• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Krassen op nieuwe auto

Thamoosio

Detailing rookie
4 aug 2010
33
0
Hello,

Heb 2 weken terug een nieuwe auto gekocht. De zwarte die in het showoff topic stond is verkocht en heb nu een donkergrijze 325i touring uit 2006.

Bij het overschrijven van de auto heb ik mijn auto geparkeerd op een parkeerplaats, en bij terugkomst (ja echt..) zaten er op de passagierszijde wat lelijke krassen.. Alsof er iets flink langs was geraspt. Rode lak, twee langere krassen en nog wat kleine eromheen. Echt een soort veeg.

Als ik hier een foto neerzet, kunnen jullie dan bepalen of dit weg te poetsen is of dat dit echt spuitwerk wordt? Moet ik bepaalde soort foto's maken?

Alvast bedankt!
 
Een foto zegt meer dan 1000 woorden... Veel schade is wel weg te polijsten, maar helaas zal niet altijd alles verdwijnen.
 
Is de kras ook zichtbaar als deze nat is? Ja, dan vrees ik het ergste. Nee, dan zit de kras in de blankelak en is de kans op herstel na polijsten is groot. Ga eens ff met een beetje spuug op je vinger over de kras?
 
De schokkende beelden:

2f0g7zs.jpg


33ym55c.jpg


2ik7fpi.jpg



]-0


De rode verf 'ligt erop' zie ik. Verder is het 'lusje' aan het einde van de kras zeker te diep. Daar zie ik zelfs de grondlak. De rest twijfel ik.
 
Al contact opgenomen met waarborgfonds ?
Wel eigen risico van €250 maar spuitwerk e.d. loopt aardig op.
Zou dat maar eerst doen voor je zelf aan de slag gaat, anders gaat die vlieger niet meer op ben ik bang
 
Dat was eigenlijk de reden waarom ik het hier neerzette. Als je het waarborgfonds inschakelt moet je redelijk wat stappen door.
* Je moet getuigen hebben, dat zit wel goed.
* Het MOET schade zijn veroorzaakt door een ander motorvoertuig, daar twijfel ik over. Dat kan eigenlijk niet gezien de situatie hoe de auto geparkeerd stond. Een expert gaat dat zo zien denk ik overigens.
* Je moet een aangifte hebben gedaan, heb ik ook nog niet gedaan..

Eigenlijk wilde ik dus eerst even kijken of dit weggepoetst kan worden.. Zo niet, dan ga ik er ook niet aan beginnen. Dan ga ik inderdaad even kijken wat het handigste is, waarborgfonds of claimen op de allrisk (heb een NC beschermer).

Maar uit je antwoord begrijp ik eigenlijk al dat poetsen niet echt een optie is...
 
Aan de vorm te zien is het een instapkras van de "naaste buur" bij het parkeren.
Lijn heeft zo'n typische haal naar beneden en weer terug waar de auto dan door het instappen (of afremmen) in de veren zakt.
Als het een andere kleur is, zal het er mogelijk op liggen,
Questie van proberen met een handpad en een beetje polijstmiddel.

Sterkte, Hans
 
Thamoosio zei:
Dat was eigenlijk de reden waarom ik het hier neerzette. Als je het waarborgfonds inschakelt moet je redelijk wat stappen door.
* Je moet getuigen hebben, dat zit wel goed.
* Het MOET schade zijn veroorzaakt door een ander motorvoertuig, daar twijfel ik over. Dat kan eigenlijk niet gezien de situatie hoe de auto geparkeerd stond. Een expert gaat dat zo zien denk ik overigens.
* Je moet een aangifte hebben gedaan, heb ik ook nog niet gedaan..

Eigenlijk wilde ik dus eerst even kijken of dit weggepoetst kan worden.. Zo niet, dan ga ik er ook niet aan beginnen. Dan ga ik inderdaad even kijken wat het handigste is, waarborgfonds of claimen op de allrisk (heb een NC beschermer).

Maar uit je antwoord begrijp ik eigenlijk al dat poetsen niet echt een optie is...

Is er geen forumlid in uw buurt? We zijn er toch om mekaar te helpen niewaar.... Volgens mij is hier heel wat verbetering mogelijk zodat de restschade wel zal meevallen...:ja
 
Getuigenverklaring die zeggen dat het er eerst niet zat ( belangrijkste ) en nu dus wel is afdoende
Gaat er om wat de expert van het wbf er van vind, als die stelt dat het veroorzaakt is door een ander voertuig dan zit je gewoon goed
De politieaangifte is echt niet nodig hoor ( meerdere keren ervaring mee ! ( helaas ))

Als de expert is geweest dan goed schoonmaken en kijken wat er te behalen valt, zie hier soms voorbeelden waarvan ik dacht "no way" en toch voor 99% weg was, dus geef de hoop niet te snel op !
 
ik denk je de rode verf er wel af krijgt.. en de kras misschien iets minder kan laten opvallen.. maar wegkrijgen? Ik acht die kans klein.
 
Afgaande op de foto verwacht ik dat je het voor plus minus 70% weg kunt polijsten. Ik denk wel dat je het beste resultaat bereikt door dit stukje even te wetsanden.

Ongeacht je het wel of niet vergoed kunt krijgen via het waarborgfonds zou mijn voorkeur uitgaan naar herstel door polijsten in plaats van nieuw spuitwerk. Ik behoud graag mijn originele lak in plaats van reparatie lakwerk.
 
Thanks allemaal voor de reacties.
@LB; Dat gevoel heb ik ook. Ik heb 2x in mijn leven iets moeten laten overspuiten, en eigenlijk wordt het er nooit beter van.

Ik ga even goed nadenken of ik gewoon de allrisk aanspreek (lekker makkelijk), of dat ik inderdaad het waarborgfonds ga gebruiken en iemand ga zoeken die me kan helpen met herstel via polijsten..
 
mk-us zei:
Getuigenverklaring die zeggen dat het er eerst niet zat ( belangrijkste ) en nu dus wel is afdoende
Gaat er om wat de expert van het wbf er van vind, als die stelt dat het veroorzaakt is door een ander voertuig dan zit je gewoon goed
De politieaangifte is echt niet nodig hoor ( meerdere keren ervaring mee ! ( helaas ))

Als de expert is geweest dan goed schoonmaken en kijken wat er te behalen valt, zie hier soms voorbeelden waarvan ik dacht "no way" en toch voor 99% weg was, dus geef de hoop niet te snel op !

Zonder politieaangifte geen WBF zo simpel is het. Politie hoeft er niet bij te komen kijken, maar zetten een stempel op het aanrijdingsformulier en een vermelding dat het gezien is.

Ik zou het gewoon proberen op het WBF te verhalen, kost je zowieso geen no claim (nc beschermer is leuk, maar dan is er wel een schade gemeld en kan mogelijk consequenties hebben bij eventuele overstap ivm schadevrije jaren die dan niet meer van toepassing zijn.

Laat wel de rode verfsporen zitten op de delen als er een expert komt kijken, ik geef je een hele goede kans dat het op het WBF te verhalen is
 
@D20VT: Pardon? Tot 2 maal toe het WBF ingeschakeld zonder politie interventie op welke wijze dan ook
Vandaar dat ik binnen 3 weken het geld al op mijn rekening had staan zonder aangifte / stempel / whatever
 
Onderstaande info komt van de site van het WBF:


Ik heb schade door toedoen van een onbekend gebleven veroorzaker. Moet ik aangifte doen bij de politie en zo ja, binnen welke termijn?

Om voor schadevergoeding door het Waarborgfonds in aanmerking te komen moet in ieder geval tijdig iets zijn ondernomen om de identiteit van de schadeveroorzaker te achterhalen. Het doen van aangifte bij de politie is een van de mogelijkheden om aan deze verplichting te voldoen. Het is om die reden verstandig om als u aangifte doet bij de politie dit zo snel mogelijk te doen. De termijn waarbinnen actie moet zijn ondernomen verschilt afhankelijk van de exacte feiten en omstandigheden, maar in alle gevallen geldt dat als pas na 14 dagen actie wordt ondernomen de schade niet zal worden vergoed. Politieaangifte doen is mogelijk via het internet (www.politie.nl/aangifte) of door contact op te nemen met de politie onder het nummer 0900-8844.


Aangifte is dus "een van de mogelijkheden" en geen verplichting. Ik heb het in het verleden zelf wel gedaan, des te meer info het WBF krijgt, des te groter de kans dat de schade vergoed wordt.
 
Dan zal ik het wel niet goed weten, excuses hiervoor, zover ik wist moet je aangifte doen omdat je daarmee kunt aantonen dat je moeite hebt gedaan om de identiteit van de veroorzakende partij te achterhalen (wat vlngs de regels van het WBF een verplichting is)

BTW je hebt wel pech dan als je al 2x op het WBF heb moeten verhalen :ja
 
@D20VT,

Ik zou in voorkomende situaties altijd aangifte doen. Politie zet in sommige gevallen duidelijk in hun rapport dat de schade is veroorzaakt door een ander motorvoertuig. Het proces-verbaal helpt sowieso bij het verhalen van je schade en kost verder weinig tijd en moeite dus altijd doen!

Heb overigens geen ervaring met aangifte via internet.
 
Nog meer pech:
- half van een dijk afgereden door een minder vriendelijk persoon
- sta je te tanken, rijd je voorganger naar achteren zo tegen je bumper aan en wilt wegrijden ( toch maar even voor diens auto gesprongen )
- Sta je stil om vrachtwagen een draai te kunnen laten maken, zoeft er een ander minder vriendelijk persoon er langs, zo schurend tegen m'n zijkant aan

Gelukkig keurig allemaal wel gefixt, maar je auto wordt er nooit beter van :(

@JosB: politie kan wel neerpennen hij zij de schade interpreteren als wat voor een schade ( kras / verfresten etc ), maar zal toch echt niet gaan verklaren dat het door een ander voertuig is veroorzaakt.
Men is daar niet voor opgeleid en zij hebben dus die expertise niet in huis en om die reden niet te bepalen ( allemaal speculatie )
Vergelijk eens: gouden horloge vs goudkleurig horloge, wellicht een makkelijke vergelijking

Maar goed: er kan dus als eventuele stok achter de deur een aangifte gedaan worden, maar de grootste les is iedereen over eens: afblijven tot de expert het gezien heeft
 
mk-us zei:
@JosB: politie kan wel neerpennen hij zij de schade interpreteren als wat voor een schade ( kras / verfresten etc ), maar zal toch echt niet gaan verklaren dat het door een ander voertuig is veroorzaakt.
Men is daar niet voor opgeleid en zij hebben dus die expertise niet in huis en om die reden niet te bepalen ( allemaal speculatie )
Vergelijk eens: gouden horloge vs goudkleurig horloge, wellicht een makkelijke vergelijking

Hangt van de behandelend agent af. In mijn rapport stond keurig vermeld dat schade was veroorzaakt door ander motorvoertuig gezien het schadebeeld (andere kleur verf op de auto etc.) Of ze daar nou voor op zijn geleid maakt verder niet uit, het dient slechts tot ondersteuning van schadeclaim. Expert van WBF of eigen maatschappij bij wa-cascoverzekering, zal ook aanvullend verklaren over ontstaan schade.

Ook een keer een lading grind / gruis van een passerende vrachtauto op mijn vorige auto gehad, schade voorruit en motorkap. Ook toen heeft de politie de auto bekeken en keurig schadeoorzaak in rapport vermeld. ook hier geldt: maakt niet uit of politie expertise in huis heeft, het helpt bij vergoeding door het WBF of verhaal van de schade door verzekeraar bij het WBF.
 
Even een update:

Uiteindelijk toch het WBF geworden. Online aangifte gedaan en 4 dagen later een kopie daarvan in de mailbox die naar mijn Tussenpersoon is gegaan. 2 verklaringen erbij en zij regelen nu de rest, inclusief de expert etc. Nog even gevraagd aan de TP of een aangifte verplicht is (voor de discussie hier..) en zij gaven aan dat het ansich niet verplicht is, maar je bent wél verplicht om alles te doen in je macht om de identiteit te achterhalen van de dader. Aangifte is daar de beste methode voor, en zorgt er ook voor dat, samen met de verklaring van een expert dat het veroorzaakt is door een ander motorvoertuig, er eigenlijk geen kans is dat het WBF de melding afkeurt. Zonder aangifte is die kans hoger. DUs het hoeft niet, maar is wel handig.

Overigens zag ik net dat ik dit topic in het verkeerde forum heb geplaatst, excuus daarvoor naar de modjes :-"