• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lakstift verkeerd aangebracht, wat nu? Update

Zieron

Detailing addict
23 mrt 2011
74
55
Hallo iedereen!

Ik heb hier en daar al wat rondgekeken of er topics geplaatst zijn die mij verder konden helpen maar deze heb ik niet gevonden.

Hieronder volgt een uitgebreide uitleg van de 2 situaties omdat ik momenteel geen foto's kan plaatsen.

Situatie 1:

Ik ben in het bezit van een polo 6n2 en deze heeft achteraan 2 stootlijsten.
Die zijn goed gebruikt geweest door de vorige eigenaar zodat ze in mijn ogen aan vervanging toe waren.
Nieuwe stootlijsten gekocht en bij de dealer laten plaatsen omdat ik de oude zelf niet los kreeg.

Ik kreeg de wagen terug en zag dat er onder de stootlijsten stukjes lak weg waren, ter hoogte van de hechtingspunten. De stukjes die weg zijn hebben een breedte van 1cm en een hoogte van 3mm, ongeveer.
De dealer wist mij te vertellen dat dit kwam doordat de achterbumper eens herspoten was zonder de stootlijsten er af te halen waardoor de lak vast zat aan de hechtingspunten van de stootlijsten.
Logischer wijze trokken ze dus de lak mee als ze de stootlijsten losmaakten.
De dealer wou dit, na veel aandringen van mijn kant, gratis herstellen met een lakstift...
Ik kreeg de wagen terug en de lak was terug aangebracht maar in een veel te dikke laag, duidelijk zichtbaar en ik erger mij er mateloos aan!

Hoe kan ik dit het beste oplossen zodat de aangebrachte laklaag gelijk komt met de originele lak?

Situatie 2:

Op oudejaarsavond moest ik snel nog eens naar de nachtwinkel om drank. Ik had mij geparkeerd naast een hoge borduur/stoep en zei tegen mijn vriendin, let op van de deur zodat ze niet tegen de borduur /stoep schuurt.
Je raadt het al, het was te laat... Vandaag heb ik de deur onderaan eens gecontroleerd en er is een stukje lak weg, van ongeveer 1cm lang 2mm hoog, tot op het metaal. Het is een plaats die zeer vatbaar is voor roest namelijk in de hoek van de deur.

Hoe kan ik dit het best herstellen? Ik wil dit zo snel mogelijk doen want bloot metaal roest snel!

Ik heb een lakstift met de kleurcode van mijn lak.


Alvast bedankt en sorry voor de uitgebreide uitleg!
 
Zonder foto wordt dit moeilijk, maar ik doe een poging;

Situatie 1:
Ga terug naar de dealer en zeg hem dat je dit niet accepteert en dat hij dit moet herstellen. Laat je niet afschepen en dreig met een stap naar je advocaat, dan gaan ze zeker overstag. Durf je dit niet, dan kun je dit zelf oplossen door te wetsanden en dan polijsten. Wat je wel kunt vragen aan de dealer is om de lijsten te verwijderen zodat je er beter bij kunt en dan zelf de lijsten terugplaatsen.

Situatie 2:
De plek zul je moeten opschuren en voorzien van een grondlaag (zinkspray oid). Hierna weer opschuren en voorzien van een toplaag (beter 2 dunne dan 1 dikke).
Dan weer wetsanden en polijsten voor een strak resultaat.

Als je nog vragen hebt, hoor ik die graag.;)
 
Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt, maar klinkt als een gevalletje wetsanden, aangezien er lak af moet. Bij de handleidingen staat een topic hierover. Kans is dat het makkelijker werken is om de stootlijst er af te hebben. Ikzelf zou eerder als je je er aan irriteert kiezen voor spuiten. Waar je ook nog voor kan kiezen na zelf wat geprobeerd te hebben. Wat ik zo'n beetje begrijp is dat wetsanden ook nog een tijdrovende klus is.
 
Situatie 1:
Ga terug naar de dealer en zeg hem dat je dit niet accepteerd en dat hij dit moet herstellen. Laat je niet afschepen en drijg met een stap naar je advocaat, dan gaan ze zeker over stag.

Vind ik zelf unfair omdat het te herleiden is op slecht spuitwerk, waarbij de strip niet eraf is gehaald. Van die advocaat hebben ze dus weinig te vrezen.

Ik denk dat zelf opvullen en wetsanden je al een eind brengt, en anders kan wellicht een spotrepair je helpen.
 
Wittereus;350198 zei:
Zonder foto wordt dit moeilijk, maar ik doe een poging;

Situatie 1:
Ga terug naar de dealer en zeg hem dat je dit niet accepteerd en dat hij dit moet herstellen. Laat je niet afschepen en drijg met een stap naar je advocaat, dan gaan ze zeker over stag. Durf je dit niet, dan kun je dit zelf oplossen door te wetsanden en dan polijsten. Wat je wel kunt vragen aan de dealer is om de lijseten te verwijrwijderen zodat je er beter bij kunt en dan zelf de lijsten terug plaatsen.

Ja, want dat heb jij ook gedaan toen je niet tevreden was over het spuitwerk van je velgen. ;)

Ik ben het McShine eens. De dealer is al coulant geweest door het met een lakstift te willen herstellen. Beste is om met schuurpapier aan de gang te gaan denk ik. Of de hele bumper opnieuw laten spuiten....
 
Iedereen heel erg bedankt voor de snelle en uitgebreide reacties!

Ik weet dat het lastig is zonder foto's :| maar ik veronderstel dat iedereen zich wel ongeveer kan inbeelden wat ik precies bedoel en daarom ook mijn uitgebreide uitleg :p.

Wat ik er ben vergeten bij zeggen is dat ik de wagen al een 2de maal terug had gebracht bij de dealer omdat de eerste maal het verkeerde kleur was aangebracht om de 'schade' te herstellen... Toen ik de wagen dan terug kreeg had ik gewoon geen zin meer om deze nog eens binnen te steken om weer hetzelfde tegen te komen omdat de laag nu te dik was aangebracht want zo blijf je maar heen en weer hollen... Gelukkig was het ditmaal wel de juiste kleur! Stappen ondernemen en een advocaat contacteren voor zoiets ben ik nu ook niet van plan :grinning: de dealer kon er gewoon niets aan doen maar hij had mij ook niet verteld, toen ik de wagen ging ophalen, dat mijn lak weg was... Ik vond het al raar dat ze mijn wagen met de achterbumper op 5mm hadden geparkeerd van de muur...

Nu ja, ik kan wel verder met de uitleg die mij hier is gegeven!

Wat betreft ervaring in zulke dingen, ik weet wat alles inhoud en heb het minstens al een paar keer gedaan


Heel erg bedankt!
 
Ik heb vandaag besloten om toch zelf de kras aan de deur en de slecht bijgewerkte plekken onder de stootlijsten aan te pakken!
Ik moet toegeven dat dit een hele uitdaging zal worden maar die wil ik graag met jullie delen :)^ .

Ik heb ondertussen een stappenplan opgesteld en dit ziet er zo uit:

Kras deur 'wegwerken':
- Het te behandelen oppervlak netjes wassen
- Kras wetsanden, schuurpapier korrel 2000
- Kras reinigen met ontvetter
- Kras opvullen met de lakstif, meerdere dunne lagen om de 30min en zorgen dat de nieuwe lak iets hoger komt dan de originele lak
- Aangebrachte lak laten uitharden, er staat geen informatie op de lakstift dus ik laat de lak 24h uitharden
- Kras polijsten, hievoor ga ik mijn dap500 gebruiken met bijhorende pad en de commandant nr 4
- Na het polijsten ga ik de kras polieren, terug de dap500 met bijhorende pads en het 5 stappenplan

Slecht aangebrachte lak onder de stootlijsten 'wegwerken':
- Stootlijsten verwijderen
- De aangebrachte lak wetsanden, korrel 2000 tot deze gelijk komt met de originele laklaag
- Indien nodig een nieuwe laklaag aanbrengen en terug 24h laten uitharden
- De door mij Aangebrachte lak wetsanden, korrel 2000
- Aangebrachte lak polijsten met de dap500, bijhorende pad en commandant nr 4
- Aangebrachte lak polieren met dap500, bijhorende pads en het 5 stappenplan

Als de klus geklaard is plaats ik zeker foto's
Indien er iemand is die nog tips heeft of als mijn werkwijze niet correct is, laat het maar weten!
 
Zoals al eerder gezegd heb ik geen wetsand ervaring, maar ik heb er hier al wel een aantal topics over gezien. Dacht dat ik toch meestal meerdere types korrel tegenkwam die nodig zijn?
 
Altijd ontvetten VOOR het schuren, anders gaat het vuil in de porieen zitten
Na het schuren nog een keer ontvetten

Ik verwacht dat de goede kleur over de foute is aangebracht
En dat het daarom zo dik is
Uiteindelijk wil je het vlak hebben, dus je moet in een kuil beginnen
De goede kleur net iets boven de huidige lak uitsteken
En dan met wetsanden en polijsten goed maken

Commandant zou niet mijn voorkeur hebben op verse lak
 
Ik ben zeker geen wetsand-specialist, maar volgens mij zijn een aantal dingen niet helemaal correct:
- wetsanden doe je pas nadat je me de lakstift e.e.a. hebt opgevuld om de overtollig lak weg te halen
- iedere 30 minuten een laagje lak aanbrengen is veel te snel. De laklaag daaronder is nog niet uitgehard. Ik zou minimaal 24u (maar liever nog langer) aanhouden tussen het aanbrengen van de laagjes.
- met een DAP500 ga je die overtollig lak niet wegkrijgen --> daarvoor ga je wetsanden

In mijn ogen zou het moeten zijn:
- kras reinigen
- opvullen met lakstift in meerdere dunne lagen waarbij je minimaal 24u wacht tussen de laagjes; uiteraard tussendoor goed schoonmaken
- wetsanden met korrel 1500 en 2000
- polijsten met de DAP met diverse pads en middelen

Lees bv deze topic eens door.
 
Dat is de reden waarom ik naar handleidingen heb verwezen pakkie....wat je nu ook weer doet:-" (alleen dan de easy way:| )
 
Pakkie;350277 zei:
I

In mijn ogen zou het moeten zijn:
- kras reinigen
- opvullen met lakstift in meerdere dunne lagen waarbij je minimaal 24u wacht tussen de laagjes; uiteraard tussendoor goed schoonmaken
- wetsanden met korrel 1500 en 2000
- polijsten met de DAP met diverse pads en middelen

Vooral wachten wanneer het zomer is! Nu is het eigenlijk te koud.
 
Pakkie;350277 zei:
Ik ben zeker geen wetsand-specialist, maar volgens mij zijn een aantal dingen niet helemaal correct:
- wetsanden doe je pas nadat je me de lakstift e.e.a. hebt opgevuld om de overtollig lak weg te halen
- iedere 30 minuten een laagje lak aanbrengen is veel te snel. De laklaag daaronder is nog niet uitgehard. Ik zou minimaal 24u (maar liever nog langer) aanhouden tussen het aanbrengen van de laagjes.
- met een DAP500 ga je die overtollig lak niet wegkrijgen --> daarvoor ga je wetsanden

In mijn ogen zou het moeten zijn:
- kras reinigen
- opvullen met lakstift in meerdere dunne lagen waarbij je minimaal 24u wacht tussen de laagjes; uiteraard tussendoor goed schoonmaken
- wetsanden met korrel 1500 en 2000
- polijsten met de DAP met diverse pads en middelen

Lees bv deze topic eens door.

Je zegt toch net hetzelfde als mij? Behalve dan dat je de kras niet op voorhand zou wetsanden en langere tijden aangeeft om de laklagen aan te brengen.
En dat ik bij de eerste tekst iets ben vergeten bij zetten, ik weet heus wel dat ik met de dap de overtollige lak niet wegkrijg hoor ;).
Lees mijn tekst nog maar eens :grinning:
 
Arjen78;350213 zei:
Ja, want dat heb jij ook gedaan toen je niet tevreden was over het spuitwerk van je velgen. ;)

Ik ben het McShine eens. De dealer is al coulant geweest door het met een lakstift te willen herstellen. Beste is om met schuurpapier aan de gang te gaan denk ik. Of de hele bumper opnieuw laten spuiten....

Ja, en daar zit je dus fout. Als een garage een reparatie uitvoert (ook al is het uit coulance) zijn ze verplicht je in te lichten over eventuele risico's. En zeker als het mis gaat jou hiervan op de hoogte te brengen. Maar goed, ik heb al begrepen dat het gros van de mensen zich bij jou instelling neerlegt. Ik in ieder geval niet.;)

En dat vertypen gebeurt als je iets snel wilt uittypen. Ik doe tenminste mijn best om de TS te helpen, wat doen jullie?
 
Ik voel een antwoord aankomen over typefouten in je laatste bericht. Laat je niet gek maken en goed dat je helpt:)^ :-b
 
Wittereus zei:
. Ik doe tenminste mijn best om de TS te helpen, wat doen jullie?

Is zo'n sneer nu nodig?

Vanuit situatie 1 zou ik terug gaan naar de dealer en in gesprek gaan met hem op redelijke wijze. Vragen wat de mogelijkheden zijn voor hem en wat jij acceptabel vind. Vraag jezelf af wat je wel een acceptabele oplossing zou vinden. Ga hierbij niet uit van het onderste uit de kan.

Situatie twee;schuren, lakken, drogen, schuren, lakken, drogen, etc. etc. Zelf zo netjes mogelijk bijwerken of laten doen bij de schadehersteller.
 
Wat betreft de antwoorden over de schrijfwijze die niet correct zou zijn, daar hou ik mij buiten, al wil ik wel zeggen dat missen menselijk is ;).

Terug keren naar de dealer ga ik niet doen, het is al te lang geleden dat de bumper 'hersteld' werd.

Verder ben ik al heel wat met alle nuttige tips die mij hier gegeven zijn! Nu nog hopen op een beetje goed weer in het regenachtige België :p