• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Landrover Range Rover Sport 5.0 V8 SC SVR 405KW

Passaatje

Detailing guru
14 mrt 2020
283
125
Limburg
Beste medeforummers,

Zoals beloofd in mijn voorstel topic hierbij een eerste ''show off'' van een van de verzorgde auto's.

Onlangs een beest, zowel in omvang als ook onder motorkap met 551pk, van een wagen mogen detailen. Met een nieuwprijs boven de twee ton zou je verwachten dat mensen de bolide vertroetelen, maar niets is minder waar. (Uiteraard uitzonderingen daargelaten :) ) De vertroeteling vond waarschijnlijk plaats in de carwash, voor een tientje gratis schittering in de :sun:. Ik heb een beknopte show off geschreven, mocht er behoefte zijn aan meer tekst en uitleg dan wil ik deze uiteraard toevoegen, al denk ik dat het welbekende (was-)stappenplan al meerdere malen de revue is gepasseerd. Om de auto naar mijn smaak in orde te krijgen had ik 5 dagen eenzame isoleer-garage opsluiting nodig, toen was ik tevreden :cool:

740d41e2-1366-47b0-9fe0-4f128c29fbf2.jpg

De auto uiteraard eerst klaargestoomd met het bekende was en klei-ritueel inclusief een ronde non-ferro over de gehele auto. Een goede voorbereiding is echt van cruciaal belang en draagt wel degelijk bij aan het uiteindelijke resultaat, thats my opinion.








IMG_0917.jpg
IMG_0918.jpg


De lak van de auto geïnspecteerd met de lakdiktemeter, deze volstaat prima voor de hobbyist. Opvallend genoeg waren er over de gehele auto grote verschillen in waardes te ontdekken, dit kan meerdere oorzaken hebben. Persoonlijk vond ik sommige waardes nogal aan de lage kant, op deze punten was het extra voorzichtig te werk gaan.









Zoals te zien is viel er eer te behalen op deze lak. De gehele auto was voorzien van swirls en langere diepere krassen. Bij deze auto was1 testspot onvoldoende om direct de polijststappen voor de gehele auto te bepalen. Om tot het beste resultaat te komen heb ik dit per paneel bekeken, in de meeste gevallen hebben ik drie tot vijf polijststappen toegepast. De gebruikte machines:

- Rupes LH19E rotary, verschillende packingplates
- Rupes Ibrid Longneck
- Dap, zowel grote als kleine backing plate

Gebruikte materialen:
- Pads: Rupes + Monello + Servfaces
- Polijstpasta: Scholl + Monello + Rupes

Voor: Tijdens:
6691ae01-31bf-4b00-9847-fb9444cd898a.jpg
cef70988-ef9f-40db-9288-6be2a518a116.jpg



Na de polijstwerkzaamheden is de auto naar buiten gereden voor een check. Binnen zie je niet altijd alles (of je bezit een rijk uitgeruste werkplaats, dan wellicht wel ), buiten kun je er nog eens goed omheen lopen en alles rustig bekijken. Daarna de gehele auto ontvet d.m.v. Gyeon Prep en voorzien van Gyeon Pure + een laagje cancoat. Bandjes voorzien van een dressing (Gyeon Tyre), uitlaatjes behandeld enz.

Hierbij een aantal plaatjes van het eindresultaat, ik heb ook een paar korte filmpjes maar het lukt me nog niet om deze te plaatsen.

IMG_7876.jpeg
IMG_7886.jpeg


IMG_7872.jpeg


IMG_7884.jpeg
IMG_7894.jpeg


IMG_7881.jpeg


IMG_7898.jpeg


Er zitten hier nogal een aantal mensen op dit forum welke op details letten :p Idd de auto bezit naast een geel tevens een groen kenteken. Deze auto stond op bedrijfsvoorraad bij een autobedrijf. Jammer voor de foto's, maar helaas moest ik op de laatste minuten een aantal foto's maken, afspraak is afspraak en de auto moest linea recta afgeleverd worden.

Dank voor het lezen :)
 

Bijlagen

  • IMG_7878.jpeg
    IMG_7878.jpeg
    347,7 KB · Weergaven: 0
@FreddyW Dankjewel :), dat is zeker een monster. Zo zwaar maar zoooooo snel, alsof je in een tank rijdt, maar dan sportief. En dan heb je nog dat geluid, heerlijk.
@Jansen, tnx! :) Ik vond deze lak nog vrij goed bewerkbaar, heb er meer last van bij zwarte (non-mettalic) lakken van Porsche en Ferrari. Wat bij mij helpt is het achtergebleven polijstresidu verwijderen met water ipv bijv. een middel als prep. Of een spray-tje water op je pad voordat je start met polijsten. Tevens de pads meer dan geregeld schoonmaken. Maar ook daarin zullen, zoals bij veel zaken, de meningen over verdeeld zijn.
 
Laatst bewerkt:
Lekker bezig geweest, pik! :p Wat een bullebak. (Raaawr!)

Een goede voorbereiding is echt van cruciaal belang en draagt wel degelijk bij aan het uiteindelijke resultaat, thats my opinion.
Neee man, gaat met polijsten wel weg. ;)

Oof, 82mu op een paneel wat veelal flink op z'n donker krijgt. Misschien daarom al vaker gepolijst en de lage waarde? :O

Haha, op de fot van het achterpaneel moest je toen de tankklep nog doen?
 
  • Leuk
Reactions: Passaatje
Tnx man!! :cool: Was flink wat plaatwerk.
Hahahahah ow ja inderdaad, volgende keer ook niet wassen, ik polijst het vuil wel weg :joy:

Wat betreft de 82mu kan ik niet direct een verklarend antwoord geven. Uiteraard heb ik wel een idee erachter maar kan geen feiten overleggen waardoor het giswerk blijft.

Scherp! Tankklep was nog niet gedaan, de rest van het paneel overigens ook nog niet gefinished. Was puur om het verschil aan te duiden. De auto was eerder grijs dan zwart :confounded:
 
Ziet er goed uit broer. Wat een werk een wagen van dit formaat! Meesterlijk resultaat.

Ik zie vaak mensen met een nieuwe prijzige wagen staan boenen met een borstel of één emmer met spons. Niet te geloven.
 
  • Leuk
Reactions: Passaatje
Dankjewel Tim!! :):)

Ja dat zie ik ook geregeld, of ze vertellen trots dat ze de auto niet door de wasstraat duwen maar met de wasborstel in de wasbox wassen / schuren. Helaas is het ook veel onwetendheid, net zoals een twee / drie emmer methode een “OW ja natuurlijk” momentje voor ze is als je het uitlegt. Ik zie ze soms zelfs bij een 1 emmer methode nog even het laatste restje water (+vuil) over de auto gooien:tired_face::joy:

Maar goed, dit was een onwijs leuk projectje moet ik zeggen.
 
  • Leuk
Reactions: Timm