• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kunststop opbouw camper kleien

Dannyeyn

Detailing rookie
4 mrt 2021
6
2
Als nieuweling in de behandelinng van een mobilhome, zou ik willen weten of het nodig is en zin heeft om de kunstof opbouw te kleien na het wassen of mag er meteen ontvet worden? Hartelijk dank. Danny
 
Kunststof kan je in meerdere soorten en toepassingen hebben.
Polyester uit een mal heeft een buitenlaag die vaak door en door gekleurd is, dat kan je prima kleien.
Plaatdelen hebben redelijk vaak een laklaag. Die laag is in veel toepassingen nogal dun, dus dan oppassen met kleien en goed vochtig houden.
Flexibele delen zijn vaak van ABS of ietsdergelijks, ook daar is de deklaag vaak relatief dun, dus voorzichtig kleien.

Veel vuil is ook met warm water en een iets hogere dosering shampoo goed te verwijderen.
 
Hierbij de gevraagde foto
motorhome Giottiline.png
 
Ik kan het niet duidelijk zien, maar vermoed dat de beplating van het "woon-gedeelte" van de camper vlak aluminium is.
Doorgaans heeft deze beplating een zeer dunne laklaag: een (zeer) fijne klei zou dan mijn voorkeur hebben om te gebruiken,
bijvoorbeeld: https://www.carclean.com/nl/gyeon-qm-clay-mild-100gram.html,
https://www.carclean.com/nl/dodo-juice-easy-glider-twins-fine-detailing-clay-2-x-50-gram.html
of de Mild-versie van https://www.carclean.com/nl/valet-pro-decontamination-removal-bars.html
 
Bedankt voor jullie reacties. Heb ondertussen van de handelaar vernomen dat het "woongedeelte" bestaat uit polyester en de bumpers en zijschotten uit ABS.
Ik ga zeker kleien met zachte klei omdat ik nog geen ervaring heb. De volgende stap is ontvetten. Ik heb isopropanol 99% gekocht, maar over de verdunning zijn de meningen op de fora verdeeld: puur? 1:1? 1:10? Wat adviseert u mij om gemakkelijk en veilig voor de polyester en ABS te kunnen werken en toch een zeer zuiver oppervlak te krijgen voor het aanbrengen van de coating?
Alweer bedankt.
Danny
 
Gebruik even de zoekfunctie, er zijn reeds verschillende draadjes ivm campers.
Ik zou voorzichtig zijn met die IPA versus polyester en inderdaad de juiste verdunning gebruiken.
 
Ik heb (tussen de buien door) onze wagen voor het eerst gefoamed en gewassen. Als het droog is ga ik de coating aanbrengen.
Ik zou nog wel willen weten of dat ik, na het coaten, elke keer de wasbeurt moet beginnen met foamen en dan wassen, of is het voldoende om alleen te wassen.
Groeten,
Danny
 
Hallo, alweer een vraagje na leeswerk op het internet.
Ik lees hier en daar dat een coating voor boten de beste bescherming voor kunststof/polyester geeft (vb Dulon 1 en 2).
Heeft iemand hier kennis of ervaring mee?
Ik kijk uit naar jullie reacties.
Bedankt,
Danny
 
Zover ik kan lezen is Dulon 1 + 2 een 'polijst-en-waxsysteem'. De bewering is dat het een 'ondoordringbaar moleculair schild' vormt, ergens anders lees je weer dat het 365 dagen lang antistatisch is en hoogwaardige glans geeft, etc etc.

Persoonlijk denk ik dat het voornamelijk om de voorbereiding gaat, de bescherming tegen de elementen en dat dit middels een coating toch het beste gaat.

Maar, ik ken de genoemde producten niet uit eigen ervaring, natuurlijk. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Dannyeyn