Ik ben benieuwd naar het vervolg, maar tegelijktijd is de vraag in hoeverre je écht mag vergelijken. Bij de beading test zie je dat het ene deel van de motorkap meer afloopt dan het andere, dus dan krijg je al snel verschil in beading, zelfs met dezelfde wax. Een ander punt: ze testen de beading door op hele korte afstand van de lak te sprayen, waardoor er niet alleen een serie waterdruppels maar ook lucht (als wind) mee komt, waardoor de afstand en richting waarop je de lak nat maakt, veel invloed heeft. Als je bijvoorbeeld op een afstand van een meter boven de auto een hele fijne nevel sprayed, krijg je een veel eerlijker beeld van de beading, en maakt 1 cm verschil in afstand niet zoveel verschil.
Ook bij de duurtest heb je verschillen: sommige delen van de motorkap zullen bijvoorbeeld veel warmer worden (motorwarmte) dan andere delen, waardoor de plek op de motorkap waar een wax wordt aangebracht veel verschil kan maken. Hierbij ben ik er dan maar vanuit gegaan dat de voorbereiding van de motorkap en het aanbrengen van de waxen 100% gelijk/perfect is gedaan.
Kortom zo'n test zal best wat nuttige informatie opleveren, maar voor een eerlijke test zou je bijvoorbeeld een aantal identieke auto's moeten gebruiken, en de plek waar een wax wordt aangebracht op iedere auto anders moeten maken, zodat de plek waar je een wax aanbrengt ook uitmiddelt als invloedfactor.