• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Krijg swirls niet weg, wat doe ik fout?

boxxer

Detailing trainee
28 apr 2009
15
47
38
Hallo,

ik ben ook één van de personen die een DAP500 heeft gebruikt, met GEEN resultaat.
Test spot met SSR1 op wit. (geen resultaat)
Test spot met SSR 2.5 op oranje. (geen resultaat)

Hier 2 foto's:
CC1.jpg


CC2.jpg


Het ging dus niet lekker en heb de motorkap ook maar afgemaakt met SSR 2.5 op oranje.
Daarna de SSR1 op wit, Menzerna Super Finish (Nano) op licht groen en als laatste de Black Hole op zwart.
De lak is dan wel super strak, maar niet als je in de zon kijkt ]-0.

Volgens mij heb ik het niet te snel gedaan want de motorkap voelde redelijk warm aan...

(Iemand misschien in de omgeving Twente met DAP500 ervaringen?)

Wat doe ik nu fout?

Groeten Remco.
 
Als je het niet wegkrijgt met oranje en SSR2.5 dan zijn het geen swirls, maar diepere krassen ben ik bang. Ze zien er ook allemaal redelijk recht uit.

De lak wordt warm zeg je, maar dat kan ook wat anders betekenen. Hoeveel product gebruik je? Ga je niet te lang door met polijsten?
 
Hmm maar zo is de hele auto, hoe heeft de vorige eigenaar dat er dan opgekregn?
Dus toch maar naar een DAP500 workshop gaan.
Dan mag mijn auto wel als testauto gebruikt worden :p

Ik heb 3 stippen op de pad gedaan van ong. een 10 eurocent. Daar heb ik de helft van de motorkap mee gedaan.
En ben doorgegaan totdat er een soort vettig laagje overblijft.
 
hey boxxer, zelfde probleem:ja

probeer je wat meer te focussen op een kleiner oppervlak met het product. bij mij net leverde het iets meer resultaat op
 
3 stippen van 10 cent voor een halve motorkap is te weinig, je oppervlak is te groot (vaak gemaakte fout). Probeer je oppervlak te verkleinen, houdt vlakken van 50 bij 50 cm aan, deel je motorkap denkbeeldig in meerder vlakken. Probeer iets meer product. Wat voor bewegingen maak je met de machine? Hoelang doe je over de halve motorkap (1 pass)?
 
Ik heb meer product gebruikt bij de 2e keer met ssr1. Ook op stand 2 maar toen had ik de ramen helemaal onder zitten ;).
Vandaar dat ik minder product hebt gebruikt. Als het weer een beetje meezit zal ik het zaterdag is weer proberen.
Hoe lang ik er over gedaan heb... Ik heb de halve kap ook weer in 2 delen verdeeld. Hier ben ik van boven naar beneden gegaan en van links naar rechts.
Dit 3x herhaald.
 
Nog iets waar je misschien op moet letten is dat de pad altijd draait. Als je teveel druk zet dan stopt de pad met draaien en dat kan je als beginner wel eens over het hoofd zien.

boxxer zei:
Hier ben ik van boven naar beneden gegaan en van links naar rechts.
Dit 3x herhaald.

Hoe snel beweeg je de machine? Ik zou desnoods een nog kleiner oppervlak doen als nieuwe testspot en behoorlijk traag bewegen met de machine.
 
boxxer zei:
Ik heb meer product gebruikt bij de 2e keer met ssr1. Ook op stand 2 maar toen had ik de ramen helemaal onder zitten ;).
Vandaar dat ik minder product hebt gebruikt. Als het weer een beetje meezit zal ik het zaterdag is weer proberen.
Hoe lang ik er over gedaan heb... Ik heb de halve kap ook weer in 2 delen verdeeld. Hier ben ik van boven naar beneden gegaan en van links naar rechts.
Dit 3x herhaald.

Voordat je begint altijd eerst even het product over het te behandelen stuk verdelen door wat afdrukken te maken op het te behandelen stuk met de (druppels op de) pad. Daarna op de laagste stand het product verdelen over het te behandelen oppervlak. Dit voorkomt dat het gaat spetteren en je bakent meteen voor je zelf het stuk af dat je op dat moment gaat doen.

Ik zou inderdaad stukken van zo'n 50 x 50 cm aanhouden en dan langzaam met een lichte tot gemiddelde druk (zorg dat de pad inderdaad altijd blijft draaien) de DAP over het oppervlak laten gaan (stand 4 tot 6).

Het kan best zijn dat je over dit stuk 1 tot 2 minuten aan het DAPPEN bent voordat je het hele vlak gedaan hebt. Zodra het product begint te verstoffen dan ga je te lang door of is je lak al te veel opgewarmd geweest door de zon. Het werkt vind ik nog altijd het lekkerst in de schaduw ondanks dat de SSR serie ook in de zon gebruikt kan worden.

Polijsten is geen werkje dat je even snel doet. Als je echt alle swirls wilt aanpakken dan ben je een paar uur bezig. Daarom werk ik altijd per paneel (of een paar). Aan het eind van de dag wil ik er namelijk al weer een laag glaze en wax overheen hebben.
 
probeer is 3x 3 stippen ssr 2,5 op oranje ter grootte van een erwt en begin gelijk op stand 5. op een oppervlakte van 50x50.

bij mijn golf is het nu gelukt, je ziet minimale krasjes
 
hhmmm ik heb totaal geen idee vd produkten die je gebruikt...maar...

Ik heb de indruk dat je teveel produkt gebruikt eerlijkgezegd(ondanks wat iedereen zegt hier) , mits je zegt een 'vettig laagje' over te houden...ook dit 'filmpje' mag je gerust nog uitpolieren hoor ;)

Misschien nog een leuke tip , maar moet je wel wat mee oppassen , is het gebruik van water! ..dop je vingers in een glas water en laat enkele druppeltjes vallen op je pad met produkt.
Ok, dit maakt het werk wat vettiger, maar laat je produkt toe om beter te verdelen alsook niet zo snel warm te lopen . Dit is vooral een goede tip bij zware klussen!
Vraag dit wel na of dit ook met jou produkt kan , anders nr de shop en een bus 3m grof en fijn kopen!
Dit heb ik als prof vrijwel nooit nodig, maar soms moet het .

Ook zeker en vast een kleibeurt nodig mocht je het nog niet gedaan hebben . Zonder kleien zal ook hier het polieren moeilijker worden...

laatste tip : Volhouder wint!
Feit dat je resultaat weinig is, moet je toch duidelijk worden dat je nog veel meer mag polieren ;) Wellicht heb je te maken met een enorm harde lak , met misschien zelfs nog wax-resten(?) ..dit maakt polieren moeilijker , maar wel overzichtelijker..dus gewoon rustig blijven doordoen en je word beloond!

Zelf gebruik ik de cartec control buffer of de 3M-series (mix) . De 3m gemixt met fijn en grof zou ik gebruiken op deze, vooral omdat het toch vrij diep lijkt...
Nuja dat is ieders eigen hand en machine.

ps: binnenkort zet ik een filmpje online met een van mijn zwaarste polierbeurten..ik zal het ook hier komen posten.

ohja...afplakken! want ik heb wel een vermoeden dat je nog even gaat polieren hieraan als je echt alles weg wilt.
Om je een idee te geven..op proffesionele basis polieren we zo'n wagen in +- 10 uren incl binnenkant en afwerking en een ferme zweetbeurt!...dat zegt genoeg heh ;)

Groetjes!
 
LooneyCooney, met alle respect natuurlijk, je adviezen zijn natuurlijk meer dan welkom, maar jij doet het bedrijfsmatig met 3M producten (begrijp ik) en waarschijnlijk met een roterende machine?
Hier hebben we het over beginners met een Dual Action machine (excentrische beweging) en de producten van Poorboy´s world, de SSR serie in dit geval, waarbij 1 de lichtste is en 3 de zwaarste cut heeft.
In dit geval ligt het niet zozeer aan de producten maar een deel aan de techniek van het "DAPPEN" ;)
 
hmmm idd , ik vind het wel spijtig dat ik zoveel weet , maar niet kan helpen hehehe
Ik dacht het wel hoor, die produkten zijn compleet verschillend idd.

Wel had ik echt geen idee dat er zo'n verschil op die machientjes zaten , weer iets bijgeleerd !
Wel 1 vraagje , die truc met 'het water' , kan dit helpen met deze produkten?
Want dat trucske heeft me al ferm tijd en produkt bespaard ,^^

Nuja techniek is idd alles en komt maar door veel te doen ..en in het begin zal je toch altijd veeel te voorzichtig zijn en dus weinig resultaat boeken.

Dus mijn beste tip was : volhouden! En dus gewoon wat oefenen en misschien zelfs eens wat filmpjes bezien.
En..nooit overhaast willen werken!

Merci'kes heh stimpy om dat even uit te klaren ;)
Ik moet mijne plooi hier nog vinden op het forum heb ik de indruk , als prof zo weinig kunnen input geven is schandalig..
Denk dat ik ook eens met jullie produkten ga bezighouden , prive dan wel :D

Mvg
 
Geen probleem ;) Wij geven ook workshops voor de DAP500, waar het gebruik en de techniek uitgelegd wordt en deze in de praktijk gebracht wordt.
In plaats van water raden wij een detailer spray aan, maar dat komt min of meer op hetzelfde neer.
Zelfs als Pro kun je nog wat leren! Zo leren we allemaal van elkaar :)^
 
de lak lijkt op black magic van de VAG groep, of heb ik het mis ?

daar heb ik persoonlijk met ssr en een dap nog geen succes mee geboekt. Met menzerna kun je een VAG lak wel klein krijgen icm met een DAP.

wellicht het proberen waard...
 
Bedankt voor de tips!

jjonkie zei:
de lak lijkt op black magic van de VAG groep, of heb ik het mis ?

Heb je heel goed ;), Black Magic Pearl, kleurcode: LC9Z.

Als het weer meezit dan ga ik het zaterdag nog eens een keer proberen.
 
Ofwel is de lak kei hard.
Of wel zijn het schuur sporen/krassen en is de wagen dus geheel herspoten geweest. En volgens ik de foto's lijkt het mij erg op schuur sporen.
 
Die SSR is nochtans een super gemakkelijk produkt.Begin eens met die hoeveelheid op kwart van de motorkap.Het is wel niet in 1,2,3 gedaan hè er kruipt tijd in,niets voor niets hè.
Moest ik van jou zijn met de ssr de 2,5 gebruiken op oranje pad.(LC) denk toch zeker 15 min voor de motorkap)
Daarna de ssr 2 op witte pad
daarna de ssr1
Glaze
sealant
wax
 
Ofwel doe je de wagen met de ssr ofwel met de menzerna reeks.
want je begint met die 2,5 wat al heel wat cut heeft daarna ga je over naar de ssr1 iets met heeeeel minimum cut bijna niets.
En dan begin je alweer met cut met die nano van menzerna en dan die finishing.dat is alsof je bij de kapper gaat je haar laat knippen,afwerken met gel,de kapper opnieuw begint met jouw haar te wassen,opnieuw knippen.