• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

kunstleer in auto's

FreddyFluweel

Detailing rookie
3 apr 2018
4
2
75
Veel mensen denken dat ze een leren bank, of dashboard of stuur gekocht hebben. Niets is minder, bijna altijd is het kunstleer of skai.
Na een tijd gaan de polymeren oplossen en het kunstleer gaat plakken. Veel mensen gaan dan met allerlei middelen die bedoeld zijn voor echt leer aan de gang. Met nog meer plakkerigheid en viezigheid als gevolg.
Eigenlijk is daar nauwelijks iets aan te doen. Het zou mooi zijn als een fabrikant zich eens zou toeleggen op het maken van een coating die de plakkerigheid weer opsluit.
Ik ken geen middel. Wie wel?
 
Ik denk dat UV de grootste boosdoener is? Dan zou mijn gedachte zijn om middels een dressing deze straling zoveel mogelijk te hinderen?

Als simpelweg warmte de boosdoener is, waardoor dingen loskomen/oplossen/etc, dan zou ik het niet 1-2-3 weten. Misschien een coating-product wat enigszins afsluit?
 
Ook goed middag, iets minder generalisatie mag wel.

Waar zou het kunststof in oplossen dan?
Plakkerigheid blijkt in het grootste deel van de gevallen gebaseerd op vervuiling
Voor auto interieurs zijn al meer dan voldoende specifieke middelen beschikbaar
Een APC is zo’n algemeen product dat de vettigheid aanpakt.

Wat het beste werkt, is een geval van uitproberen.
Er is teveel verschil in gebruikt materiaal voor 1 oplossing.
 
  • Leuk
Reactions: D!m!tr!
Welkom op het forum. :rolleyes:
Wat is nu eigenlijk je probleem na dit cryptische verhaal vol aannames en generalisaties? Je zoekt een product om kunstleer / skai te reinigen en/of onderhouden? Misschien kun je beter even omschrijven waar het in jouw geval om gaat, dan kunnen we je wellichtmet een doelgerichte oplossing helpen... :confused:
 
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie
Ik heb stoelen met kunstleer. Deze heb ik gereinigd met een goede vetoplosser, op aceton basis voor leer. Ze zijn dus echt schoon. Maar ook nog plakkerig. Op het internet vond ik dat kunstleer schoonmaken met leerreinigingsmiddel vaak deze plakkerig heide oplevert. De polymeren in skai lossen op door wrijving. Vandaar dat zittingen en armleuningen het eerste dat probleem krijgen.
Maar ja, wat nu te doen? Daarom zoek ik naar een product dat de plakkerige skai kan afdekken.
 
Aceton is een middel dat zachte kunststoffen behoorlijk kan aantasten
Naast dat de structuur stuk gaat, haalt het de weekmakers los
Dat ga je ervaren als plakkerig.

Wrijving zorgt niet voor oplossen, hoogstens voor warmte
Ik blijf erbij dat de normale plakkerigheid komt van vuil en vochtigheid
 
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie
RedCat geeft aan de opgeloste polymeren de oorzaak zijn, maar ook dat vuil de oorzaak is. Is er iemand die wel een product kent dat kan helpen?
 
@RedCat geeft toch wat anders aan? :p Ik denk niet dat je moet zoeken naar ''welk product'', maar naar ''welke handeling''.

Stap 1 zou inhouden dat je het materiaal schoonmaakt zonder het materiaal op welke manier dan ook aan te tasten. Vervuiling kan door verschillende dingen komen en ook een combinatie van dingen. Denk bijvoorbeeld aan een stuur dat vies/plakkerig/glad blijft na schoonmaken, wat meestal komt door huidolie en vervuiling. Herhalen van het schoonmaken is dan noodzakelijk.
 
Omdat je een verkeerd product hebt gebruikt heb je nu weekmakers aan het oppervlak
Die weghalen gaat alleen met een product dat het nog erger zal maken
Geef het een paar weken rust, kijk dan hoe het erbij staat
 
Veel mensen gaan dan met allerlei middelen die bedoeld zijn voor echt leer aan de gang. Met nog meer plakkerigheid en viezigheid als gevolg.

Ik snap het probleem geloof ik niet. Je hebt kunstleer en dat schoongemaakt met een product voor leer? Vervolgens geef je aan dat "mensen" verkeerde producten gebruiken? Jijzelf dus blijkbaar ook? Ik heb eens gelezen dat je met een "ontvetter" zoals deze aceton, de toplaag van kunstleer beschadigd. Deze toplaag droogt vervolgens uit en kan daardoor loslaten/scheuren/vervellen.

Maar goed, daar heb je nu niets meer aan; je hebt nu alleen schoongemaakt? Geen voedend product toegevoegd?
Ik weet dat als je alleen Gliptone cleaner gebruikt het allemaal wat stroever wordt. Dat wordt weer minder nadat je conditioner hebt aangebracht. Wat je dan moet gebruiken geen idee, want bijv. ledervet op kunstleer droogt ook uit...Misschien de garage even vragen??
 
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie
Bedankt voor het advies van rust. Handvetten komen eigenlijk alleen voor op alles wat we veel aanraken zoals toetsenborden handgrepen sturen en zo. Op zittingen eigenlijk heel weinig dus. Daarom denk ik dat ik de polymeer laag heb beschadigd.
Ik schreef 'vaak schrijven mensen' omdat veel mensen deze problemen hebben met hun zogenaamde leren bankstellen op het internet.
En zij doen dan net als ik: plakkerig? Het zal wel vuil zijn.
Zou plastishine voor de kunststof delen van je auto helpen?
 
Welke leerreiniger (met aceton?) heb je gebruikt?
Ik blijf met (pure) aceton zoveel mogelijk uit de buurt van mijn auto, tenzij ik ergens een lijm- of verfvlek heb. Maar dan heel voorzichtig en gericht.
Ik wist niet dat ze aceton in leerreinigers verwerkten.

Neem eerst het advies van redcat aan, voordat je er (nog meer) spul op smeert waarvan je nog niet weet wat je ervan kunt verwachten.
 
Ik ga je geen advies geven aangezien er genoeg adviezen zijn. Ik zou het zelf wel leuker vinden als je iets minder anderen de schud geeft.
 
Koop een duitse wagen en geen Chinese troep, dan heb je wel echt leer.

Oja,elke diesel is mee gesjoemeld.

#nuance.

Laatste statement trouwens wel waar.
 
Mercedes en BMW hebben ook kunstleer;)
Laat je niet misleiden, heb al vaak gezien gekrakelde, gescheurde en afvallende stukjes leder. En heel weinig met echte leder, op exclusive uitvoeringen. Op internet genoeg tips om leder de testen.
Dat was ook tijdjee... geleden, scandal met alle dierebeschermers, dat plichte kunstleer gebruiken in autos.

En ik vraag me ook. Met welk product die best om te keusen, beschermen.
Als er maar producten voor echte leder. En dat is overbodig voor kunstleer.
 
Ik heb ook kunstleer : unamused:in mijne "duitse"
E claase Avangard uitvoering bj 2008
En op c klaase gehad.

Allen in Saab 93
special edition van 1998 was echte leder
 
Tja naar het museum gaan zit er voorlopig nog niet in. We moeten er maar het beste van maken. Ondertussen heb ik een kamer vrijgemaakt om als kantoor te gebruiken. Ik had zelf gedacht begin volgend jaar toch echt wel weer naar kantoor te kunnen maar dat zit er voorlopig nog lang niet in. Wat denken jullie van deze voor boven mijn bureau: https://dailyinspired.art/products/mindset-lion ? Ik ben opzoek naar motiverende teksen maar dan krijg je vaak van die drukke posters en dat stoort me dan weer. Daarom dacht ik dit is wel een hele vette.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gebruik in geen geval producten voor natuurlijk leer als u kunstleer heeft. Het is beter om alleen een sopje te gebruiken om te wassen. Wil je je interieur beschermen, zoek dan wat beschermers
Ik denk dat de TS niet meer terug komt. Hij is 2.5 jaar geleden 1 dag online geweest.