• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Krijg koplamp niet helder

Joey

Detailing trainee
4 mrt 2018
19
35
38
Hoi,

Ik dacht vandaag mijn koplampen te herstellen. Er zat aardig wat gele aanslag op. De aanslag is wel mooi verdwenen maar ik krijg ze niet mooi helder.
Heeft iemand nog tips & trucs hoe ik dit beter kan krijgen?
Ik heb mothers Nulens gebruikt en de stappen 4 keer opnieuw gedaan. Maar alsnog is de koplamp dof. Aan de 2e koplamp ben ik maar niet begonnen omdat ik hier niet tevreden mee ben.

ax48plnd.jpg
 
Met de stappen 4x opnieuw gedaan neem ik aan dat je de 800 grit ook hebt toegepast? Het kitje bevat maar 2x een 800grit vel en bij mijn poging had ik voor 1 koplamp al 2x 800 nodig om een egaal schuurbeeld te krijgen.

Als die fase niet goed is gelukt, dan zal je de eindstappen wel 10x kunnen herhalen zonder het gewenste resultaat.

Edit: als ik inzoom op je afbeelding dan zie ik zelfs op die slechte resolutie de schuurkrassen nog zitten. Die fase zul je dus opnieuw moeten doen en rustig opschalen.

Ik vind de stappen namelijk ook groot in dit kitje: 800 - 1500 - 3000. Lange halen snel thuis....probeer 800, 1200, 1500, 2000, 3000, polish.

Je bent kritisch, dus neem de tijd.
 
Hoi,

Ja ik ben van 800 naar 1500 en 3000 gegaan. Er zitten inderdaad maar 2 velletjes bij. Hoe heb jij dit opgelost dan? Kan je deze vellen met klittenband bij een bouwmarkt nog halen ofzo?
 
Ah kijk, dat wist ik niet. Dan eerst die maar eens bestellen. In reviews had ik al gelezen dat de eerste stap de belangrijkste is. Hoe weet ik dan zeker dat ik dat goed heb gedaan? Naar mijn idee zat er een mooie egale waas overheen.
 
Check hier even. Bestel meteen een schijfje rupes xcut 2000 grit mee. Dan heb je een tussenstap erbij.

En laat je niet uit het veld slaan, een nieuw unit kost veel meer dus als je deze voor een paar tientjes naar wens krijgt is het toch top!?

Werk rustig, desnoods de snelheid van de machine omlaag om precies te kunnen blijven volgen.
 
Ik heb recent de koplampen van een Prius gedaan. Was ook even zoeken naar wat werkt.
zo zou ik het doen:
Rupes X cut 1500
Rupes X cut 2000
Rupes X cut 3000
Scholl S3 op een cutting foam pad
Rupes Geel op een finishing foam pad
 
  • Leuk
Reactions: Brad
Neem aan dat je zeker weet dat de aanslag aan de buitenkant zit.
Ik ben namelijk ook weleens koplampen tegen gekomen die aanslag aan de binnenkant hadden zitten.
 
Als ik koplampjes doen dan ga ik vaak van 600-800-1000-1500-2000-3000 wetsanden. (ligt natuurlijk ook een beetje aan de koplamp)
Maar zorg dat je de schuurstappen rustig aanpakt. Je bent zo 3 kwartier tot een uur bezig per koplamp. Als je bent aangekomen bij 3000 moeten de koplampen bijna niet meer voorzien zijn van schuur krassen.
Daarna de koplampen polijsten met een compound op een cutting pad en afmaken met een polish op een finishing pad en ze zouden er weer top uit moeten zien.

Het makkelijkste is om dat te doen met een dap.
Maar het kan natuurlijk ook met de hand. Mocht het polijsten nou niet lukken wil ik best een keer mijn dap er over heen knallen hoor :)
 
Let op met die X cut schijfjes dat je wel met water het vuil wegspuit ,van vuilophopingen in je pad krijg je ellende
 
Jaren geleden met de Mothers Headlight Restorer kit(voorloper van de NuLens kit)voor het eerst zo'n klus gedaan. Mijn ervaring is dat vooral de 2e stap vaak onderschat wordt: bij de eerste stap wordt doorgeschuurd tot de oorspronkelijke waas weg is, maar vaak wordt met de volgende stappen gestopt vóór de schuurkrassen van de voorgaande stap goed zijn verdwenen. De polish was bij mijn set een combinatie van mechanisch en chemisch polijsten, waardoor het oppervlak wel netjes werd.

Blijft de vraag of grid800 de juiste beginstap is, ik denk dat in veel gevallen een minder grove eerste stap voldoende is, en dat maakt het in de volgende stappen ook makkelijk om de schuursporen van de voorgaande stap weg te halen.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i
Een handige tip die ik vaak aanhoud: Schaal nooit meer af dan 50% van je vorige gradatie. Dus als je met 800 begon, ga dan naar 1200.

Het kan wel in grotere stappen, maar dan moet je sowieso een strak schuurbeeld hebben alvorens afschalen. ;)
 
Mooi resultaat! Klopt het dat er aan de zijkant nog een doffe plek zit? Daar lijkt nog een restant van een oude coating te zitten..