• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Langdurige bescherming voor een garage queen

MTyn

Detailing guru
29 aug 2010
461
150
Rare vraag misschien voor iemand die meerder auto´s heeft en vrijwel alles weet van wassen, beschermen en mooi houden.
Toch een vraag over een zogenaamde garage-queen.

Wij hebben al sinds 2009 een witte Corolla KE70 coupé van 1982 als nalatenschap. KM stand was toen 51.000. Bij overname in 2009 is deze een keer met Meguiars step 1, 2 en 3 behandeld. in de jaren erna hooguit 2x in de Collinite 845 gezet. Op een paar honderd kilometer per jaar na staat de auto onder een fleece cover in een garage.
Vorig jaar nog eens gewassen, resultaat was beading en sheeting alom. Huidige KM stand is 56.000. We rijden er weinig mee, hooguit paar honderd KM per jaar.. en alleen bij mooi en zonnig weer.

Het plan is om dit jaar de auto er weer helemaal op-en-top bij te (laten) zetten. Technisch is dat al deels gelukt en/of op planning maar qua lak wil ik het maximale nu eruit halen.
Sowieso wil ik een keer een lakdikte meting laten doen want de verhalen en blabla van sinaasappel en zo-te-zien deels overgespoten delen wil ik graag eens uit de wereld.
Daarnaast, wat heeft deze witte uni lak voor de lange termijn eens nodig? Een simpel polijstbeurtje en waxje, of wellicht een hedendaagse uitgebreide polijstbeurt en/of een langdurige coating? Tips, meningen en info welkom!

Het gaat mij erom dat het echt lang meegaat en mooi blijft. Een duurzaam iets dus.. voor iets moois wat heel haar leven vrij weinig gebruikt wordt.



P5180099.JPG


P5180055.JPG
 
Ik zou in dit geval denk ik Gyeon Cancoat (evo) aanbrengen. Super makkelijk en duurzaam.
De voorbereiding is iets meer werk maar het coaten op zich is erg makkelijk.
Daar waar waxen de neiging hebben om iets vuil op te nemen heeft een coating dat niet. Een coating is in dit geval het meest duurzaam denk ik.
Om evt de lakdikte te bepalen ben je welkom in Vlaardingen.
 
Oudere lak en nog wit ook
Ik zou een glaze en een wax nemen, stof krijg je toch en dan pak je Spray&Wipe
Beetje vettigheid conserveert beter dan alleen een deklaag.
Lak meten is een kwartiertje werk (Midden Nederland)
 
  • Leuk
Reactions: Drifter en Quantoxx
Ik denk dat @RedCat en @Martin Philippo je enorm veel kunnen vertellen, in detail. ;)

Mijn idee;

- Een lakdiktemeting is altijd wel leuk en handig. Zo weet je meer over de staat.
- De Meguiars Step 1-2-3 is een stappenplan met; Paint Cleaner om de lak te reinigen, Glaze om de lak te voeden en Wax om de voeden/beschermen.

... De lak wordt dus optisch opgefrist, maar is tijdelijk. (Of bij weinig gebruik dus langer)
... Polijsten zal de boel écht opknappen. Verweerde/verkrijtte lak verwijder je en zo ook krasjes.
- Na het aanpakken van de lak zou ik niet denken aan coatings of andere langdurige producten. Mijn idee zou zijn om de lak goed te voeden midden glaze of glaze/wax om de boel lekker tot in de porien 'vet/gevoed' te houden.
... De auto wordt toch weinig gebruikt en dus zou deze bescherming lang zat kunnen volhouden. Even therapeutisch een nieuw waxlaagje smeren is ook zó gebeurd.
 
Ik zou gaan voor een old school wax om de "oude" uitstraling te behouden. Een coating zorgt meer voor een kille look en dat past niet bij de uitstraling van de auto.

Een wax, en zeker als de auto meer binnen staat dan buiten, is voldoende voor bescherming tegen de elementen.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Voor mij ook de wax. Dat past op de een of andere manier beter bij zo'n auto dan een coating. En een goede wax beschermt prima, zoals dat ook al gezegd is.
Ik zou een voorzichtig rondje polijsten doen, geen grove compounds maar een milde finish, dan fris je de boel net even op. Op zo'n witte unilak zie je sowieso al niet heel veel dus na zo'n finish een glaze gevolgd door een waxlaag.
En lakdikte meten kan nooit kwaad. Je krijgt juist bij een uni lak een goed beeld van wat je te wachten staat denk ik. En mocht je flink ruimte hebben kun je het polijsten natuurlijk altijd uitbreiden met een medium polish als dat wenselijk / noodzakelijk is.
 
Hou er rekening mee, dat een auto uit 1982 (als ie niet is overgespoten) nog ouderwetse lak heeft op basis van oplosmiddelen en niet de watergedragen lak van tegenwoordig. Dat kan ook betekenen dat ie zich net iets anders gedraagt bij polijsten en misschien net iets andere middelen vraagt. Verder grote kans dat het een echte unilak is zonder blanke lak erover. (dat was in die tijd voorbehouden aan metallic lak, die daarom ook een stuk duurder was)
 
Dank voor de reacties!

Het gaat inderdaad een wax worden en in het eerste weekend van Juli gaat de Corolla naar Patrick toe. Heel benieuwd wat daar uit gaat komen. De lak lijkt helemaal smetteloos maar met de juiste behandeling, verlichting en spullen zal er vast nog een hele verbetering uit te halen zijn. Wilde bijna het woord fabrieksnieuw gebruiken.. :laughing: