• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lakvervaging bij witte auto's? Is dat tegenwoordig nog een probleem bij nieuwe auto's?

E-Jan

Detailing rookie
6 feb 2010
231
0
Tegenwoordig is de kleur wit weer helemaal 'in', met het gevolg dat je weer een hoop frisse witte auto's in het straatbeeld aantreft. Een aantal auto's staat het zelfs verbazend goed, zodat de spreuk 'met een witte blijf je zitten' niet altijd meer opgaat in autoland.

Daar ik in de toekomst een sportievere auto wil aanschaffen, heb ik ook gekeken naar een Abarth Punto Evo. Op Auto Italia heb ik de eerste 'in het wild' gezien, knalwit natuurlijk met rode striping en die prachtige velgen met de Abarth-schorpioen. Maar ik dwaal af.

Mijn angst is, dat bij witte auto's de (niet-metallic) lak eerder dof of vaag wordt. Denk dat die angst aannemelijk is, je ziet immers vaak oudere witte auto's die dof en lelijk wit zijn. Indien je een nieuwere witte auto aanschaft, behoeft deze dan extra bescherming versus een 'kleuren' (metallic) lak of valt het allemaal wel mee?

Heb uiteraard wel de motivatie en spullen in huis om een mogelijk witte auto goed bij te houden. Zou het alleen toch zonde vinden als je dak en dergelijke ondanks de moeite toch achteruit gaan. Hoor dus graag wat de ervaringen hier mee zijn.
 
Ik heb zelf een witte auto van 21 jaar oud.
uni lak, eerste lak en nog steeds wít wit!

Heb geen idee hoe de lak is onderhouden voor mijn tijd maar nou zijn dit over het algemeen liefhebbers auto's,
Zie namelijk ook welleens micraatjes o.i.d rondrijden wat gewoon matwit is geworden..

tjah? zou het dan toch met lakonderhoud te maken hebben....
 
Onderhoud is alles. Niet-detailers met een witte auto zullen mogelijk vaker (en verkeerd) wassen.
Met een goede behandeling kan je ze jaren mooi houden.
Vroeger lukte dat zelfs met de schildpad :)_[]

Hans
 
Eventueel een wax,sealant plaatssen met een uv filter bv deze
correctiondetail_mg_tfc6i2.jpg
 
Ben nu iets meer dan 3 maanden in het bezit van een A3 in uni wit.

Na 3 maanden, 12.000 km en een hoop pekel heb ik gisteren een nieuw laagje Collinite 476 aangebracht.

Volgens mij valt of staat het met bijhouden. Wit is dan niet de meest makkelijke (hiervoor 2 auto's metallic grijs gehad, dat is echt een stuk makkelijker bijhouden) maar wel een hele dankbare kleur.

Succes met het maken van je keuze!
 
Even een reactie vanuit Dubai.

Witte auto's komen hier nog vaker voor dan in Europa. Gewoonweg vanwege het feit dat het koeler is, en dat is best handig in de zomer. Ik was hier ook in de zomer en 50 graden + celsius is een gemiddelde zomerdag (juni, juli en augustus)en dat is geen pretje. Met 360 dagen zon per jaar is een uv bescherming geen overbodige luxe. Ik zie hier dan ook regelmatig gele koplampen op relatief nieuwe auto's. Kunststoffen verouderen een stuk sneller als gevolg van UV.

Als gevolg van al dat UV kunnen uni lakken ook sneller gaan krijten. Ik moet eerlijk toegeven dat ik hier vrijwel geen rode uni lakken (op die enkele ferrari na) zie. Desondanks zijn me nog nooit grauw geworden witte auto's opgevallen. Naast een hoop fonkelnieuwe rijden er ook echt wel oudere auto's rond.
Er is hier een grote groep arbeiders (Indiërs, Pakistani enz enz) die drie knikkers en nog geen eens een scheet verdienen. Als ze dan een auto hebben proberen ze die op de gekste manieren rijdend te houden. Die auto's staan er in schrikbarende toestand bij. Natuurlijk is de lak dan verweerd maar dat is ook zo bij andere kleuren en metallic lakken van dit soort eigenaren.

99% van alle auto's zien wel grauw van alle hologrammen en swirls die er hier op de auto's zitten. De combinatie van zand en weinig water doet een autolak geen goed!

Kortom, mits je de lak netjes houd (net als bij iedere andere kleur) blijft een witte auto gewoon mooi
 
Ik heb geen kijk op de nieuwe wagens en witte lakken, maar mijn zus heeft een Opel Combo van 98 en deze is toch aardig mat aan het worden.
Voornamelijk op de motorkap en zijschermen de zijkanten vallen nog mee maar je ziet het wel dat het ook mattere kleur aan het krijgen is.

Ik mag er niks aan doen van me zus dus das makkelijk! :party:
 
Wij hebben een witte vw caddy van eind 2000 ding blinkt nog als een spiegel, wel gebiedt m'n eerlijkheid om toe te moeten geven dat hij moeilijker zuiver te houden is, maar 4x p/jaar in de wax en elke week een wasbeurt doen veel goed...:party:
 
Ik rij zelf met een witte 207 uit 2007 (nieuw gekocht)
De auto staat altijd buiten en 2x per jaar maak ik de auto grondig schoon (kleien , cleaner , glaze en waxen)
De auto staat er nu bijna na 4 jaar nog steets als nieuw bij :cool:

Wel was ik de auto zeker 2x per maand (behalve in de winter bij strenge vorst gaat het niet altijd)

Lenn:) :)
 
zandvoort050.jpg


Ik koop spulletjes bij CarClean en was en poets de auto met regelmaat. (nu iets minder met de kou)
Hij is nu twee jaar oud, en ziet er nog SUPER uit.

:cool: Gewoon een witte nemen, en af en toe verwennen:party: .