• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lastige plekken/vlekken interieur: hoe schoon te maken?

Redline

Detailing rookie
2 mrt 2009
5
0
Beste poetsers,

Graag jullie hulp bij het volgende. Ik heb een aantal lastig plekken/vlekken in het interieur en ik weet niet zo goed hoe ik die moet schoonmaken.

1. Stof van het vlakke deel van de stoel en achterbank is wat vlekkerig. Is dit gewoon met APC op te lossen?

IMAGE_115-640.jpg


2. Op de achterkant (plastic) van de stoelen zitten vegen, die met normaal schoonmaken niet weg te krijgen zijn.

IMAGE_119-641.jpg


3. Dezelfde soort plekken op de binnenkant van de deur:

IMAGE_118-640.jpg


4. Klein vlekje in de dakbekleding, moet ik dan de hele hemel schoonmaken of kan dat ook plaatselijk (zonder kleurverschil)?

IMAGE_117-640.jpg


Dit zijn mijn interieur-poetsspullen: Meguiar's APC (+spuitfles met schuimsproeier), Meguiar's Trim Detailer (bedoeld voor exterieur, maar misschien ook handig voor bijvoorbeeld achterkant van de stoelen?), interieurborstels, microvezeldoeken etc.

Wie weet hoe ik dit moet aanpakken? Alvast bedankt voor de hulp!
 
Uiteraard is de extractor het beste geschikt maar niet iedereen heeft die natuurlijk.
Wat IK zou doen:

Voor de stoelen:
[*]In nevelen met vrij warm water,
[*]APC erop spuiten en met een zachte borstel in werken
[*]Nawrijven met een handdoek
[*]Weer innevelen met warm water
[*]Weer nawrijven met een handoek

Dakbkleding
[*]In nevelen met een beetje warm water
[*]APC opspuiten in zachtjes inmasseren met de vingers
[*]Heel zachjes nawrijven met een zachte handdoek of liever nog deppen
[*]Klein beetje warm water erop
[*]Weer nawrijven/deppen met handdoek
[*]Fohn er van een afstandje op en droogblazen

Vegen op kunstof:
[*]schoonmaken met APC
[*]met een interieur dressing behandelen zoals Poorboy's Natural Look

meer kan je volgens mij er niet aan doen, ook ik heb een paar vegen aan de bak van de deur, helaas...
 
Een extractor(tapijtreiniger) kun je op veel plaatsen ook huren, echter hebben ze op veel plaatsen geen klein mondstuk. Ik heb er laatst ook een moeten huren aangezien de mijne stuk was, voor een middag kostte me dat €7,- Misschien eens de moeite waard om er een te gaan huren?

Greetz Dirk
 
Een extractor is inderdaad de beste oplossing. Zoals Dennis hierboven beschrijft is overigens een goed alternatief maar het resultaat zal stukken minder zijn als met een extractor.
 
@Dibbuz; bedankt voor de uitgebreide reactie! Ik zal je advies opvolgen. Die vegen, is daar niets aan te doen met de Trim Detailer? Die gebruik je immers ook voor zwart hard plastic aan de buitenkant van de auto, waarom niet aan de binnenkant? Of is dat te simpel gedacht? Ik heb geen interieurdressing, maar als het echt helpt, dan kan ik 'm wel bestellen.

@Dirk en Xizer; resultaten van die extractor zien er goed uit! Ik zal zeker overwegen om er eentje te huren. Eens kijken of de lokale bouwmarkten er eentje te huur hebben, met een geschikt mondstuk.
 
Niet geschoten is altijd mis, maar die vegen zijn beschadigingen. Ook beschadigingen bij bumpers krijg met Trim Detailer nooit meer zoals het was, je zal het altijd blijven zien. Daar moeten ze nou eens wat voor hebben, ben de 1e die het koopt :D
 
De 'vegen' aan de binnenkant van de deur, zijn dat niet dezelfde soort zwarte strepen die ik mensen op een lichte kleur interieur met een gummetje heb zien verwijderen??
Zolang het geen beschadiging is maar echt een 'veeg' kun je het misschien eens proberen, niet geschoten is altijd mis...
 
Kweet niet... een veeg wordt licht dus misschien valt het dan op een licht interieur minder op en verwijder je met het gummetje het vuil. Het kunststof is beschadigd volgens mij en ik zou niet weten wat zou helpen. Schoensmeer trekt niet in, leuk als je daar met je broek tegenaan komt :D
 
Heb precies dezelfde vegen/krassen op de plastic delen in mijn interieur. Ik heb ze behandeld met PB APC en daarna in de PB Trim Restorer gezet. Het wordt IETS minder zichtbaar maar daarmee is het ook wel gezegd.

Zal ook wel geen middeltje voor zijn die het weghaald. Want het is gewoon een beschadiging in het plastic.
 
Heb je al eens van een "wonderspons" gehoord, die kun je in de supermarkt kopen? Ik gebruik die binnenshuis op o.a. de kunststof kozijnen en op de tegelvloer als ik vlekken niet met een gewoon sopje verwijderd krijg.
Ik heb het zelf nog niet op de kunststof delen van het interieur van mijn auto geprobeerd (m.n. de binnenkant van de deuren, vlekken afkomstig van de (kinder)schoenen).
 
Let wel op dat enkele deurpanelen en dashborden gewoon gespoten zijn. Zwarte strepen betekenen dus in sommige gevallen dat de lak er af is.
Pas heb ik toevallig nog een Toyota Avensis gedaan waar dit het geval was. Na goed inspecteren kon je zien dat de zwarte strepen gewoon dieper lagen.
 
Dibbuz zei:
Uiteraard is de extractor het beste geschikt maar niet iedereen heeft die natuurlijk.
Wat IK zou doen:

Voor de stoelen:
[*]In nevelen met vrij warm water,
[*]APC erop spuiten en met een zachte borstel in werken
[*]Nawrijven met een handdoek
[*]Weer innevelen met warm water
[*]Weer nawrijven met een handoek

Ga binnenkort een auto detailen die hier ook last van heeft. Goeie tip dus, bedankt :)^
Maar heb nog wel een vraagje: spuit je de APC er puur op of verdund??
Mocht 't hier niet mee lukken dan toch maar een extractor huren... (alweer zo'n goeie tip...huren :cool: )
 
Ik ben ook van mening dat een extractor beter werkt dan wanneer je het handmatig doet, vergelijk het maar met de hand poetsen of machinaal ;)

Ik heb dit interieur (van een Carisma) met de hand gedaan, ik stond er versteld van wat Meguiars APC icm de All Surface Interior Brush kon doen :cool:

Voor
DSCF0306.jpg

DSCF0305.jpg

DSCF0304.jpg


Na
DSCF0322.jpg

DSCF0321.jpg

DSCF0323.jpg
 
Wat een ranzig interieur in die Carisma! Ik snap niet dat men in een dergelijk smerige auto nog wil rijden. En ook hoe je hem zo krijgt. Al ben je geen poetser, een stofzuiger doet al wonderen! In ieder geval is het resultaat mooi geworden met alleen handwerk!
 
Kan je op je Dashbord ook gewoon Pb trim restorer wrijven?
Is toch ook kunstof? (tenminsten denk toch dat het kunstof is bij mij :-b )
 
Kun je dat kunstof niet met de dap en een één of ander middeltje (van mijn part SSR1) doen? Ik bedoel, je kan ook een beetje van de lak of polijsten, dus zou dat dan ook niet van een kunstof stoel kunnen?
 
Bah, bwerk.....hoe kun je als eigenaar nu je interieur van je wagen zo verwaarlozen, daar wil ik nog niet in dood liggen :-&