kan doen? Ik denk dat er misschien nog wat oppervlakkig vuil op de lak zit en dat ik na een nieuwe wasbeurt het er zo uit kan polijsten, of weet iemand misschien of Porsche met verschillende vernislagen werkt, en dat ik nu op een zeer gevoelige terecht ben gekomen? Ik hoop dat iemand mijn hoofdpijn kan verlichten, want ik slaap er momenteel niet van. Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • BF069321-0F20-4094-A7E7-9EDE0ECA3300.jpeg
    BF069321-0F20-4094-A7E7-9EDE0ECA3300.jpeg
    253,4 KB · Weergaven: 246
Laatst bewerkt:
Dit lijkt de ubergevoelige lak welke oa Porsche wel eens kan hebben.
Zijn wel methodes voor maar is sowieso een rotklus.Mijn motor heeft dit ook en met uiterste voorzichtigheid, veel doeken en weinig wrijving kom je het verst.
Polijstmiddel afnemen met door er eerst Prep op te sprayen en met een licht vochtige schone doek zacht overheen te aaien bijvoorbeeld.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Dat is nu dus hetgene wat me verbaast, doorheen het polieren van de wagen was de lak vrij stevig en niet zo extreem gevoelig als meeste Porsche modellen tegenwoordig. Misschien dat een extreem lichte polish de oplossing is?
 
Iemand die een extra fijna polish weet die zijn werk doet op zachte lakken? Heb Sonax PF, Menzerna SF3500 en Meg’s 205 nog liggen.
 
Lang doorwerken met de 3500, evt extra detailspray toevoegen als 'smering'. Korrels echt afbreken en de snelheid van de machine verlagen naarmate je langer doorwerkt
 
1) Je hebt de gehele wagen gepolijst en de lak leek ''vrij stevig'' en dus niet gevoelig/zacht.
2) Je vermoed dat er vervuiling op de lak terecht is gekomen bij het afspuiten met de HD, daarna dus swirls veroorzaakt door het drogen.
3) Je hebt dit geprobeerd te polijsten met een fijn polijstmiddel + medium pad. (Geen resultaat)
4) Je hebt daarna een lichtere combi gepakt. Fijn polijstmiddel + waxpad. (Geen resultaat)
5) Je hebt daarna een grof polijstmiddel + medium pad gepakt. (Maakte méér defecten)

De eerste stap en de laatste stap lijken elkaar tegen te spreken.

Wanneer je een zachte en/of gevoelige lak polijst met een té grove combi, dan zou je eerder een waas/haze verwachten en niet meteen swirls/krassen. (Mits er iets van vuil of hardnekkige residu op de pad zit)

Als de lak toch ineens gevoelig is, dan zou ik;
1) Schone pad en 1-2 spraytjes detailer erop. (Lubricatie)
2) Polijstmiddel helemaal doorwerken zodat afnemen makkelijker gaat.
3) Afnemen met een MF-doek, zonder druk in een rechte lijn. (Zo kan je zien of je polijstwerk defecten veroorzaakt of je doek. Je ziet dan krassen in die rechte lijn)

Mocht het dus aan je doek liggen c.q. de lak reageert er hevig op;
1) Vóór het afnemen wat ontvetter of warm water sprayen.
2) Met de doeken geen lange halen maken, maar kleine cirkels en op tijd een schoon stuk of doek pakken. (Zo bouwt er minder residu op in de doek, wat kan krassen)

Mocht het aan een te grove combi liggen;
1) Fijne combi proberen.
2) Kleiner werkvlak.
3) Pad + polijstmiddel niet te droog laten lopen. (Lubricatie d.m.v. wat detailer)
 
Laatst bewerkt:
Met Meguiar's 205 moet het zeker lukken. Het is je techniek die het hem (niet) doet. Volg de raad op van Quantoxx en het komt goed. Doe eerst een testpaneel op de Porsche (klein gedeelte van de motorkap). Noteer wat je allemaal gebruikt en welke combinatie je gebruikt. Het product steeds goed doorwerken én je pad steeds na enkele hits schoonmaken (warm water met wat afwasmiddel). Blijven oefenen zou ik zeggen, gebruik ook een goede lichtbron om je werk na elke hit te controleren, soms denk je dat je goed bezig bent totdat de zon er op valt... Succes!
 
Ik zou het eerst proberen met de menzerna i.p.v. de meguiars, juist vanwege de afbrekende korrels van menzerna (eigenlijk niet helemaal, het is eigenlijk een abrassive agglomeration, AAT), waardoor het grover begint en fijner eindigt. M205 is een SMAT polish en breekt dus niet af, daardoor werkt het naar mijn mening iets minder prettig op gevoelige lakken.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
@dennisdennis-12 - Wat is het verschil tussen een afbrekende korrel en een korrel die grover begint en fijner eindigt? :p (DAT vs. SMAT)

Wel een goed punt om bij Menzerna te blijven i.v.m. de afbrekende korrel, maar ook omdat de M205 een glaze-werking heeft en dus defecten kan gaan verhullen i.p.v. dat deze daadwerkelijk weg zijn.
 
@Quantoxx
Het verschil tussen DAT en AAT is; DAT zijn korrels die afbreken, en dus fijner worden tijdens het polijsten. AAT, Abrassive Aglomeration Technology, bestaat eigenlijk uit heel fijne niet-afbrekende korrels, die in het begin aan elkaar zitten - daardoor werken ze in het begin als een grovere korrel - tijdens het polijsten worden het echter uiteindelijk losse korrels. Dus het voordeel is dat je langer kunt doorwerken dan met DAT, maar wel gecombineerd met het voordeel van DAT.
 
Ah, dat klinkt als bijv. Scholl Concepts - S3. Hierbij breken de korrels niet af (kleiner worden), maar vallen uiteen in meerdere kleinere korrels. Ik zie beide echter nog steeds als een DAT, in de zin van; ''Afbrekende korrel''. :p
 
Laatst bewerkt: